menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisteria in pot?

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

Beste tuinvrienden,
Alhoewel ik niet de koning der impulsieve aankopen ben, kon ik gisteren niet weerstaan een mooie Wisteria sinensis in pot te kopen bij Denaldi.
Mijn idee was als volgt.
Ik heb met de buur een 4 m lang muurtje van 1m10 hoog gemeen die de koer scheidt. Voor de privacy staat daar nog een 1.5mhoge hardhouten trellisscherm tegen waarachter een bamboemat. Nu leek het me mooi om de wisteria in het midden te planten en twee takken aan weerszijden bovenaan de schutting horizontaal te laten lopen .
Nu ik wat erover gelezen heb blijkt het toch wel een zeer sterke groeier te zijn die forse afmetingen krijgt.
Om dat in de hand te houden en omdat ik gelezen heb dat wisteria ook wel in pot kan gehouden worden, stel ik me de vraag of het niet beter is de plant in een grote mortelemmer te zetten en deze in te graven.
vrijdag 12 juli 2019 - 11:23
Patrikc

Patrikc

Die hou je niet in toom door hem in een ingegraven kuip te planten.

Ofwel leg je je er bij neer dat je heel vaak moet snoeien,
ofwel plant je iets anders, dat zou ik doen.

Een klimroos ?
vrijdag 12 juli 2019 - 18:34
Tuinprins

Tuinprins

Wisteria is niet lang in een pot te houden. De blauwe regen behoort tot de vlinderbloemigen (Fabaceae) en die houden in de regel niet van potcultuur. Uitplanten in de volle grond en 2 à 3 maal per jaar snoeien is de beste optie.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 juli 2019 - 06:03
Kleinedikken

Kleinedikken

Bedankt voor jullie antwoord, ik zal het zeker overwegen hem in volle grond te plaatsen.
Mijn twijfelpunten zijn nu nog:
- De plant schijnt niet van kalkrijke grond te houden, en ik zit met een klei bodem.
-Als het zo'n sterke groeier is, zal het wortelgestel eveneens fors zijn. omdat de bedoeling was die bij de perceelgrens te planten vrees ik een beetje dat hij het muurtje zou omduwen of de terrastegels van de buur omhoogduwen. Het is wel een geënte plant, dus ik denk dat er geen grondscheuten zullen opschieten.Misschien toch beter ergens anders planten.
Ik vrees dat ik te veel verliefd ben op planten die iets te groot worden voor mijn kleine stadstuin.
Tegen de achtergevel staat een prachtige parthenocissus. Maar die moet ik na mei elke paar weken bijsnoeien , anders kruipt ie onder de pannen en de goten door. Bij gunstig weer groeien de ranken soms een halve meter per week.
Maar wat tuinonderhoud zal ongetwijfeld een pak gezonder zijn dan de ganse dag op een schermpje turen
zaterdag 13 juli 2019 - 11:03
WiPe

WiPe

Klei is doorgaans minder zuur dan zand, maar klei is geen synoniem voor kalk, tenzij je met zeeklei te maken hebt.
zaterdag 13 juli 2019 - 14:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon