menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help mijn boompje overleven

mieke van damme

Mieke van damme

Dit sierboompje (soort esdoorn???) erfde ik van mijn vader. Ik heb het intussen verpot en - naar mijn mening voldoende water gegeven. Het kreeg enkele nieuwe blaadjes, maar de toppen kleuren eerst rood en verschrompelen daarna, hoewel we de pot in de schaduw van onze notelaars stelden, zodat de vlakke zon er niet aankan. Graag hulp hierbij, gezien ik heel veel waarde hecht aan dit boompje. Alvast hartelijk dank.

Struiken & Bomen

zondag 11 augustus 2019 - 15:01
sugar

Sugar

Heb je dat boompje uitgegraven? Of zat het voordien ook al in een pot?
zondag 11 augustus 2019 - 15:25
mieke van damme

Tekst aangepast

Mieke van damme

Het boompje zat al in een pot. We hebben voorzichtig een deel van de aarde verwijderd, nieuwe aarde (gewone potaarde) gegeven en in dezelfde pot gestoken.

Zou het 'verschroeide uiterlijk' door de zon zijn of kan het door teveel vocht komen? Voordat we het bij ons haalden, stond het i/d tuin, i/d vlakke zon, maar ook stond de pot in een schaal: het is mogelijk dat daar water is blijven instaan. Na het verplanten heb ik het ook best wel wat water gegeven, gezien de hitte v/d zomer.

Of heeft het nét te weinig water gekregen - ik las nét iets over 'scorched leafs' bij japanse esdoorns ?

Doe ik er beter aan om het boompje in volle grond uit te planten? Wat in de winter?
Graag jullie advies aub.
zondag 11 augustus 2019 - 15:51
Tuinprins

Tuinprins

'Scorched leaves' ontstaat door een combinatie van hoge temperaturen/zon en wind. Vooral de fijnbladige Japanse esdoorns hebben er last van. Bij 'scorched leaves' zijn vooral de randjes van de blaadjes bruin. Doordat het blad van de fijnbladige Japanse esdoorns weinig dikte en substantie heeft, heeft deze groep eerder last van 'scorched leaves'. Of jouw Japanse esdoorn hier last van heeft is niet 1-2-3 te zeggen. Kan ook zijn dat de plant te veel water heeft gehad of dat de verwelkingsziekte (verticillium) heeft toegeslagen.

Ik zou afwachten wat de Japanse esdoorn gaat doen. Normaal water geven maar de plant zeker niet te nat houden. Zorg dat het overtollige water goed weg kan want Japanse esdoorns houden niet van 'natte voeten'.


Gegroet, de tuinprins
maandag 12 augustus 2019 - 06:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon