menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Weer een bamboevraagje.

Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Beste tuinvrienden,
Hoe stom kan een mens zijn?

5Jaar geleden was ik zoals zovelen weg van bamboe (phyllostachyis Bissetti) , waarvan ik weet dat die woekert, maar nam mijn voorzorgen.
Ik plantte de bamboe in grote rechthoekige kunststof betonkuipen van 70 cm en plaatste er rond schuin ingegraven cement dallen.
6 kuipen na elkaar tegen het muurtje dat als erfafscheiding dienst doet.
De kuipen zijn zeer taai en stevig, en de dallen zullen de druk opvangen dacht ik.
De bamboe was uitgegroeid tot een zeer mooie haag, van 2m hoog en 4 m lang.
Onlangs schoten er echter enorme duimdikke scheuten op die vermoedelijk zo'n 5 m hoog zouden worden.
De reden was snel achterhaald . tussen de rand van de bakken en de muur waren enkele rizomen ontsnapt. Er zat niks anders op dan de bakken terug uit te graven, een beestenwerk!

De bakken zijn intact en de bamboe lijkt zich enkel uit te breiden via de krachtige rizomen van een cm diameter die zich ondiep en horizontaal verspreiden vanuit de kluit..

De rizomen zijn nog redelijk makkelijk uit te trekken, maar er blijven natuurlijk tal van kleine worteltjes die uit de knopen ontspringen achter.
Mijn vraag is nu, moeten ook al die kleine worteltjes verwijderd en gezeefd worden, of zijn die op zich niet levensvatbaar?
vrijdag 17 mei 2019 - 16:57
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ik heb vorig jaar ook rizomen uitgetrokken. Niet op die kleine worteltjes gelet. Tot nu toe nog geen nieuwe uitlopers gezien. Het speciale plastic afschermspul kon helaas niet dieper.
vrijdag 17 mei 2019 - 17:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon