menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn Malus sierappel heeft het moeilijk

Ga naar meest recente reactie

Emwee

Emwee

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is met mijn sierappelboom.
Hij is afgelopen maart geplant, de boom is ca 4 meter hoog.
Al de hele zomer door beginnen bladeren zoals op de foto te verkleuren.
Natuurlijk speelt de herfst ook part bij het laten vallen van bladeren, maar aangezien dit s’zomers ook als speelde, vermoed ik wel een ziekte.
Hij heeft eventjes last gehad van luizen maar die waren na het zetten van een lijmband snel weg.

Ikhoop van jullie te horen wat dit kan zijn en of ik er wat aan kan doen.
Groeten Emma

Struiken & Bomen

donderdag 3 oktober 2019 - 13:26
Tuinprins

Tuinprins

Dat is een schurftaantasting. Waarschijnlijk de meest voorkomende aantasting bij (sier)appelbomen. Wordt veroorzaakt door een schimmel met de wetenschappelijke naam Venturaria inaequalis. Het begint met olijfgroene vlekjes op het blad die later groter worden en bruin verkleuren. Jouw boom heeft een lichte aantasting. Bij een ernstige aantasting zijn de bruine vlekken veel groter, soms is het blad ook gebobbeld of raar van vorm en vindt er voortijdige bladval plaats. Bij eetappels zie je vaak ook ruwe plekjes op de schil.

Sommige soorten van sierappels zijn zeer gevoelig voor schurft. De bekende soorten 'Evereste' en 'Red Sentinel' staan bekend als weinig gevoelig maar zijn zeker NIET immuun. Het optreden van schurft is ook afhankelijk van het weer, de standplaats en de aanwezig van bomen die ook gevoelig zijn voor schurft (o.a. andere appelbomen, meidoorn en lijsterbes). Zorg voor een open zonnige standplaats zodat het blad van de sierappel snel opdroogt. De sporen van schurftschimmel hebben namelijk vocht nodig om te kunnen ontkiemen. Bij het water geven niet de bladeren nat maken maar dit doen aan de voet van de stam. Afgevallen blad goed opruimen want daarop overwintert de schurftschimmel.


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 4 oktober 2019 - 06:57
Emwee

Emwee

Hartelijk dank voor uw duidelijke reactie.
De boom staat midden in de tuin, open en doorgaans pakt hij de hele dag zonnestralen mee.
Hij staat in de volle grond en staat niet beschut tegen regen.
Ik begrijp dat ik het gevallen blad moet verwijderen, is het ook raadzaam om de appeltjes te verwijderen?
Zijn er verder nog zaken waar ik aandacht aan kan besteden met betrekking tot herstel in de volgende lente?

Dit is ons eerste koophuis en ik heb altijd gedroomd van een boom midden in de tuin. Ik ben dus zeer bereid om voor dit boompje te vechten, echter ben ik geen voorstander van hevige chemicaliën.

Hartelijk dank,
Groeten Emma.
vrijdag 4 oktober 2019 - 16:58
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou inderdaad ook de appeltjes goed opruimen. Of de schimmel daar ook op kan overwinteren weet ik niet maar maar mij lijkt het in ieder geval raadzaam. Als je volgend jaar de tuin water geeft dan niet de bladeren van de sierappelboom nat maken maar water geven aan de voet van de stam.

Het optreden van schurft bij sierappelbomen is van diverse factoren afhankelijk waarbij in ieder geval het weer en de soort een belangrijke rol spelen. Vochtig weer in mei/juni bevordert het toeslaan van schurft. Daarom is een wat open standplaats belangrijk zodat het blad van de boom relatief snel kan opdrogen en de sporen van de schimmel minder gemakkelijk kunnen ontkiemen. Er is ook duidelijk een relatie met de soort/cultivar. 'Evereste', 'Red Sentinel' en 'Red Obelisk' zijn volgens mij de meest aangeplante soorten in NL en staan bekend als weinig gevoelig.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 oktober 2019 - 07:15
riavantilb12

Tekst aangepast

Riavantilb12

Onze sierappelboom krult zijn bladeren
In het voorjaar nog prachtige bloesem gehad en nu krult het blad.
Wat is dit ?
Hopelijk kunt u mij helpen
Groetjes, Ria van Tilburg

Struiken & Bomen

donderdag 24 juni 2021 - 10:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon