menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag gaat kapot

Ga naar meest recente reactie

Saartje3

Saartje3

In het voorjaar hebben we een beukenhaag geplant. De meeste zijn direct mooi beginnen uitlopen, we hadden bijna niks van uitval.
2 x per week wordt het gras gesproeid (ook in het voorjaar gezaaid) dus krijgen de beuken mee water.
Nu wordt het precies echter al herfst te worden in onze tuin. Van een aantal worden de blaadjes dor en bruin. Ik zie hier en daar op de onderkant hele kleine witte streepjes. Zijn dit beestjes? Of een schimmel? Geven we te veel water? Of te weinig?
Kunnen we deze beukjes er nog door krijgen?

Struiken & Bomen

vrijdag 5 juli 2019 - 16:27
Saartje3

Saartje3

Foto 2

Struiken & Bomen

vrijdag 5 juli 2019 - 16:28
Saartje3

Saartje3

Foto 3

Struiken & Bomen

vrijdag 5 juli 2019 - 16:28
Patrikc

Patrikc

Meer water geven. Meer per beurt, niet meer beurten.
vrijdag 5 juli 2019 - 17:45
pthomass

Pthomass

Kan zijn dat de eerste blaadjes kwamen van energie die nog opgeslagen was in de plant. Als ie na het planten niet “pakt” dan zal hij verdorren.
Ik heb er ook nog gezet gehad in het voorjaar. Allen hadden ze blad, maar ene heeft de geest gegeven.

Ik heb ze direct na het planten goed in het water gezet (modder gemaakt zou je kunnen zeggen).
Maar als je bij het planten zelf al uigedroogde wortels kreeg (als ze op kluit geleverd werden) dan kan het ook fout lopen...

Proberen nog veel water te geven, en niet te snel opgeven.
maandag 8 juli 2019 - 09:53
Saartje3

Saartje3

Dankjewel allebei! Ondertussen krijgt de haag 2x per week water bij. Hopelijk kan dat het tij doen keren... Zijn de boompjes die hun dorre blaadjes verliezen helemaal verloren? Halen we die er nu best uit? Of maken ze nog kans volgend jaar?
maandag 15 juli 2019 - 18:51
WiPe

WiPe

Wacht maar af tot het najaar. Als ze er door komen, maken ze nog deze zomer nieuw blad. Doen ze dat niet, kun je ze van de winter vervangen.
maandag 15 juli 2019 - 22:55
Wannus

Wannus

Het is enorm hoeveel jonge aanplantingen afzien van de droogte die we nu opnieuw meemaken . Hier in de streek is de bodem beton aan het worden i
dinsdag 16 juli 2019 - 07:30
pthomass

Pthomass

Toen ik verbouwingen deed in 2013 was ik verplicht een regenwaterput te plaatsen.
10.000 liter geplaatst

Nu zou je haast willen dat je er toen 2 geplaatst zou hebben.

Ik gebruik ook regentonnen achter mijn garage. Ene aan de afvoer en die daarlangs heb ik dan “verbonden” door een elektriciteitsbuis van de ene in de andere te steken. Zo krijg je communicerende vaten en zal de eerste zorgen dat de rest mee gevuld worden...
woensdag 17 juli 2019 - 14:57
Roeli

Roeli

Ik heb 4 regentonnen en die zijn gelukkig weer vol Maar een paar weken geleden waren ze allemaal al weer leeg. Nu heb ik een groot dak, dus als het even regent zijn ze ook weer snel vol. maar toch.....Het moet wel regenen . Vorig jaar waren ze ook leeg. conclusie....Regentonnen heb je nooit genoeg.
woensdag 17 juli 2019 - 15:52
Bieneke

Bieneke

De witte streepjes die je ziet is -naar alle waarschijnlijkheid- wolluis. Krullen de blaadjes op?
Ontstaat er een vliegende witte wolk als je tegen de heg aantikt?

Je kunt wolluis wegspuiten met een harde waterstraal (herhalen!) of anders met iets stevigers spuiten, waar ze echt niet van houden. Het laatste heeft niet mijn voorkeur, toch is het soms de enige remedie.
Succes!
woensdag 17 juli 2019 - 16:37
Saartje3

Saartje3

Als we ertegen tikken zien we niet echt iets wegvliegen. De blaadjes krullen wel op. Ik heb nog een paar foto's genomen van dichterbij:

Struiken & Bomen

donderdag 18 juli 2019 - 20:17
Saartje3
donderdag 18 juli 2019 - 20:18
Saartje3
donderdag 18 juli 2019 - 20:18
Saartje3

Saartje3

Toch wolluis?
donderdag 18 juli 2019 - 20:19
Saartje3
donderdag 18 juli 2019 - 20:32
Saartje3
donderdag 18 juli 2019 - 20:33
Saartje3
donderdag 18 juli 2019 - 20:33
WiPe

WiPe

Beukenluis
donderdag 18 juli 2019 - 21:44
Saartje3

Tekst aangepast

Saartje3

Vanavond de beukjes behandelen...

Kunnen ze daar nog van herstellen?

Als ik het goed begrijp zijn deze meegekomen van de handel waar we de plantjes in het voorjaar gekocht hebben?

We hebben ook een mooie oude beuk (boom) in de tuin. Hopelijk kan het niet overzetten naar daar?
maandag 22 juli 2019 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon