menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwaarloosde Photinia fraseri Red Robin snoeien

BartGr

BartGr

Ik heb drie Photinia fraseri Red Robin's op een rij staan die ooit bedoeld waren om geleid in een vlak te groeien, om inkijk van achterburen te beperken.

Ze zijn een aantal jaren niet gesnoeid, en dus zijn ze ook naar voor en achter beginnen groeien, niet enkel in dat vlak.

Ik neem aan dat ik dat zo kan laten, ik had ergens gelezen dat ze niet echt gesnoeid hoeven te worden.

Anderzijds: stel dat ik ze terug wat in een vlak wil krijgen: hoe dit ik dat? Ik heb weinig tuinervaring, dus ik ben bang teveel of te weinig weg te knippen.

Wat knip ik weg? Enkel de dunne takjes waar nu die bloemtopjes beginnen krijgen? Of ook de dikkere takken? Of gewoon alles wat buiten het vlak valt: dan blijft er momenteel niet veel blad over, komt dat goed?

Help

Bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 17 maart 2019 - 13:25
Louisa S
zondag 17 maart 2019 - 14:37
Tuinprins

Tuinprins

Wat op bovenstaande link niet wordt gezegd is dat Photinia 'Red Robin' de laatste jaren tamelijk gevoelig is geworden voor een bladvlekkenziekte ( Entomosporium mespili). Bij sterke snoei reageert de plant met veel nieuwe groei. Juist deze nieuwe groei is nogal vatbaar voor deze bladvlekkenziekte. Daarom is mijn advies om met mate te snoeien zodat de plant minder snel last krijgt van deze ziekte.


Gegroet, de tuinprins
maandag 18 maart 2019 - 08:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon