menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestjes op de stam vd haag

Ga naar meest recente reactie

Peter Baudoin

Peter Baudoin

Hallo allemaal, vandaag heb ik de puntjes (uitschieters) van mijn rode beuk geknipt. Hierbij is mij opgevallen dat 6 a 7 stammen naast elkaar v.d. Fagus Sylvatica Purpurea vol zaten met zwarte bijna stilzittende beestjes. (soort luis?) Zie foto`s
Wie weet wat dit precies is, en hoe kan ik dit probleem oplossen en wat is de oorzaak, want het lijkt mij niet bevorderlijk voor de haag.
Met dank en vriendelijk groet. Peter.

Struiken & Bomen

maandag 16 september 2019 - 19:06
Tuinprins

Tuinprins

Dit ziet er verdacht veel uit als de beukenkankerluis (Lachnus pallipes).

Dit is een grote luis die veel honingdauw produceert, zoveel zelfs dat er naast de gebruikelijke mieren soms zelfs bijen en wespen op afkomen.

De beukenkankerluis zuigt aan het cambium waardoor er kleine beschadigen in de bast ontstaan. Bij verdere diktegroei van de stam onstaan er vaak verticale scheurtjes in de stam (de scheurtjes zijn altijd verticaal) die een invalsbron zijn voor diverse schimmelziektes. Bekendste schimmelziekte die kan toeslaan is Nectria ditissima ook bekend als beukenkanker. Beukenkanker gaat gepaard met necrotische groei (rare vergroeiingen op de plaats van de scheurtjes) onnatuurlijke vertwijging, ongezonde bladkleur en soms zelfs met het afsterven van het gedeelte boven de scheuren.

Bestrijding is daarom aan te raden. In jouw geval zou ik goede huishoudhandschoenen aandoen en de luizennesten dooddrukken. Verder de haag na lopen en kijken of je nog meer nesten vindt. Let hierbij op mieren die van onderaan de stam naar boven lopen en/of wespen en bijen die rond de bladeren vliegen (dit laatste vooral op warme en zonnige dagen).


Gegroet, de tuinprins
woensdag 18 september 2019 - 07:20
Peter Baudoin

Peter Baudoin

Beste tuinprins, uw antwoord op onze vraag is volledig duidelijk en ook idd zaten er wespen en bijen in de beurt, om maar te zwijgen van de rode bosmier! Onze buurman heeft een bostuin met een rode mieren kolonie van ruim een halve meter hoog!!!. Maar goed, vandaag heb ik met de hand, zoveel als mogelijk de beestjes van de stam verwijderd. Een hels karwei en niet echt smakelijk maar ja! Daarna aan twee zijde zo goed als mogelijk afgespoten met water. Ik wil deze handeling over twee weken herhalen, en hopen dat de viezigheid nu weg blijft. Vraag is nog wel, waar komt deze beukenkankerluis eigenlijk vandaan, en hoe houden we ze weg?
Heel erg bedankt voor uw deskundig advies.
zaterdag 21 september 2019 - 21:41
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Beukenkankerluis komt in de vrije natuur voor dus zo kan de besmetting hebben plaatsgevonden. Beukenkankerluis komt ook voor op eiken (beuken en eiken zijn familie van elkaar en behoren beiden tot de Fagaceae / napjesdragersfamilie). Bij eiken leidt de beukenkankerluis echter niet tot scheurtjes en necrotische groei op de stam en /of takken, hoogstens treedt bij eiken verruwing van het aangetaste cambium op.

Beukenkankerluis komt doorgaans alleen voor op relatief dunne takken en stammen. Op dikke stammen van grote beuken en eiken zul je ze niet zien. Zitten ze hoog in een boom dan vallen ze natuurlijk nauwelijks op. Ook bij beukenhagen valt de aanwezigheid van de beukenkankerluis meestal niet zo op vanwege het blad.

Vanwege de aanwezig van de beukenkankerluis in jouw omgeving is de kans reëel dat je volgend jaar weer last van deze luis hebt.


Gegroet, de tuinprins

zondag 22 september 2019 - 07:06
Peter Baudoin

Peter Baudoin

Dank je wel voor het uitgebreide advies. We gaan het goed opvolgen, en de haag goed keer op keer behandelen. Peter.
maandag 23 september 2019 - 14:33
dries944

Dries944

Hier ook weer last van deze luis op enkele rode en groen beuken.

Struiken & Bomen

zondag 23 augustus 2020 - 18:44
dries944

Dries944

Ze veroorzaken deze scheuren in de stam.
Zal dit weer toegroeien deze scheur want had ergens opgepikt dat men beter de plant vervangt omdat binnen enkele jaren de beuk zou dood gaan??
Ik wrijf ze iedere keer dood de luizen, de mieren verraden hun aanwezigheid.

Struiken & Bomen

zondag 23 augustus 2020 - 18:48
dries944

Dries944

Deze verkleuring van de bast heb ik ook opgemerkt bij sommige beuken.
Is dit door deze luis of is dit zonnebrand? Scheuring in de maak?

Struiken & Bomen

zondag 23 augustus 2020 - 18:52
Peter Baudoin

Peter Baudoin

Onlangs van de gezonde rode beuk de uitschieters geknipt ivm de komende winter. Ook de haagstammen van de inmiddels dode rode beuk aan onderzijde afgeknipt (het hout was echt droog van binnen en ook in het hart vd stam zat een rond gaatje ) Mogelijk is het een en ander ook de oorzaak van de droge en hete zomer? Gelukkig dit jaar geen beestjes gezien op de gezonde stammen. Hopelijk zijn wel ervan af !
maandag 24 augustus 2020 - 09:22
Tuinprins

Tuinprins

De stam op de laatste foto van Dries944 is zonnebrand.

Kleine scheuren die het gevolg zijn van het zuigen van de beukenkankerluis groeien meestal dicht. Je blijft daar wel iets van zien. Bij grotere scheuren zie je vaak van die rare vergroeiingen. Afhankelijk van de ernst van die vergroeiing gaat de plant kwijnen of sterft het gedeelte boven de vergroeiing af. Het kan echter ook zijn dat de plant er redelijk goed overheen groeit.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 25 augustus 2020 - 05:58
dries944

Dries944

Merci voor de reactie Tuinprins, ik neem aan dat die luis alleen maar zwakke planten aanvalt juist zoals de wolluis.
Regelmatig checken of ze er op zitten want ze keren snel terug,wel in kleinere aantallen.
De klimaatopwarming maakt het er ook niet makkelijker op met al die plaaginsecten.
Ondervind de plant veel hinder in z'n groei als die zonnebrand heeft of hersteld die daarvan makkelijk?
woensdag 26 augustus 2020 - 17:30
dries944

Dries944

Dit jaar weer last van die vervelend kankerluis, heb op 3 plaatsen in m'n tuin beuken staan en op alle 3 plaatsen heb ik er nu last van. Ze keren altijd terug.
Das wel de plantsoort waar het meest tijd in kruipt aangezien je best wekelijks de planten controleert.
Zouden die geen natuurlijke vijanden hebben?
Hoe gaat het bij jou haag peter?
maandag 2 augustus 2021 - 13:17
Peter Baudoin

Peter Baudoin

Beste Dries, dit jaar gelukkig geen beestjes op de beuken haag. Wat ik heb gedaan vorig jaar is, met plastic handschoenen aan, de stammen vrij gemaakt van de beestjes. Daarna met harde straal water na gespoeld. Vervolgens heb ik de haag voorzien van beendermeel van DCM. Dit geef ik in het voorjaar als de verdorde bladeren gaan vallen. Hopelijk gaat dit ook bij u lukken. Succes.
dinsdag 3 augustus 2021 - 10:30
dries944

Dries944

Dank u voor uw antwoord peter.
Ik neem aan dat lavameel ook hetzelde zal doen als beendermeel? Is er een verschil?
Heb al lavameel besteld ma is nog niet binnen. Voornamelijk voor de heermoes gebruik ik dit. Wat dus ook onder de haag groeit.
Bestuif je dan de stammen of strooi je het gewoon onder de haag op de grond??
Heb ergens gelezen als je de mieren kan weghouden de luizen ook vanzelf verdwijnen maar dat lijkt me moeilijk.
dinsdag 3 augustus 2021 - 22:58
Peter Baudoin

Peter Baudoin

Beste Dries, het verschil tussen lavameel en beendermeel is mij niet bekend. Ik strooi het rond de haagstam. Wat betreft mieren, ik had toen ook idd ook veel mieren in nabijheid vd haag. Na onderzoek heb ik de mierenhoop toen ook gevonden en verplaatst naar een plaats verder van de haag . Al bij al is deze aktie, zoals ik al eerder zei, helemaal op gelost. Succes.
woensdag 4 augustus 2021 - 13:38
dries944

Dries944

Hey peter, hoe heb je die mierennest verplaatst?
Het lijkt me moeilijk om mieren weg te houden want die zitten toch overal.
Die beukenluis is weer terug. Ook veel wolluis dit jaar maar door de natuurlijke vijanden wordt dit in toom gehouden. Eèn van de stammen vorig jaar is bijna helemaal rondom opengescheurd maar de beuk blijft achter in zijn groei ma lijkt te herstellen. Toch een lastig beestje die beukenluis.
zondag 29 mei 2022 - 22:14
dries944

Dries944

Die rotbeesten zijn weer terug,vraag me af waarom andere tuinen hier geen last van hebben want beukhagen zie je toch overal...
Had ergens hier gelezen dat die luizen ook op eiken voorkomen. Dicht van de haag staan wel enkele grote zomereiken en ook kleinere amerikaanse eiken.
Zou dit hiermee te maken hebben dat ze altijd terugkomen?
woensdag 28 juni 2023 - 21:18
Peter Baudoin

Peter Baudoin

Beste Dries, ik kan u hierop geen antwoord geven. Momenteel is bij mij alles (nog) rustig gelukkig. Ik zou toch proberen om de beestjes te verwijderen (lees doden), zoals hier boven wordt geschreven door tuin prins. Veel succes.
donderdag 29 juni 2023 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon