menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Osmanthus/schijnhulst

Ga naar meest recente reactie

Tomdv

Tomdv

Kan iemand me zeggen wat er met mijn osmanthus aan de hand is? De blaadjes wlrden ingevreten tot rondjes...

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2019 - 12:23
Tomdv

Tomdv

Over alle struiken zelfde fenomeen

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2019 - 12:24
lilyboskat5
zaterdag 15 juni 2019 - 12:26
Tomdv

Tomdv

Ik zie dit beestje meermaals opduiken. Idee wat het is?

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2019 - 16:11
Carib

Carib

Dat is geen taxuskever maar een weekschildkever. De hapjes zijn zo mooi rond dat het ook om een behangersbij kan gaan.
zaterdag 15 juni 2019 - 19:04
Tomdv

Tomdv

Toch taxuskever. Onze haag zit vol. Tientallen. Hoe best te behandelen?

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2019 - 23:58
Tomdv
zaterdag 15 juni 2019 - 23:58
lilyboskat5

Lilyboskat5

Google maar eens; bestrijden van Taxuskever.
Er zijn verschillende manieren.
zondag 16 juni 2019 - 06:39
Tuinprins

Tuinprins

Bestrijden van de taxuskever is een lastig verhaal en kent eigenlijk geen einde.

Er is geen chemisch middel beschikbaar waarmee je die kevers kunt bestrijden. De enige optie die voor de consument beschikbaar is, is de inzet van parasitaire aaltjes tegen de larven van de taxuskever.

Deze aaltjes pas je toe in de periode augustus/september. Zeer belangrijk is dat de grond goed vochtig is en minimaal 2 weken goed vochtig wordt gehouden. De bodem moet ook een bepaalde temperatuur hebben anders werken de aaltjes niet goed. Aaltjes tegen de larven van de taxuskever kun je bestellen via internet of het tuincentrum.

De aaltjes zijn niet met het blote oog te zien. Ze zitten in een licht vochtige meelachtige substantie die moet worden opgelost in water. Van deze oplossing doe je dan wat in je gieter en vult dit aan met water. Dan aanbrengen direct rond de planten (wortelbereik). Daarna inregenen. De aaltjes verplaatsen zich via water, dat is de reden dat de grond vochtig moet zijn en minimaal 2 weken vochtig moet worden gehouden. De aaltjes parasiteren (infecteren) de larven van de taxuskever. Een geïnfecteerde larve wordt langzaam bruinachtig (gezonde larven zijn wit).

Ik gebruik de aaltjes al jaren en het helpt indien je de gebruiksaanwijzing goed volgt. Je moet echter niet denken dat je door eenmaal aaltjes in te zetten je blijvend van de taxuskever verlost bent. Je zult dit ieder jaar opnieuw moeten doen. Als je planten hebt met grote dichte wortelkluiten (bijv. bij een flinke rhododendron) dan zullen de aaltjes niet alle larven van de taxuskever infecteren. Er blijven er altijd wel een paar over die uitgroeien tot taxuskevers, eitjes leggen etc. Verder moet je je realiseren dat de taxuskever in heel West Europa zit. Als jouw buren niets tegen de larven van de taxuskever doen, dan komen de kevers naar jouw tuin, leggen eitjes etc.

Waarom nu (juni) geen aaltjes toepassen? De meeste larven zitten nu in een stadium waarbij ze lastig door aaltjes geïnfecteerd kunnen worden of zijn reeds uit de grond gekomen als kevers.


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 juni 2019 - 08:18
Tomdv

Tekst aangepast

Tomdv

Ok bedankt voor de tips.
Maar wat kan ik dan nu doen? Kan toch niet heel mijn haag laten kaalvreten?
zondag 16 juni 2019 - 18:49
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik vermoed niet dat ze hem helemaal kaal vreten.
zondag 16 juni 2019 - 19:26
Tomdv

Tomdv

Zijn er echt veel. Planten zijn al zwaar aangetast.
Voor het zekerste toch nu laten sproeien dat de kevers ff stoppen met wroeten. In september met aalen vervolg
zondag 16 juni 2019 - 20:14
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik heb al veel erger gezien. Jouw planten zijn licht tot hooguit matig aangetast.

Spuiten met een chemisch middel is niet mogelijk omdat voor de consument beschikbare middelen niet helpen tegen de taxuskever. Werkzame middelen zijn vanwege de negatieve milieu-effecten al jaren geleden uit de handel gehaald.

Wat je nu kunt doen?
Taxuskevers komen 's avonds vanaf de schemering te voorschijn. Overdag kruipen ze weg en zie je ze zelden. Leg een licht gekleurd laken o.i.d. onder de struiken en schud als het donker is eens flink aan de struik met vraat. De taxuskevers vallen op het laken en je kunt ze doodknijpen. Andere optie is om een aantal planken o.i.d. in de tuin te leggen waaronder de taxuskevers zich overdag verschuilen (vaak zitten ze echt aan de onderzijde van de plank). Iedere dag controleren en gevonden exemplaren doodknijpen.




Gegroet, de tuinprins


maandag 17 juni 2019 - 06:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon