menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladvlekteziekte in glansmispel

Luizenmoeder

Luizenmoeder

In een vorig jaar aangeplante haag van glansmispel red Robin zit volgens mij bladvlekte ziekte. Een deel van de bladeren heeft rode stippen. Op zich geen probleem voor mij maar een deel van de planten is al zijn bladeren kwijt. Alleen in de top zitten nog de nieuwe rode blaadjes, maar die zijn ook aangetast met zwarte uiteinden (bijna as als je dit in je vingers wrijft). Komt dit goed, valt er nog iets aan te doen behalve blaadjes opruimen?

Struiken & Bomen

zondag 14 april 2019 - 20:13
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Die kleine zwarte delen aan de uiteinden van de bladeren is geen bladvlekkenziekte maar schade door de vorst van de afgelopen dagen. Van diverse plantensoorten is het blad van de nieuwe groei gevoelig voor late nachtvorst terwijl de plant op zich toch goed winterhard is. Bekendste voorbeelden zijn wel Pieris en de notenboom waarvan de nieuwe groei / ontluikende blad erg gevoelig zijn voor late nachtvorst.

Schade door late nachtvorst blijf je een tijdlang zien maar er is weinig wat je daar aan kunt doen.

Bladvlekkenziekte in Photinia: ik zou afwachten en kijken hoe de planten zich verder ontwikkelen. Meestal wordt het afgevallen blad vervangen door nieuw blad (maar dus niet altijd). Het ene jaar hebben de planten er ook meer last van dan andere. In een droog voorjaar zul je deze aantasting minder zien dan in een nat en koel voorjaar. Je kunt tegen deze bladvlekkenziekte spuiten maar de meeste werkzame middelen zijn niet verkrijgbaar voor de gewone consument, je bent dan aangewezen op een hovenier die in het bezit is van een spuitlicentie. En zelfs bij toepassing van een professioneel middel kan onder bepaalde omstandigheden deze bladvlekkenziekte optreden.

Overigens zit deze bladvlekkenziekte (Entomosporium mespili) al een aantal jaren in Photinia en om daarvan een haag te planten vind ik niet zo slim. Vroeg of laat krijg je er toch mee te maken. Op internet is genoeg informatie te vinden over planten en ik heb hier al diverse keren over deze bladvlekkenziekte bij wintergroene Photinia geschreven. Verder kun je altijd informeren bij de diverse tuinfora.


Gegroet, de tuinprins



maandag 15 april 2019 - 06:35
Luizenmoeder

Luizenmoeder

Dank je wel voor je reactie, we zullen zien hoe het afloopt, wat betreft een haag planten met glansmispel. Ik wist dat niet, zou het nu anders doen.
maandag 15 april 2019 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon