menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Lagerstroemia zaaien

RW5

RW5

Ik ben van plan om Lagerstroemia zaden aan te schaffen. Alleen krijg ik dan later wel goede bomen daarvoor terug? Die goed bloeien en winterhard zijn etc. Kan ik ze dan direct zaaien, want ik lees dat je ze snel na de oogst moet gaan ontkiemen?

Ik had vorig jaar ook Magnolia Grandiflora boompjes gekocht, die waren gekweekt uit zaad. Maar die lijken niet op de ''normale'' moederplant.

woensdag 26 februari 2020 - 12:31
Carib

Carib

Het is hier al vaker gezegd: als je planten of bomen kiest vanwege hun specifieke eigenschappen, dan kun je beter kiezen voor een benaamde cultivar. Zaaien is alleen zinvol als het niet gaat om een specifieke cultivar of als de cultivar ook met alle gewenste eigenschappen uit zaad vermeerderd kan worden. Zeker bij een boom zou ik nooit risico's nemen. Als je na jaren vertroetelen merkt dat je boom niet aan je wensen voldoet, heb je een probleem. Bij een vaste plant is dat natuurlijk een veel kleiner risico.
woensdag 26 februari 2020 - 15:00
LT

LT

Ik zou gaan voor één zéér goede gekweekte cultivar. Daar kun je later stekken van nemen. Ben je verzekerd van de eigenschappen.
woensdag 26 februari 2020 - 16:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik sluit me aan bij wat hierboven geschreven is.

Je kunt veel beter een benaamde soort kopen, i.h.b. een van de cultivars die ontwikkelt is door het National Arboretum in de Verenigde Staten. Deze cultivars hebben namen van Indianenstammen (o.a. Tuskogee, Muskogee, Arapaho, Natchez, Tuscarora). Deze zijn redelijk winterhard en bloeien niet te laat in ons klimaat. Desondanks is een warme en beschutte standplaats gewenst.

Ikzelf heb ooit Lagerstroemia gezaaid. De plant bloeide in oktober met een vaal roze kleur. Ik heb de plant weggegeven en deze is na de tweede winter in de tuin doodgegaan. Waarschijnlijk Lagerstroemia indica dus matig winterhard.

Als je toch wilt zaaien: zaden niet bedekken met grond, deze moeten OP de potgrond liggen. Temperatuur: 20 tot 25 graden. Het beste de pot afdekken met plastic (vastzetten met een elastiekje) en op een lichte plek zetten maar NOOIT in direct zonlicht.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 februari 2020 - 06:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon