menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Cytisus scoparius (brem)

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Is Cytisus scoparius kortlevend? Er schieten hier regelmatig plantjes op, maar eens die een meter of twee zijn, verdorren ze en sterven ze af.
Ze staan in het wilde deel van de tuin en worden niet gesnoeid.
zaterdag 30 november 2019 - 22:15
LT

LT

Deze cultivar is kortlevend, zie de link...
https://www.mijntuin.org/plants/2696-bezembrem-firefly
zaterdag 30 november 2019 - 22:32
leerling

Leerling

Bedankt voor de link, LT.

Wat hier groeit zijn plantjes die spontaan zijn uitgeschoten, dus geen cultivar, maar mogelijk wel voldoende gelijkend.

Een ding uit de beschrijving in die link is me niet duidelijk. Er staat

Een bezembrem loopt niet uit op volgroeid, oud hout. Een volledige verjonging van de struik is er dus niet bij. (...) Een bezembrem wordt op een natuurlijke wijze verjongd als gevolg van strenge vorst. Bovengrondse delen sterven dan af. In het voorjaar loopt de struik weer uit alsof er niets is gebeurd.

Lijkt me contradictorisch, maar misschien mis ik wat?
Als ik wat grotere struiken elk jaar (of om de paar jaar) in de winter met de grond gelijk maak, blijven ze zichzelf dan toch verjongen?
zaterdag 30 november 2019 - 23:38
minouke

Minouke

Het zijn wel zuurminnende planten en verdragen geen kalk, ligt het misschien daaraan????
zondag 1 december 2019 - 08:03
leerling

Leerling

Ik heb het nooit nagemeten, maar 't is hier kempische zandgrond, en normaal is die zuur. De (on)kruiden als schapenzuring, kamille, weegbree... doen het hier prima en die houden ook niet zo van kalk.
zondag 1 december 2019 - 14:02
Patrikc

Patrikc

Ik denk dat een brembestand zichzelf verjongt door kwistig zaad rond te strooien, een perfect stukje tuin dat geen onderhoud nodig heeft
zondag 1 december 2019 - 14:13
leerling

Leerling

Dat stukje tuin kent nu al weinig onderhoud (voornamelijk 'wieden' van invasieve exoten), vandaar de verwijzing naar het 'wilde deel van onze tuin'.

Er staan wel een handvol Cytisus scoparius struiken die zich wat uitzaaien, maar de laatste jaren haal ik er elk jaar wel een paar weg, omdat ze verdord zijn. Een bremtuin is het nog lang niet.
maandag 2 december 2019 - 01:42
Plantadvies

Plantadvies

Houdt rekening met de standplaats. Een vochthoudende bodem met wat humus erin vindt ze wel prettiger. Als de standplaats te heet is in de zomer, dient de grond toch vochthoudend te zijn.
dinsdag 3 december 2019 - 05:30
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Nee hoor, van nature komt brem voor op droge arme grond.

Het stukje tuin van Leerling is er een schoolvoorbeeld van.
Hier in de buurt worden verwaarloosde perceeltjes vrij vlug brembosjes, al na 1 jaar, droge arme zandgrond hebben we hier.
dinsdag 3 december 2019 - 07:29
minouke
dinsdag 3 december 2019 - 08:32
LT

LT

Minouke, mooie link
dinsdag 3 december 2019 - 08:50
Roeli

Roeli

Ik heb hem opgeslagen, Chantal.
dinsdag 3 december 2019 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon