menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Rhododendron

Matthieu*

Matthieu*

Hoi,

ik ben nieuw in het tuinieren.

Achteraan onze tuin hebben we een klein stukje bos met verschillende rhododendrons.
De meeste staan er allemaal perfect bij behalve eentje heeft veel groen maar vooraan gaat precies een stuk dood enig idee wat dit is en wat ik best doe?

Mvg,

Matthieu

Struiken & Bomen

vrijdag 12 april 2019 - 20:19
Tuinprins

Tuinprins

Dat is een vorm van Phytophtora, waarschijnlijk P. cinnamomi. Dat hangende blad is kenmerkend voor Phytophtora.

Phytophtora is een vorm van wortelrot waar weinig tegen te doen valt. Ontstaat meestal als planten te nat staan, slechte drainage van de grond etc.

Waarom deze plant is aangetast en de anderen niet kan liggen aan de omstandigheid dat het een cultivar is die gevoeliger is voor Phytophtora of dat de plant om de een of andere reden verzwakt is.

Ik zou de plant verwijderen. Phytophtora blijft jarenlang in de grond zitten dus niet opnieuw een rhododendron (of een ander lid van de heide-familie) op die plek zetten omdat de kans op herbesmetting doorgaans groot is.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 april 2019 - 06:37
Matthieu*

Matthieu*

Hoi,

Bedankt voor reactie.

Er staat een volledige bos R.
Maar er is er een hard aangetast deze zal ik dan zo snel mogelijk verwijderen. Kunnen we iets doen tegen de verdere verspreiding?


We zitten idd met een nattere grond.

Mvg
zaterdag 13 april 2019 - 13:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon