menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heesters meststof

gertpieter15

Gertpieter15

Welke meststof is ideaal en betaalbaar voor een haag van verschillende heesters, bladhoudend en verliezend. Ik zie door de bomen het bos niet meer en de prijzen verschillen enorm. Het betreft een arme zanderige bodem. Het is om de struiken een boost te geven zodat men haag iets sneller zal groeien en ook een beetje bekomt van de rare weersomstandigheden van vorig en dit jaar. De haag is een deel vorig jaar geplant, ander deel dit jaar.

Dank bij voorbaat voor de tips.
maandag 20 mei 2019 - 21:01
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De kans is groot dat je met meststoffen je planten gaat forceren om veel mooi groen blad te maken. Ten koste van de wortels die de plant moeten ondersteunen.

Als je de bodem onder je heesters onkruidvrij maakt (geen concurrentie om voedsel en water) en dan een laag compost aanbrengt, breng je extra voedingselementen aan, verbeter je de bodem en help je vochtverlies door verdamping tegen te gaan.
Hier (droge zandgrond) dekken we verder nog af met ander organisch materiaal zoals grasmaaisel, stro, herfstbladeren...
Als die bovenste laag zo goed als verdwenen is (we hebben ijverige bodembeestjes), komt de volgende laag erop.

Als je zelf geen/niet genoeg compost hebt, kan je die tegen heel redelijke prijzen in de meeste gemeentelijke containerparken kopen.
maandag 20 mei 2019 - 23:40
Tuinprins

Tuinprins

Voor zo'n haag zou ik een organische meststof gebruiken als Culterra. Gebruik dat zelf al jaren en heb er goede ervaringen mee. Stinkt de eerste dagen wel een beetje en ik gebruik altijd wegwerphandschoenen om het uit te strooien. Het beste aanbrengen in mei/juni en vlak voordat er regen wordt verwacht.

Voordeel van een organische meststof is dat het niet te snel vrijkomt zoals een meststof waar veel stikstof in zit maar ook niet te langzaam zoals compost. Dit laatste is meer iets voor de lange termijn. Grote voordeel van het aanbrengen van een laag compost is dat het de uitdroging van de grond vertraagt en het bodemleven stimuleert.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 mei 2019 - 06:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon