menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nectarine (?) struik/boompje verplanten

leerling

Leerling

De wegenwerkers zijn weinig vriendelijk voor de planten in de tuin. Buizen worden zonder pardon op fruitstruiken gelegd. Van een grote eik worden dikke takken afgescheurd met een kraan en die takken laten ze dan op nog andere jonge boompjes vallen. De takken met de eikenprocessierupsnesten zijn ook gewoon op de grond gegooid.

Ik zou willen proberen om nog een van de boompje te redden. Het is - vermoedelijk - een nectarine boompje. (Dierbaar voor mij, omdat het het laatste plantje is dat ik nog van mijn vader heb gekregen.)

Ik weet dat het niet het ideale seizoen is om bomen te verplanten. Dit is nog een jong ding, van nauwelijks 1 meter hoog. Misschien lukt het daarmee wel?

Zou ik de takken die afgebroken zijn op een of andere manier kunnen stekken?

Alle advies dat jullie kunnen geven om dat verplanten te laten lukken is meer dan welkom.

Struiken & Bomen

vrijdag 9 augustus 2019 - 16:37
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Zorgen dat de bodem niet uitdroogt, en hopen dat het goed komt.

En wat betreft die vandalen van wegenwerkers:
- als het jouw bomen zijn dan mag je ze een gepeperde rekening maken, en je moet daar geen medelijden mee hebben, makkelijkst via de politie.
- als het gemeentelijke bomen zijn dan vraag je aan een schepen of de burgemeester dat de stadsdiensten die rekening maken.
vrijdag 9 augustus 2019 - 20:11
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Die wegenwerkers moeten natuurlijk ook voortmaken. Maar takken afscheuren in een private tuin lijkt me er toch wel ver over te gaan. Als het om gemeentelijke bomen gaat verschiet ik daar niet van. Veel gemeentelijke bomen waren er vroeger niet in Sint Katelijne Waver. Als er dan toch bomen zijn worden ze vaak bij wegenwerken verwijdert. En nadien vervangen maar ze houden het toch hoofdzakelijk op grasberm.

Hier in de straat hebben ze het eens klaargespeeld toen rustoord in renovatie ging. De boom of 6 die er stonden in de straat op 1 m hoog af te zagen (voor vrachtwagens). En die boomspiegels zo te laten en dit jaren lang, vol onkruid natuurlijk. Op den duur braken die rotte stammen gewoon af. Toen hebben ze 5 boomspiegels dicht laten maken en zijn ze zowaar 1 vergeten. Die staat nu nog vol onkruid.

Als je ziet hoe Rijmenam centrum vernieuwt is gezaagde kassei echt enorm veel sierbeplanting. En daartegen vergelijk dat die goedkoopste variant klinkers meteen verzakt was in de stationsstraat in Katelijne centrum. Met amper groen, kom daar eigenlijk niet vaak in Katelijne zelf. Maar ik vind dat de openbare inrichting hier toch grijs voor in het centrum. Ik snap dat je niet alles mooi kan aanleggen maar het gedeelte rond het dorpscentrum zou toch wel wat sierlijker mogen dan goedkoopste grijze klinker (en dan ook nog eens verzakkingen meteen). In putte hebben ze een bruine klinker gelegd recent en veel groen, voor straat uitzicht scoort onze gemeente heel slecht vind ik.

Ik heb ook al gelezen dat waar gescheiden riolering is. Het pompstation verstopt geraakt en de boel net als vroeger in de beek gaat automatisch. Ja op die manier heeft gescheiden riolering geen enkel nut. Misschien is dit technisch ook niet zo goed gemaakt als het zou moeten maar daar ken ik niets van. Ik weet wel dat die buizen van vuil water die ik gezien heb heel klein leken. En misschien dat de boel daar mee verstopt of zo, je zou toch verwachten dat dit technisch allemaal uitgerekend word? Een dorp is natuurlijk geen stad misschien is overal deftige voldoende grote gescheiden riolering gewoon onbetaalbaar.
zaterdag 10 augustus 2019 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon