menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inrotten stam zwarte moerbei

Ga naar meest recente reactie

Henk-Willem

Henk-Willem

In mijn tuin staat een zwarte moerbei. De boom splitst laag in 3 stammen. In het oksel blijft regenwater staan waardoor de boom lijkt in te rotten in het hart (een dieper wordend gat, zwart, zacht vermolmd hout, vol met pissebedden).
Kan dit op termijn een probleem gaan opleveren? Is het een optie de linker, dunste en meest wijkende stam te verwijderen waardoor het water beter weg kan vloeien?

Graag advies.

Struiken & Bomen

vrijdag 31 mei 2019 - 22:13
Henk-Willem

Henk-Willem

Foto van het "gat".

Struiken & Bomen

vrijdag 31 mei 2019 - 22:14
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Je kan daar beter afblijven. Anders ga je alleen maar problemen veroorzaken.
In eerste instantie is in die oksel schors ingesloten geraakt, waardoor die oksel verzwakt is. Nadien is die oksel zich terig beginnen versterken. Dan maakt die aan de zijkanten extra sterk hout aan, dat boven de oksel komt uit te steken. Daardoor onsttaat ene kommetje.

Als je echt iets wil doen, dan kun je IN DE ZOMER aan het uiteinde van die takken een aantal kleine takken weg snoeien. (uitdunnen). Door de hefboomwerking van die takken gaat de belasting op die oksel in verhouding tot het gewicht van die takken, heel sterk gereduceerd worden.
maandag 3 juni 2019 - 18:29
Henk-Willem

Henk-Willem

Bedankt voor het advies!
donderdag 6 juni 2019 - 03:53
Henk-Willem

Henk-Willem

In de zomer heb ik een paar zijtakken verwijderd om het gewicht van de hoofdtakken te verminderen.
Nu zie ik dat in het oksel zich er een schimmel heeft gevestigd (zie de vruchtlichamen/paddenstoelen). Is dit schadelijk voor de boom? Het lijkt te komen uit het stuk dode hout van de lang geleden verwijderde tak in het oksel of zit het mogelijk toch ook verder in de boom? Afblijven en het beste hopen of het dode hout verwijderen?

Struiken & Bomen

donderdag 17 oktober 2019 - 22:12
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Laat dat maar met rust. De zwammen die daar opzitten zijn geen aantasters van levend hout, maar wel opruimers van dood hout.
zaterdag 19 oktober 2019 - 20:27
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank WiPe, dat is dan een hele opluchting!
zaterdag 19 oktober 2019 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon