menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

(Zuil)boom krijgt gele bladeren

Marcel010

Tekst aangepast

Marcel010

Goedenavond,

Wij zijn afgelopen zomer verhuisd naar een huis met tuin en hier staat o.a. 2 mooie bomen in.
Geen idee wat voor bomen, volgens mij zijn het zuilbomen?
Iemand wellicht een specifiekere benaming?

Afgelopen zomer waren ze allebei mooi groen, maar deze zomer was de rechter erg laat.
Hij komt wel in bloei en er komen nieuwe blaadjes aan maar die sterven vrij snel weer af.
Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Wellicht te weinig zuurstof bij de wortels?

Rondom de boom ligt een laagje aarde van 2-3cm en daarna knoertharde klei.
Heeft het zin als ik die klei wat omspit om de wortels wat meer zuurstof te geven?

De andere zelfde boom doet het perfect zoals te zien is op de foto.
Ik heb echt totaal geen groene vingers maar ben wel bereid om wat te leren om alles netjes te houden.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groeten Marcel


woensdag 26 juni 2019 - 22:46
Tuinprins

Tuinprins

De boom die nog groene bladeren heeft ziet eruit als een zuilbeuk (Fagus sylvatica Dawyck). Of de andere ook een zuilbeuk is, kan ik zo niet zeggen, zou eventueel ook een zuilvorm van de haagbeuk kunnen zijn (Carpinus betulus).

De boom met de verdorde bladeren is volgens mij ten dode opgeschreven, ik denk niet dat die weer tot leven te brengen is. Wat de precieze oorzaak is van het afsterven kan ik zo niet zeggen. Kan te maken hebben met de plantplaats maar ook met de droogte van vorig jaar.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 juni 2019 - 06:12
WiPe

WiPe

Lijkt me toch wel een beuk.
Behalve de droogte en de standplaats, zou het ook kunnen dat het zwembad de oorzaak zou kunnen zijn. Zeker als daar chloor in zit en de pomp langs die kant zit, is de kans groot dat de boom daardoor afgestorven is. Ook het feit dat het blad niet afgevallen is, zou in die richting kunnen wijzen.
vrijdag 28 juni 2019 - 09:29
Marcel010

Marcel010

Bedankt beide, het zwembad staat er sinds een paar dagen en het probleem is al langer.
Eigenlijk vanaf het begin dat er bladeren aan kwamen heeft de rechter het nooit goed gedaan.
Bladeren zijn inmiddels helemaal bruin en ik denk dat ze er binnenkort vanaf gaan vallen.
Liep vandaag langs de boom en raakte een tak die spontaan afbrak, helemaal droog van binnen.

Ik denk dat het dus niet meer te redden is helaas.
zaterdag 29 juni 2019 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon