menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom

Ga naar meest recente reactie

 patrick

Patrick

hallo, ik zou graag een boom planten in mijn tuin om in de zomer in de schaduw te gaan zitten, maar een boom waar de takken niet snel breken door de wind en hij zou ook mooi blad moeten hebben , heeft er iemand suggesties
donderdag 7 februari 2019 - 15:19
WiPe

WiPe

Heel veel suggesties. Maar zeg eerst eens wat de andere vereisten zijn? Hoe groot mag/moet die boom worden? En wat versta jij onder mooi blad? Bedoel je dat dat blad een opvallende vorm moet hebben? Of een opvallende kleur? Lichte kleuren of eerder donkerder, rood? En wat in verband met de bloei? Voorkeuren voor tijdstip? Bloemkleur? En de standplaats, die is nog belangrijker dan het voorgaande. Wat voor grond heb je daar zand, leem, klei, nat, droog...? En komt die boom op een wat beschutte plek met midner wind, of woon je op de top van een berg tussen de velden? (Lijkt me niet onbelalangrijk ivm die takbreuk.)

Hoe meer duidleijkheid je geeft, hoe betere vorstellen je kan krijgen.
vrijdag 8 februari 2019 - 09:41
 patrick

Patrick

de boom moet ergens in het gazon komen ( zie foto ) , het is hier zandgrond .Ik wil geen boom zoals kastanje , eik noten of linde boom . Ik heb een Liriodendron ( tulpenboom ) gehad maar die takken scheurde snel af bij wat hevige wind ik vond dit een mooie boom en hoefde elk jaar alleen de bladeren op te ruimen dus liefst een boom waar geen of weinig zaden of noten aan komen , een catalpa vind ik ook mooi maar heeft hetzelfde probleem met afbreken van takken en groeit nogal heel snel. Een boom met donker blad vind ik ook niet mooi.

Struiken & Bomen

vrijdag 8 februari 2019 - 10:52
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wat dacht je van Aesculus hippocastanum 'Baumannii', een variëteit van paardenkastanje met dubbele bloemen? Die bloeit wel, maar draagt geen vruchten.
Bij de Magnolia's zijn er ook een paar mooie soorten die echte bomen vormen. Een van mijn favorieten is Magnolia obovata 'Lydia', een selectie die een groet open kruin vormt. Wel iets lastiger om aan te komen.
zaterdag 9 februari 2019 - 09:19
 patrick

Patrick

ik denk dat ik voor de Aesculus hippocastanum 'Baumannii' ga , ziet er mooi uit.
Bedankt met de voorstellen.
zaterdag 9 februari 2019 - 15:37
satomi

Satomi

WiPe, hoe zit het met die kastanjemineermot t.o.v. Aesculus hippocastanum, de witte paardenkastanjes? Als ik die kastanjes hier bekijk, dan zijn die aan het eind van de zomer meestal niet echt mooi meer. Soms al eerder.
zaterdag 9 februari 2019 - 17:30
WiPe

WiPe

Inderdaad, dat had ik uit het oog verloren. Die heeft ook last van paardenkastanjemineermot. Dat is eigenlijk aleen maar een esthetisch probleem. Als je een boom om die reden zet is dat dan ook heel erg vervelend. Aesculus octandra blijft iets kleiner, fijner van blad en gelige bloem is ook heel mooi. Maar die maakt wel bolsters. Weinig, maar toch.

Liquidambars zijn dan weer gevoelig aan takbreuk. De meeste esdoorns zaaien zich flink uit. Misschien dat je Acer cappadocicum kan aanplanten. Die maakt heel weinig zaailingen.
zaterdag 9 februari 2019 - 17:46
Tuinprins

Tuinprins

De perfecte boom bestaat niet. Hij groeit te snel of juist te langzaam, bloeit kort of bloeit onopvallend, is ziektegevoelig of zaait zich uit, geeft 'rotzooi' etc. Dit betekent dat je compromissen moet sluiten.

Op bovenstaande plek zou ik een boomvormige magnolia planten die goed tegen wind kan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Magnolia 'Galaxy' of Magnolia 'Heaven Scent'. Deze Magnolia's geven vruchtstanden (dus 'rotzooi') maar zijn wel decoratief en de 'overlast' blijft binnen de perken. Wel al beginnen met een boom van een redelijk formaat anders moet je te lang wachten op de gewenste schaduw.

Magnolia hypoleuca heeft groot blad dat bij een open standplaats op de wind beschadigd kan raken dus vermoedelijk minder geschikt voor jouw tuin.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 februari 2019 - 09:08
 patrick

Patrick

bedankt voor de reactie, ik denk dat ik de galaxy ga nemen ,maar weet u hoeveel cm per jaar deze groeit ?
zondag 10 februari 2019 - 11:24
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Jonge bomen van deze Magnolia kunnen op goede grond 30--50 cm per jaar groeien, oudere bomen groeien een stuk langzamer.


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 februari 2019 - 18:13
satomi

Satomi

Zou Fraxinus ornus 'Mecsek' een geschikt kandidaat kunnen zijn? https://www.vdberk.nl/bomen/fraxinus-ornus-mecsek/
maandag 11 februari 2019 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon