menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels Eucalyptus Azura

Ga naar meest recente reactie

rnn

Rnn

Al een aantal jaar heb ik Eucalyptusbomen Azura staan.
Nu zit er in de grond, in de buurt van de boom, een warmtepompsysteem met bekabeling.
Bij de aanschaf van het huis hebben ze gewaarschuwd dat we voorzichtig moeten zijn met planten van bomen, omdat nog niet bekend is wat het effect is van wortels op de bekabeling.
Ik vraag me nu af of het verstandiger is om de boom eruit te halen, of dat deze gerust kan blijven staan.
Ik heb gelezen dat er lange penwortels ontstaan, maar ook dat wortels wel 7/8 meter ver kunnen komen.
Wat is wijsheid?
zaterdag 7 maart 2020 - 09:38
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Hoe diep zitten de warmtepompbuizen ?

De installateur zou moeten zorgen dat ze diep genoeg zitten in plaats van te waarschuwen voor bomen.
zaterdag 7 maart 2020 - 12:06
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Penwortels gaan zelden dieper dan een meter, vaak minder; het wortelgestel van een boom groot normaal erg breed en vrij ondiep. Dat geldt ook voor bomen waarvan beweerd wordt dat die diepe wortels maken.
zaterdag 7 maart 2020 - 22:50
rnn

Rnn

Ik heb geen informatie over hoe diep ze zitten.
"diep genoeg, maar wel erg oppassen", was de boodschap destijds.
Het was nog niet bekend hoe wortels zich t.o.v. de leidingen gedragen.
Dus de vraag is denk ik dan hoe deze Eucalyptusbomen zich onder de grond ontwikkelen...
maandag 9 maart 2020 - 21:08
WiPe

WiPe

Kijk eens na waar en hoe diep die buizen zitten. Als je dat niet weet, weet je zelfs niet waar je rekening moet mee houden;
dinsdag 10 maart 2020 - 10:27
Vicky Andries

Vicky Andries

Vraagje... ik heb tss tuinhuis en muur maar 60 cm... kan een eucalyptus daar groeien of gaan zijn wortels het tuinhuis /muur/ terras stuk maken?
vrijdag 4 februari 2022 - 07:01
WiPe

WiPe

Of die grpoeit daar goed en dan wordtdie te groot, of die zal blijven kwakkelen en dan maakt het niet uit. Maar Eucalyptussen kunnen mettertijd vrij groot worden.
zaterdag 5 februari 2022 - 10:06
Vicky Andries

Vicky Andries

Bedankt voor het antwoord!
zondag 6 februari 2022 - 07:00
rnn

Rnn

Je kunt Eucalyptussen erg goed snoeien. Bij mij zit er maar 20cm tussen de schuurmuur en boom, gaat heel goed. Wel blijf ik 'm snoeien tot op zo'n à 2,5 meter.
Weet niet in hoeverre dit van invloed is op de wortelgroei, maar heb nog geen last. (Boom staat er nu 8jr)
maandag 7 februari 2022 - 10:54
WiPe

WiPe

De grootte van de kluit en de kroon zijn op mekaar afgestemd; te weinig blad end e wortels verhongeren, te weinig wortels en de bladeren verdrogen. Dat wordt gestuurd met plantenhormonen die in de eindknop van de twijgen en in wortelmustjes aangemaakt worden; Als je de kruin dus klein houdt door snoeien, dan blijft de kluit ook veel kleiner.
maandag 7 februari 2022 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon