menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk krijgt ineens ander blad?

Ga naar meest recente reactie

Kahlan

Kahlan

Mijn normale haagbeuk krijgt ineens takken met geveerde bladeren en roze knoppen. Er staan meerdere in de voortuin, maar ze hebben niet allemaal zulke takken. In de achtertuin heb ik ze ook staan, maar die hebben ook niet zulke takken. Ik heb ze al zeker 10 jaar staan en dit is voor het eerst dat dit gebeurt. Iemand een idee hoe dit komt? Of muteren mijn haagbeuken gewoon op een prachtige manier? Er zitten geen luizen op of onder. Zie ook niets anders vreemds.

Struiken & Bomen

woensdag 15 mei 2019 - 17:21
c j de k

C j de k

Weet je zeker dat deze áán je haagbeuk zit ???
donderdag 16 mei 2019 - 12:25
Kahlan

Kahlan

Ja 100% zeker. Ik heb ze zelf geplant toen ze 10 cm groot waren. Deze zijn nu zo een 50 hoog omdat ik ze altijd snoei. En nu komen dus ineens deze takken met geveerde bladeren. En zitten echt aan de haagbeuk.
donderdag 16 mei 2019 - 14:05
WiPe

WiPe

Er bestaat een cultivar van haagebeuk met dat type blad. Carpinus betula 'Incisa'. Dat is dan een natuurlijke groeiafwijking die door de mens in stand gehouden wordt. Bij jou doet dat zich spontaan voor. Bijzonder. Er kunnen twee oorzaken zijn, ofwel een heel spontane afwijking, of het zaad is verzameld van een haagbeuk met ingesneden blad. Maar zelfs dan is de kans dat een zaailing dat ingesneden blad vormt erg klein.
donderdag 16 mei 2019 - 20:41
c j de k

C j de k

Ik bedoel of deze tak of takken aan je haagbeuk zitten .
Het zou kunnen zijn dat er iets anders tussen groeit .
donderdag 16 mei 2019 - 22:07
Tuinprins

Tuinprins

Carpinus betulus 'Quercifolia' heeft ook van dat ingesneden blad maar bij mijn weten wordt die altijd geënt op een onderstam van de gewone Carpinus betulus. Weet niet als je zaad heb van Carpinus betulus 'Quercifolia' er een x-percentage terugkomt als 'Quercifolia' of alleen maar als de gewone Carpinus betulus.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 mei 2019 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon