menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstand buren

Ga naar meest recente reactie

Houtteman Bernard

Houtteman Bernard

We hebben een kleine berk dat we klein zouden houden op afstand van 1m55 van de geburen. Mag dat ?
woensdag 7 augustus 2019 - 22:17
Patrikc

Patrikc

Wettelijk moet een boom op 200cm staan. Een struik mag tot op 50 cm. Die berk gaat het niet erg apprecieren als je hem in struikvorm probeert te dwingen. Als je die 200cm niet hebt, opteer dan voor vrede met de buren, minder snoeiwerk en kies ineens een mooie struik, keuze te over.

Er bestaat trouwens een dwergberk, Betula nana, die slechts een struik is, alle andere berken worden bomen


woensdag 7 augustus 2019 - 22:50
WiPe

WiPe

Het lijkt me dat er verschil is in wet- en regelgeving in deze tussen België en Nederland. Het is dus misschien net zo handig als jullie vertellen waar jullie wonen.
donderdag 8 augustus 2019 - 11:37
Houtteman Bernard

Houtteman Bernard

Bedankt Patrick voor het advies.
Ik woon in België. Onze buren krijgen door onze bomen geen zonlicht na 18u. Zo ook hun lounge die ze net gezet hebben lang nadat wij de bomen aangeplant hebben. Ze willen nu zonnepanelen zetten die na 18u ook in de schaduw komen. Kunnen ze hun gelijk krijgen bij het vredegerecht.

vrijdag 9 augustus 2019 - 15:15
Patrikc

Patrikc

Volgens mij zal dat een eitje zijn.
vrijdag 9 augustus 2019 - 15:56
WiPe

WiPe

Nee, dat is niet per definitie zo.

Wanneer die bomen er al dertig jaar staan, is de overtreding verjaard en kan de gebuur niet eisen om de bomen te laten kappen.

Veel hangt trouwens af van de interpretatie van de vrederechter. Die zal ook altijd proberen een compromis te vinden. Belangrijk daarbij is dat er een gelijkheidsbeginsel is. Het compromis mag geen van beide partijen bevoordelen. De waarde van een boom is exact te berekenen. De ecosysteemdiensten van die boom ook. Het rendementsverlies van de zonnepanelen moet ook vrij goed in te schatten zijn. Die kunnen dus tegen mekaar afgezet worden. Vaak komt een vrederechter dan aanzetten met het advies om een boom te toppen. Dat is voor de boom heel nadelig e vraagt van de eigenaar een hogere onderhoudskost. Dat kan ook mee bekeken worden.

En dan is er nog het recht van eerste ingebruiksname. Je buur wist dat er bomen stonden. Hij is dus de overlast gaan opzoeken. Als die lounge en zonnepanelen essentieel waren voor de buur, had hij daar rekening mee moeten houden bij de aankoop van het huis.
zaterdag 10 augustus 2019 - 10:51
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik zal gelukkig zijn als de vrederechter een uitspraak doet in het voordeel van de boomeigenaar, maar het zou me verbazen.

Een kleine berk zal nog geen 30 jaar zijn he WiPe...

Ik heb zelf 80-jarige Amerikaanse eiken moeten snoeien die op 6 meter van een straatje stonden en volgens de klager aan de overkant van de straat nog overlast gaven, de vrederechter gaf de klager gelijk.
zaterdag 10 augustus 2019 - 12:53
WiPe

WiPe

Ik geef een opsomming van de argumenten die spelen. De uitspraak is voor de vrederechter. Ik doe ook geen argumenten over de leeftijd van een boom die ik niet gezien heb.

Wat jou bomen betreft: als de vrederechter een compromis voorstelt, is het aan jouw om te argumenteren dat het gelijkheidsbeginsel geschonden is. En zoals gezegd kan de schade aan jouw bomen perfect berekend worden. Dan moet de tegenpartij de eigen schade ook maar berekenen. Als je dat niet doet, dan leg je je de facto neer bij het compromis van de vrederechter.
zaterdag 10 augustus 2019 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon