menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerselaars zonder kersen

Thierry Schoysman

Thierry Schoysman

Ik heb 2 kerselaars die 5 à 6 jaar oud zijn. De ene groeit. De andere niet.
Nog nooit kersen van kunnen plukken, Beide hadden dit jaar bloesems, maar niet veel. Er hangen een handvol kersen aan.
In de buurt zijn kerselaars die elk jaar vol kersen hangen.
Ik woon hier 20 jaar. Oorspronkelijk stonden er coniferen. Die zijn al 20 jaar weg.
Kan het aan een zure grond liggen? Na al die jaren? Of vervuiling van de bodem?
Op bijgevoegde foto kan je zien dat de blaren er niet echt goed uitzien.
Wie heeft er goede raad ? Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 12 mei 2019 - 17:24
WiPe

WiPe

Te diep geplant
zondag 12 mei 2019 - 21:50
Tuinprins

Tuinprins

Sommige kersenbomen hebben een specifieke bestuiver nodig om vruchten te kunnen krijgen. Een aantal is zelfbestuivend maar dragen meer kersen bij kruisbestuiving. Een goede fruitboomverkoper vertelt je in persoon of op zijn website welke bestuiver het beste bij een bepaalde soort past.

Late nachtvorst zoals we deze lente diverse keren hebben gehad, kan de kern van de bloesem beschadigen en dan ontwikkelt zich geen kers. Professionele kersenkwekers beregenen hun bomen als die in bloei staan en er late nachtvorst dreigt. Als je begint met beregenen als de temperatuur onder nul komt vormt zich een ijslaagje op de bloesem zodat deze niet beschadigd wordt.

Dat gebobbelde blad heb ik vaker bij Prunus soorten gezien (kers=Prunus avium soort), ook bij natuurlijke zaailingen dus onwaarschijnlijk dat die te diep zijn geplant. Ik heb dat altijd voor een of andere schimmelaantasting gehouden (eventueel iets wat verwant is aan Monillia of hagelschotziekte).


Gegroet, de tuinprins
maandag 13 mei 2019 - 06:13
Thierry Schoysman

Thierry Schoysman

Beste Wipe en Tuinprins

Bedankt voor de reacties
Beiden bomen zijn in principe zelfbestuivend...
Beiden hebben weinig bloemen
Een van beide groeit zo goed als niet: zij stam heeft een diameter van amper 4 cm, na 6 jaar. Die zal dan te diep geplant zijn ...
maandag 13 mei 2019 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon