menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inlichtingen gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Op mijn verjaardag kreeg ik deze, voor mij onbekende planten.
Kalmia latifolia Bandeau en Prunus incisa Kojou-no-mai.
Natuurlijk heb ik al op google gekeken, maar die informatie is erg verschillend.
Mijn vraag is dus...… Wie heeft de planten of heeft ze gehad en kan daar meer over vertellen. Alvast mijn dank.
maandag 1 april 2019 - 09:53
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zo die prunus is een leuk heestertje. Deze kan eventueel in een pot. En blijft klein. Op you tube zijn er een paar filmpjes over. Ik was nieuwsgierig!
maandag 1 april 2019 - 10:57
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

De kalmia is mooi te combineren met azalea of rododendron. Bloeit in mei. Een mooie Roeli. Ze hebben je wel in de bloemetjes gestoken. Je kunt ook een verzoek doen bij de plantengids. Klik die aan en rechts onder zie je staan in blauw verzoek indienen. Dan kun je hier later de foto bijzetten als ze gaan bloeien.
maandag 1 april 2019 - 11:08
Tuinprins

Tuinprins

Prunus incisa Kojou-no-mai groeit grillig. Kan op termijn (zonder snoei) toch een aardige omvang krijgen (2 meter hoog, zie bijvoorbeeld https://forum.garten-pur.de/index.php/topic,58331.msg3262351.html#msg3262351 antwoord 48 van 'Hyla').

Snoeien is mogelijk maar het beste direct na de bloei in mei.


Kalmia latifolia behoort net als rhododendron en azalea tot de heidefamilie. Wil graag zure grond, niet geschikt voor aanplant op kleigrond. In pot is mogelijk maar moet gelijkmatig vochtig worden gehouden (dus niet te nat en niet te droog). In mijn ervaring is Kalmia latifolia een lastige plant en meestal kwijnen ze of zien er matig uit.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 april 2019 - 21:01
Roeli

Roeli

Heb jij hem zelf , of zelf gehad ?
donderdag 4 april 2019 - 22:04
Tuinprins

Tuinprins

Kalmia latifolia 'Ostbo Red' heb ik zelf in de tuin gehad. Verwijderd vanwege kwijnend bestaan. Ik heb ook nog een aantal zaailingen van een wit bloeiende Kalmia latifolia staan en ook die doen het maar matig.

De reden waarom je Kalmia latifolia maar weinig ziet (in tegenstelling tot rhododendron) is dat het vaak een nukkige plant is die het zelden echt goed doet.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 april 2019 - 06:10
Roeli

Roeli

Mijn hartelijke dank. Ik laat hem in een grote pot staan ( was toch al de bedoeling vanwege de kleigrond hier ) en hoop dat hij het dan naar zijn zin zal hebben.
vrijdag 5 april 2019 - 07:29
Joukje Smeding
vrijdag 5 april 2019 - 11:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon