menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortel notelaar in de weg

Ga naar meest recente reactie

Nicholas H.

Nicholas H.

Wij hebben een prachtige notelaar in het midden van de tuin van tientallen jaren oud. Twee jaar geleden rond deze tijd wou ik wat struiken planten op kruinafstand van de boom. Bij het graven stootte ik op een dikke wortel die net liep waar ik een struik wou planten. Er was een lichte beschadiging van mijn spade en er liep vocht uit de wortel. Ik durfde de wortel niet doorzagen vanwege schrik voor doodbloeden. Dus ik besloot de put te dichten en op die plek geen struik te planten.

Maar nu zitten we met een vreemde leegte tussen de andere struiken en overweeg ik om het nog een tweede keer te proberen. Uiteraard zal de wortel er nog steeds zitten Maar misschien kan iemand me raad geven.

Mag je een dikke wortel van een notelaar zo maar doorzagen? Ik herinner me dat hij ongeveer 10 cm dik was, en de plek waar ik hem weg wil zit zoals gezegd op kruinafstand. Onze buurman zit jaarlijks wel eens wortels van onze boom uit te graven omdat die onder zijn moestuin lopen. De boom lijkt er geen hinder van te ondervinden, maar misschien op termijn wel?
zondag 12 mei 2019 - 14:33
WiPe

WiPe

ER is een groot verschil tussen die kleine wortels die de buurman jaarlijks afsteekt en die dikke wortel. Die moet je dus echt niet afzagen. Je zou je struik een twintigtal cm kunnen opschuiven.
Maar ik vraag me eerlijk gezegd af welke soorten je daar zou gaan planten. Noten geven via de wortels juglandine af, een stof waar de meeste andere planten slecht tegen kunnen. Er zijn relatief weinig soorten die het goed doen onder een notenboom.
zondag 12 mei 2019 - 21:49
Nicholas H.

Nicholas H.

De planten staan net buiten de kruin van de notelaar. Vroeger groeiden op deze plek seringen, kerspruim, klimop en vlier. Die waren allicht tegelijk met de notelaar geplant en hadden schijnbaar geen last van de toxiciteit. Nu staan er Viburnum tinus en een nieuwe sering. Ik dacht eraan een Viburnum opulus tussen te zetten. Maar ik zie net op een lijstje dat die laatste niet goed tegen de toxiciteit kan.

Waaraan merk je dat een plant afziet van de toxiciteit?
zondag 12 mei 2019 - 22:17
WiPe

WiPe

Dat merk je aan het feit dat die niet goed groeit en staat weg te kwijnen. Hulst is een soort die daar goed zou moeten tegen kunnen.
zondag 12 mei 2019 - 22:32
Tuinprins

Tuinprins

Juglandine komt vooral voor bij de zwarte walnoot (Juglans nigra) en maar weinig bij 'onze' walnoot Juglans regia. Ik dacht ook altijd dat juglandine een probleem was maar sinds ik een aantal tuinen ken waar planten in het wortelbereik van walnootbomen staan, ben ik daar niet meer van overtuigd.

Gegroet, de tuinprins
maandag 13 mei 2019 - 06:19
jdcoster

Jdcoster

Ik denk dat u die on verenigbaarheid van notelaars met andere planten moet relativeren. Bij mij staan er, naast allerlei bloembollen (lentebloeiers), ook grote exemplaren van Hydrangea's, Philadelphus, Aucuba en Euonymus, varens, Italiaanse aronskelken en Symphoricarpus en hulst.
Wortels doorzagen zou ik niet doen, voor de stabiliteit van de boom alleen al. .. . Wat misschien wel te proberen is, is een put te maken langs beide kanten van die hoofdwortel en een struik er 'wijdbeens' over planten.

Struiken & Bomen

maandag 13 mei 2019 - 09:02
Carib

Carib

Juglandine of juglone is niet voor alle planten toxisch. Er circuleren op internet heel veel lijstjes van planten die wel of niet gevoelig zijn voor juglone. Het is dus niet zo dat onder een walnoot niks groeit.
dinsdag 14 mei 2019 - 16:38
Nicholas H.

Nicholas H.

Bedankt voor de reacties iedereen. Interessante informatie hier. Ik wist dat notelaars toxisch waren maar aangezien de rest van onze tuin mooi lijkt te groeien had ik er mij nooit zorgen in gemaakt.

Ik heb beslist om het toch nog eens te proberen en de plant er "wijdbeens" over te zetten
vrijdag 17 mei 2019 - 16:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon