menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Albizia verdord

Ga naar meest recente reactie

Smiske

Smiske

Goedemorgen.
Ik heb verleden jaar een perzische slaapboom gepland. Dit jaar deed hij alles goed tot 2 weken geleden. De boom is verdort en de bladeren laten los. Ik gaf met een sprinkler de boom on de 2 dagen water. Weet iemand wat er aan de hand is? Moet hij meststoffen hebben? Het is wel zonde want het is een prachtige boom. Boom staat aan de noordkant en krijgt vanaf 14 u zon tot savonds

Struiken & Bomen

vrijdag 2 augustus 2019 - 09:57
WiPe

WiPe

Te veel water en te weinig zon
vrijdag 2 augustus 2019 - 20:55
Smiske

Smiske

Om de hoeveel tijd moet je hem dan water geven als het droog is?
vrijdag 2 augustus 2019 - 22:49
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Ik denk dat het tekort aan zon hem meer problemen geeft dan het water.
Probeer hem deze winter als wanhoopspoging te verplaatsen naar een zonnige standplaats.
Een noorderkant is nooit een goede plaats voor niet inheemse planten, en zelfs hier goed opletten.

Ik hoop dat hij het haalt.
zaterdag 3 augustus 2019 - 06:39
Tuinprins

Tuinprins

Eventueel zou het ook verwelkingsziekte kunnen zijn. De kans hierop is groter als de boom te nat heeft gestaan.

Of de boom te nat heeft gestaan is voor ons lastig te beoordelen. Dat de sprinklerinstallatie om de twee dagen water geeft zegt niet zoveel want we weten niet hoe lang de sprinklerinstallatie loopt en hoeveel water dat er valt. Verder speelt dagelijkse verdamping en grondsoort een rol.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 3 augustus 2019 - 07:32
WiPe

WiPe

Albizia jullibrisin heet vrij klein blad. Daardoor gaat die vrij weinig water verdampen en is die goed aangepast aan drogere periodes. De soort heeft het dus eerder lastig met te veel dan te weinig water. Als die wat droog staat, gaat die minder snel groeien. Dat is op zich niet echt een probleem.
zaterdag 3 augustus 2019 - 09:13
Wannus

Wannus

Veel te veel struiken en jonge bomen verzuipen door te veel water . Door de droogte heeft iedereen de neiging iedere dag te begieten . Bij aanplantingen kun je wel een paar dagen wat begieten en dan vinden ze wel hun weg .
zaterdag 3 augustus 2019 - 09:53
Smiske

Smiske

Het vreemde is dat hij het bij het groeien wel goed deed. Blaadjes en takken waren flink gergroeid. Volgens mij is het pas beginnen slechter gaan, als ik water begon te sproeien. Eerst had ie enkel een paar bruine blaadjes nadien is alles slechter geworden toen ik sproeide. Als ie te weinig zon heeft, gaat ie dan groeien? Ondertussen heeft hij bijna al zijn blaadjes laten vallen enkel onderaan is hij nog goed. Overleefd de boom dit voor volgend jaar of is ie ten dode opgeschreven? Hartelijk dank voor de vele reactie!
zaterdag 3 augustus 2019 - 11:03
Smiske

Smiske

Verplanten is jammer genoeg geen oplossing. We hebben te weinig plaats achteraan om deze te zetten.
zaterdag 3 augustus 2019 - 11:14
Tuinprins

Tuinprins

Aangezien het onderste deel van de boom er nog goed uitziet, lijkt mij het steeds waarschijnlijker dat de plant slachtoffer is geworden van verwelkingsziekte (verticillium). Deze ziekte leidt ertoe dat watervaten in de plant verstopt raken waardoor er geen watertransport meer kan plaats vinden naar het deel boven de verstopping. Gevolg is dat het blad slap gaat hangen en afsterft. Albizia is gevoelig voor verwelkingsziekte. De precieze oorzaak van verwelkingsziekte is niet bekend maar er zijn aanwijzingen dat het te maken heeft met het zuurstofgehalte in de grond. Als grond (te) nat is bevat die minder zuurstof en kan verwelkingsziekte toeslaan. Verder merk ik op dat een paar weken geleden op diverse fora meldingen binnen kwamen van mensen waarvan een plant plotseling slap ging hangen en verwelkte. Blijkbaar waren een paar weken geleden de omstandigheden voor het toeslaan van verwelkingsziekte gunstig.

Tegen verwelkingsziekte is niets te doen: er is geen middel beschikbaar wat een aangetaste plant kan genezen. Wel zien we dat de plant zich probeert te regenereren vanuit het gedeelte onder de verstopping (door uit te lopen op slapende ogen). Probleem bij een boomvormige plant kan zijn dat het lastig is om daar een nieuwe fatsoenlijke boomvorm te maken. Verder moet je bedenken dat de verwelkingsziekte in de plant zit en periodiek opnieuw kan toeslaan.

De toestand waarin de Albizia nu verkeert is zeker NIET ontstaan door het feit dat de plant in de halfschaduw staat. Albizia heeft graag volle zon maar als de plant minimaal 6 uur zon per dag heeft dan is dat voldoende. Planten die te weinig zon krijgen gaan niet van het ene op het andere moment kwijnen. Dat is een zeer langzaam proces dat zich over jaren kan uitstrekken. Ik verbaas mij er altijd over dat planten die een zonnige standplaats willen het in de (half)schaduw zo lang uithouden.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 augustus 2019 - 15:50
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik zie ook wel wat voordelen bij het feit dat die Albizia aan de noordkant staat, zeker wanneer die wat groter wordt. Ik heb een flinke boom op een noordhelling staan. In de winter gaat die veel minder snel kunnen reageren op zonnige vriesdagen. Dat kan voor soorten uit een warmer en vooral uit een continentaal klimaat een groot verschil maken. Wanneer het dan in het voorjaar warm genoeg is om uit te lopen, is de kans op late nachtvorst al veel kleiner.

Maar het lijkt me dat deze plant in combinatie met te veel water en onvoldoende zon in de problemen is geraakt. Volgens Sinclair & Lyon (2005), diseases of trees and shrubs, 2nd edition, Cornell university Press, verdraagt Verticillium droogte slecht. De hitte van vorige week zou Verticillium tegen houden. Bemesting en verplantstress zou Verticillium dan weer in de hand werken.
zondag 4 augustus 2019 - 09:38
Tuinprins

Tuinprins

Combinatie van redelijk wat water geven in combinatie met hoge temperaturen is dan weer gunstig voor het toeslaan van verwelkingsziekte. Veel schimmelziektes gedijen onder vochtige en warme omstandigheden.


Gegroet, de tuinprins
zondag 4 augustus 2019 - 11:38
WiPe

WiPe

Niet voor Verticillium, zoals gezegd houdt die niet van warmte.
zondag 4 augustus 2019 - 11:40
Smiske

Smiske

Ik laat het even voor wat het is en zie volgende zomer aan wat er dan van komt. Hopelijk komt hij er door. Bemesten is ook iets wat ik bij deze plant beter niet kan doen?
zondag 4 augustus 2019 - 19:46
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben er voor 95% van overtuigd dat jouw Albizia verwelkingsziekte heeft. Als een plant ziek is, wordt die van mest niet beter. Mest is geen geneesmiddel.


Gegroet, de tuinprins
maandag 5 augustus 2019 - 07:03
WiPe

WiPe

Sterker nog, te sterk bemesten maakt planten gevoeliger voor aantastingen.
http://edepot.wur.nl/410220
maandag 5 augustus 2019 - 09:10
Smiske

Smiske

Is die ziekte dan blijvend? Kan ik hem laten staan tot volgend jaar en zie of ie erdoor komt? Of gaat hij door te laten staan de andere planten ook aantasten?
maandag 5 augustus 2019 - 11:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon