menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse Esdoorn / Acer verbrande blaadjes

Roodkapje

Roodkapje

Hallo,

We hebben nu net al onze planten de afgelopen weken gekocht en geplant. We hebben twee Japanse Esdoorns:

1. Rode Acer Palmatum Bloodgood
2. Lichtgroene Acer Palmatum Jordan

We hebben een vraagje over de tweede. Hij lijkt goed te groeien, veel nieuwe blaadjes en takken groeien goed. Echter, sommige blaadjes zijn de randen wat van verbrand/dor. Andere lijken nergens last van te hebben.

De plant staat NU ongeveer van 9 tot 15.30 uur in de zon. Daarna komt hij in de schaduw achter de schutting terecht. Staat op een plek waar het een beetje waait, maar wel veel bescherming van de schutting.

Komt het omdat hij de zon niet kan verdragen, staat hij te droog, heeft hij te weinig voeding, waait het te hard. Of is dit gewoon omdat hij nog klein is (ca 60 cm nu) en staat nu drie weken bij ons in de tuin.

Avlast bedankt.

Struiken & Bomen

zaterdag 20 april 2019 - 16:49
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Die bruine randjes krijgen Japanse esdoorns vaak door een combinatie van wind, zon en lage luchtvochtigheid. Dit staat bekend als 'leaf scorch'. De plant kan eventueel ook geraakt zijn door de nachtvorst van vorige week.

Zie ook:

https://www.rhs.org.uk/advice/profile?PID=591

Overigens is de 'schade' bij jou esdoorn miniem. Afgelopen zomer zagen veel Japanse esdoorns er belabberd uit met bruine omgekrulde bladeren a.g.v. het hete droge weer.

Belangrijk is dat je de standplaats voor een Japanse esdoorn zorgvuldig kiest waarbij de meeste Japanse esdoorns baat hebben bij een luwe plek die in de middag in de schaduw ligt. Zorg dat de plant op goed water doorlatende niet te droge grond staat (te nat is overigens ook niet goed want dan zijn naar mijn Japanse esdoorns meer vatbaar voor de gevreesde verwelkingsziekte / verticillium).

N.B. 'Jordan' is geen Acer palmatum soort maar een cultivar van Acer shirasawanum. Of jij een 'echte' Jordan hebt.. daar heb ik zo mijn twijfels over omdat het blad daarvan een meer gele kleur zou moeten hebben. De bladvorm klopt wel.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 20 april 2019 - 18:26
kimvanbeek16

Kimvanbeek16

Hi,

Ik heb ook een groene esdoorn -acer palmatum ‘ orange dream’ en nu veel bruine omgekrulde bladeren.
Ik heb m sinds begin mei en al groter verpot. Ik geef voldoende water om de dag en heb keramiek korrels in de bodem van de pot. Ook Javameel voor de weerstand toegevoegd en bladeren bespoten tegen meeldauw.
Naast de acer staat een slank jong boompje acer palmatum dissectum viridis. Deze had meeldauw dus die ernaast uit voorzorg bespoten. Nu alweer een poos geleden.
Heb ‘s ochtends de zon. tot 13 uur. Ze staan op het balkon.

Vraag: Zal ik een doek ophangen boven de balustrade tegen de zon?

Heb nu zwarte plastic potten. Moet ik keramieke kopen? ( Dat werd duur gezien de grootte van de pot. Anders had ik het gedaan.)

Groet
Kim

Struiken & Bomen

dinsdag 4 augustus 2020 - 12:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon