menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataanlinde

Ga naar meest recente reactie

hendrik-jan-123

Hendrik-jan-123

In onze tuin staan 9 plataanlindes sinds 2016. 7 stuks groeien en bloeien geweldig. 2 stuks blijven sterk achter en vertonen veel korstmos op de takken. Hoewel korstmos een indicatie schijnt te zijn van een schoon milieu ben ik geneigd om ook de achterblijvende groei hieraan te wijten. Wat is de mogelijke oorzaak, en wat te doen ?
maandag 20 januari 2020 - 09:45
WiPe

WiPe

Plataan en linde zijn twee verschillende boomsoorten. Een plataanlinde is iets wat niet bestaat.
Bedoel je met die term misschien dat de boom in een dak gesnoeid is? Dat wordt een daklinde genoemd.
Kortmossen zijn een teken van schone lucht en van een vermodnerde groei. De boom groeit niet minder goed omdat er korstmossen op groeien. Het is andersom. omdat de boom minder goed groeit, groeien er korstmossen op.
De oorzaak van vermidnerde groei lit waarschijnlijk in de standplaats; Heb je dara meer info over? iefst met foto's, En hoe zit het met de plantdiepte? Te diep geplant kan ook een oorzaak zijn. En dan is 5 cm te die al te veel.
maandag 20 januari 2020 - 13:34
hendrik-jan-123

Hendrik-jan-123

Excuses, ik heb niet de juiste benaming gegeven, het moet zijn een leiplataan.
De bomen staan in de tuin op het noorden. Ze zijn 3 jaar geleden geplant door een hovenier.Ik ga er dan vanuit dat de diepte goed is geweest.
Er zijn 7 stuks die het best goed doen. 2 stuks blijven achter , misschien is het een kwestie van voeding? Hoewel alle bomen een beetje last hebben van korstmosjes is dat bij die 2 stuks een stuk meer. Vandaar mijn vraag of korstmossen er de reden van kunnen zijn.??
woensdag 22 januari 2020 - 09:13
WiPe

WiPe

Ik wil de hoveniers geen eten geven die af en toe bomen te diep planten. Zeker bij leibomen is dat een probleem. De doorsnee hovenier geeft meer aandacht aan het feit alle odnerste takken van d eleibomen netjes op dezelfde hoogte staan dan dat de boom te diep zou staan. Het uitgangspunt is puur esthetisch, het resultaat is dat er gegarandeerd een paar bomen achterblijven.

Controleer dus eerst maar eens die aanplantdiepte. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten. Zelfs wanneer die maar vijf cm diep zitten, staan doe te diep en groeit die boom slecht.

Korstmossen profiteren van het feit dat de bomen slecht groeien en niet andersom. Bomen gaan niet slechter groeien door korstmossen.

Kijk dus eerst naar de zaken die echt van belang zijn en staar je niet blind op secundaire symptomen.
donderdag 23 januari 2020 - 12:02
hendrik-jan-123

Hendrik-jan-123

Dank voor uw reactie en advies. Diepte van aanplant is nog wel te controleren, het wordt wat problematiser als blijkt dat die 2 leiplatanen te diep staan. We wachten even op iets beter weer. Nogmaals...dank.
zaterdag 25 januari 2020 - 11:15
WiPe

WiPe

Ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb. Ik vermoed echter dat er iets mis is in de bodem. En dan is d eaanplantdiepte het makkelijkste te controleren. Dat is ook de meest voorkomende fout, zelfs bij professionals. ben daar zelf ook meermaals in de fout gegaan.
zaterdag 25 januari 2020 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon