menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pterostyrax corymbosa

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik wil nog één boom met een niet al te dichte kroon naast de woning zetten. Er moet ook begroeiing onder de boom kunnen groeien.

Idealiter zou de boom een goede drachtplant zijn voor insecten, heerlijk geurend bloeien, geen groot oppervlakkig wortelstelsel aanmaken dat alle andere planten de vernieling in groeit, en ook niet te groot worden. Windgevoelige bomen vallen ook af, vanwege net naast oprit/parkeerplaats wagen.

Mijn oog is nu gevallen op Pterostyrax corymbosa, maar ik vind daar alleen erg tegenstrijdige informatie over op het wereldwijde web (van uitermate winterhard tot zeer vorstgevoelig). Is er iemand die deze boom in de tuin heeft staan en me kan helpen? Pterostyrax hispida lijkt wat algemener, maar vind ik minder mooi...

Alternatieven die ik ook nog overweeg Tillia henryana (maar die zou ook onvoldoende winterhard zijn, en de standplaats is niet zo beschut) en Styrax japonica (maar er staat al een Halesia grandiflora vlakbij) . Verder is ook Sorbus aucuparia nog een alternatief (maar die staat ook al op enkele andere plekken in de tuin).

maandag 29 juli 2019 - 20:06
Carib

Carib

De Tilia henryana staat hier sinds 2012. Hij staat hier (Gelderland) zonder enige beschutting in een groep van drie en heeft tot nu toe geen vorstschade of windschade opgelopen. Ik zou het echter geen transparante boom noemen, ik vind de kroon behoorlijk dicht. Overigens verder echt een fantastische mooie boom die later bloeit dan andere linden en daarmee enorm veel insecten voedsel biedt.
maandag 29 juli 2019 - 20:59
Tuinprins

Tuinprins

Een mogelijk nadeel van Tilia henryana is dat JONGE exemplaren gevoelig zijn voor late nachtvorst. Oudere exemplaren zijn goed winterhard.

Pterostyrax corymbosa is volledig winterhard. In het boek New Trees (John Grimshaw en Ross Bayton) wat zeer betrouwbare informatie bevat, heeft als winterhardheidszone voor P. corymbosa 5/6. Dit betekent dat de boom zeker 20 graden vorst (en meer) verdraagt. Nederland en België liggen in winterhardheidszones 7 en 8. Wel is het zo dat het nieuwe hout in de zomer en herfst goed moet afrijpen.

In Arboretum Wespelaar staat al jaren een exemplaar dat prima groeit en bloeit.

Zie:

https://treesandshrubsonline.org/articles/pterostyrax/pterostyrax-corymbosus/


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 30 juli 2019 - 06:08
sugar

Sugar

Alvast bedankt voor de informatie. Die foto's van de Pterostyrax in het arboretum van Wespelaar zijn wel redelijk overtuigend. De kans is groot dat ik deze boom in mijn tuin ga planten,
dinsdag 30 juli 2019 - 09:47
WiPe

WiPe

In Wespelaar staan die eerder achteraan in het Marneffebos: beschut onder grote eiken op een frissen, niet te natte bodem.
woensdag 31 juli 2019 - 23:28
sugar

Sugar

Dat heb ik gezien. Maar ik heb ondertussen toch nog enkele nuttige tips gevonden op het www over deze boom (onder andere bij een boomkweker in Tsjechië). Ik ben nog niet helemaal zeker van mijn beslissing, ik wil de beshcikbare planten bij de boomkweker eerst bekijken, en op asis daarvan een beslissing nemen.
Bodem is bij mij qua vochtigheid ook geen probleem hoor. Schaduw kan ik de boom op die plek niet aanbieden (in volle zon van 08h00 tot 16h00 vermoed ik)
donderdag 1 augustus 2019 - 18:03
Tuinprins

Tuinprins

Als Pterostyrax corymbosus op goede, in het groeiseizoen niet te droge grond staat dan kan die volle zon prima aan. In het arboretum van Boomkwekerij Albert Leemreize in de Achterhoek staat de boom volgens mij ook in de volle zon.

Bij het uitkiezen van de boom er zeker van zijn dat het P. corymbosus is en niet P. hispida. Het blad van P. corymbosus is meer donker groen dan dat van P. hispida.

N.B. Pterostyrax is een mannelijk woord dus officieel is het 'corymbosus' en niet 'corymbosa', in het vak doorgaans echter bekend als 'corymbosa'. Heb zelf ook altijd 'corymbosa' gezegd.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 2 augustus 2019 - 05:58
sugar

Sugar

Ik wil echt wel de P. corymbosus. De P. hispida interesseert me niet zo. Ik koop mijn planten bij een betrouwbare boomkweker (die beide planten op voorraad heeft).
vrijdag 2 augustus 2019 - 13:31
WiPe

WiPe

Welke boomkweker heeft Pterostyrax corymbosus op voorraad? Dat is echt geen courante plant.
vrijdag 2 augustus 2019 - 20:51
Patrikc

Patrikc

Esveld, HKolster...
vrijdag 2 augustus 2019 - 21:25
sugar

Sugar

Damien De Vos
woensdag 14 augustus 2019 - 23:37
sugar

Sugar

Ik heb ondertussen beslist om de P. corymbosa op een andere plek in de tuin aan te wenden, een plekje waar hij iets meer van schaduw zal kunnen genieten en redelijk beschut staat.

Naast de oprit ga ik een Styphnolobium japonica 'Regent' aanplanten (voorheen Sophora japonica)
donderdag 15 augustus 2019 - 13:32
WiPe

WiPe

het is Styphnolobium japonicum, niet S. japonica. De uitgang van soort volgt, op enkele uitzonderingen na, het geslacht van het genus.
donderdag 15 augustus 2019 - 13:37
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Gewoon toch even melden dat ik deze dus heb aangeplant en dat het boompje (de enige planten die ik in België vond waren 100 cm groot, in een 5 liter container) in zijn eerste jaar toch ongeveer 30 cm gegroeid is. Hij heeft dus naar zijn zin hier
vrijdag 28 augustus 2020 - 09:04
WiPe

WiPe

De warme zomer is natuurlijk een voordeel. Let wel dat je die niet op een te rijke bodem zet. wanneer die te lang doorgroeit, rijpt die minder goed af en is die dus vorstgevoeliger.
En voor de rest: succes er mee.
vrijdag 28 augustus 2020 - 13:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon