menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vervanging krulhazelaar

Ga naar meest recente reactie

Japanse tuin project

Japanse tuin project

Wij wensen de krulhazelaar rechts in de border te vervangen. Ik vind de bloei van de katjes in het voorjaar prachtig, maar gedurende de rest van het seizoen past hij steeds minder op die plek in de border.

We zijn op zoek naar een solitair ter vervanging van deze plant. Is een standplaats in de volle zon en met een zuurder bodemtype.

Zelf zouden we graag een (meerstammige) kerselaar integreren op deze plek, dus we weten niet welke cultivar we dan zouden moeten nemen. Hierbij gaat mij voorkeur uit naar fragielere kersenbloesem (dus geen dubbele bloemen). Iemand suggesties?

Uiteraard zijn alle andere suggesties ook welkom, ik zie ze met plezier tegemoet!

Struiken & Bomen

woensdag 11 september 2019 - 08:02
Patrikc

Patrikc

Dat plekje vraagt volgens mij een Cornus controversa 'Variegata' of eventueel 'Pagoda'
woensdag 11 september 2019 - 12:35
danny2

Danny2

of een Arburtus undeo.....
woensdag 11 september 2019 - 19:08
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou daar een Prunus incisa 'Kojou-no-mai' neer zetten. Heeft zigzag groei, bloeit met enkele witte bloemen met een wat donker hartje in de eerste helft van het voorjaar en heeft doorgaans een goede herfstkleur. Groeit relatief langzaam en wordt niet snel te groot op bovenstaande plek. Is bovendien goed verkrijgbaar.

Wat ik zelf ook een mooie sierkers vind is Prunus sargentii 'Charles Sargent' (wel deze cultivar, niet andere zoals 'Rancho'). Is echter niet gemakkelijk om deze meerstammig te vinden en wordt waarschijnlijk op termijn te groot voor bovenstaande plek.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 september 2019 - 07:38
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik vind de controversa prachtig qua groeiwijze, maar vind de bloei dan weer iets minder. Is er volgens jou een reden waarom een Cornus kousa geen alternatief zou zijn? Het gaat mij hier immers meer om het harmonisch maken van het geheel eerder dan het voorzien van een structuurboom met opvallende takkenstructuur. Het effect van de Pinus links mag niet verminderd worden.

Heel erg bedankt voor je reactie trouwens!
donderdag 12 september 2019 - 09:45
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Prunus incisa 'Kojou-no-mai'

Bedankt voor je reactie. Deze was ik in mijn zoektocht ook al tegengekomen. Denk je dat deze plant het goed zou doen in een zuurder bodemtype?
donderdag 12 september 2019 - 10:00
WiPe

WiPe

Prunus doet het doorgaans goed op een licht zure grond.
donderdag 12 september 2019 - 11:27
Patrikc

Patrikc

Is er volgens jou een reden waarom een Cornus kousa geen alternatief zou zijn


Nee hoor, want de keuze is volledig subjectief en aan jou. Ik vond de C. controversa er wel passen, maar het is niet mijn beslissing
donderdag 12 september 2019 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon