menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelkingsziekte

Lieneke

Lieneke

ik heb al een aantal jaren een Acer negundo 'Aureovariegatum' - Bonte Vederes in mijn tuin. Vorig jaar vertoonde hij half in de zomer al tekenen van gekruld blad, ik dacht dat het van de droogte kwam. Nu is het blad er mooi fris aangekomen, maar krijgt het bruine randen en krult het weer. Ik heb ergens gelezen dat dit een verwelkingsziekte kan zijn wat veroorzaakt wordt door Dahlia's. Ik heb een aantal jaren dahlia's voor de acer gezet.
Dit jaar niet. Is hier nog wat aan te doen of moet de Acer verwijderd worden?
donderdag 23 mei 2019 - 16:08
WiPe

WiPe

Verwelkingsziekte wordt niet veroorzaakt door dahlia. Die aantasting komt ook voor bij dahlia, en is dara naar vernoemd. Bij verwelkingsziekte gaat er ineens een deel van d ekruin afsterven. Omkrullen van het blad lijkt me geen symptoom van verwelkingsziekte. Ik ben dus geneigd te denken dat er wat anders fout is.
donderdag 23 mei 2019 - 18:14
Tuinprins

Tuinprins

Bruine randen lijkt mij eerder een gevolg van droogte of felle zon in combinatie met wind. Bontbladige bomen/struiken als Acer negundo Aureovariegata zijn hier gevoelig voor. Omkrullend blad kan ook worden veroorzaakt door luizen. Op de jonge, malse groei van esdoorns zijn vaak esdoornluizen te vinden, deze zijn licht bruin van kleur.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 mei 2019 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon