menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxushaag beetje verwaarloosd, tips en advies?

Ga naar meest recente reactie

Apepe123

Apepe123

Hallo,

Ik heb geen groene vingers, daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen!
Onze buxushaag staat er na afgelopen zomer behoorlijk belabberd bij.
Hij heeft de droogte niet heel erg goed doorstaan.
Achteraf gezien erg dom van mij. Had ik deze voldoende water gegeven, was dit niet gebeurd. Maar dat is achteraf makkelijk praten...

Zoals jullie op de foto zien heeft de buxus een aantal dorre stukjes er tussen zitten.
De rest van de buxushaag doet het prima. Deze groeit vrolijk verder.
Nu zijn we al eventjes aan het dubben wat we hier mee kunnen doen.

Ik heb momenteel 3 ideetjes in de kop, maar ik weet niet of het allemaal mogelijk is.
- De dorre stukken wegsnoeien en de buxushaag tijd geven om dit zelf op te vullen?
- De dorre stukken weghalen en op die plaatsen nieuwe plantjes zetten.
- Of de hele haag weghalen en iets nieuws plaatsen. Bij deze optie ga ik niet nogmaals voor een buxushaag, ivm de buxusmot. Maar wat dan?

Persoonlijk lijkt het me zonde om de hele haag te snoeien, terwijl hij het grotendeels nog goed doet.

PS: voortuintje moet nog een beetje opgeruimd worden, er hangt hier en daar nog wat onkruid I know. Tussen de bomen en de buxushagen zitten lavendelplantjes maar deze hebben hun beste tijd gehad dus die wil ik nog vervangen.

Groetjes Angela

Struiken & Bomen

maandag 17 juni 2019 - 12:52
Apepe123

Apepe123

Foto 2

Struiken & Bomen

maandag 17 juni 2019 - 12:53
Apepe123

Apepe123

foto 3

Struiken & Bomen

maandag 17 juni 2019 - 12:53
Louisa S

Louisa S

Waarschijnlijk heeft de buxusrups hier goed huis gehouden !!!
maandag 17 juni 2019 - 13:52
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er voor mij niet uit als hebben hier de buxusrupsen huisgehouden. Ik denk eerder dat er sprake is van een Cylindrocladium buxicola aantasting. Die verdorde blaadjes is typisch voor Cylindrocladium. Buxusrupsen vreten heel de buxus kaal en dan zie je niet van die bruine blaadjes. Soms denken mensen dat er een hond tegen de haag heeft geplast en dat daardoor de buxushaag bruin is geworden. In de meeste gevallen gaat het echter om Cylindrocladium.

Cylindrocladium is een schimmelziekte (niet denken aan schimmelpluis, is iets op microscopisch niveau) die sinds een aantal jaren buxus aantast en was al aanwezig voordat de buxusrups zijn intrede deed. Cylindrocladium is zeer lastig te bestrijden en voor de particuliere tuinier zo goed als onmogelijk. Professionele kwekers spuiten met redelijk zware chemische middelen en dan nog zie je dat planten soms worden aangetast.

Als je meer over Cylindrocladium wilt weten kun je het beste even googlen op dat woord.

In combinatie met de opmars van de buxusrups lijkt mij het verstandig deze haag te rooien en te vervangen door iets anders.


Gegroet, de tuinprins


maandag 17 juni 2019 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon