menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Plataan, witte schimmel

Ga naar meest recente reactie

Lex1968

Lex1968

Onze twee platanen hebben al een aantal jaren last van een wiite aanslag/schimmel die de bladeren verschrompeld. Dit veroorzaakt sindsdien ook taksterfte. Ook de platanen bij de buren hebben er last van.

Weet iemand wat dit is, wat de oorzaak is en wat er tegen te doen is.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,

Lex

Struiken & Bomen

zondag 21 juli 2019 - 10:15
c j de k
zondag 21 juli 2019 - 11:49
Snuitje

Snuitje

Aangetaste delen afknippen en verbranden? ????
zondag 21 juli 2019 - 12:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Die witte schimmel is een duidelijk geval van echte meeldauw. Deze aantasting wordt veroorzaakt door een schimmel met de wetenschappelijke naam Erysiphe platani, synoniem: Microsphaera platani. N.B. de schimmel ZELF is niet met blote oog te zien, alleen m.b.v. van een goede microscoop kan men die ontdekken (de aantasting zelf is door het bemeelde blad natuurlijk wel goed waar te nemen!).

Aangetaste bladeren blijven aan de boom hangen. Het is belangrijk deze te verwijderen (indien mogelijk) omdat op de aangetaste bladeren zich sporen ontwikkelen die voor nieuwe aantastingen kunnen zorgen. Verder in de herfst al het afgevallen platanenblad goed op ruimen.

Uit de wetenschappelijke literatuur weten we dat echte meeldauw bij platanen vaker optreedt bij bomen die sterk gesnoeid worden en bij bomen die lijden onder droogte. Snoeien zal veelal noodzakelijk zijn omdat de plataan anders uitgroeit tot een grote boom maar goed water geven in droge periodes moet toch mogelijk zijn. Hierbij niet de bladeren nat maken maar water geven aan de voet van de stam.

Chemische middelen waarmee echte meeldauw bij platanen kan worden bestreden zijn alleen verkrijgbaar voor de professionals (i.e. mensen met een spuitlicentie). De anti-schimmelmiddelen die voor de consument beschikbaar zijn werken meestal niet.

Echte meeldauw leidt in de regel niet tot taksterfte. Het kan zijn dat er een tweede aantasting in de bomen zit maar ik zou zo niet weten welke. Een schimmelziekte die taksterfte bij Platanen kan veroorzaken is het gevolg van de aanwezigheid van de schimmel Discula platani. Deze aantasting gaat echter gepaard met bruine bladvlekken en die zie ik op bovenstaande foto niet.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 juli 2019 - 12:05
Lex1968

Lex1968

Bedankt voor de reactie.
Ik zal wat vaker water geven.
Doe ik eigenlijk nooit hoewel de hele buurt behoorlijk bestraat is en er dus weinig water en voeding in de bodem bij komt.

Bladeren verwijderen is lastig.
De bomen zijn 6 meter hoog.

Ik kaas op internet over het bespuiten met een melk/water mengsel 40/60 tegen meeldauw.
Heb je hier ervaring mee?

Groet,
Lex
maandag 22 juli 2019 - 10:41
Tuinprins

Tuinprins

Mengsel van melk/water helpt niet tegen deze vorm van meeldauw bij platanen (de ene meeldauw is de andere niet).


Gegroet, de tuinprins
maandag 22 juli 2019 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon