menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Taxuskevers bestrijden met Nematoden succesverhalen?

 Bananas

Bananas

Afgelopen zomer had ik een Taxuskever plaag. De kevers zijn nu natuurlijk weg, maar ik weet dat de larven hoogstwaarschijnlijk al weer in grond zitten. Nu lees ik overal dat ik de larven kan aanpakken met nematoden (aaltjes), maar ik was benieuwd of iemand hier al succes heeft gehad met die nematoden?

Heeft iemand de bestrijding met aaltjes zelf toegepast en daarme de taxuskevers uit de tuin gekregen?
zaterdag 2 februari 2019 - 16:03
LT

LT

Je zult hier nooit echt van af komen...Ze zitten namelijk overal.
https://www.tuincursus-online.nl/taxuskever-gaat-flink-tekeer-in-nederlandse-tuinen/
zaterdag 2 februari 2019 - 16:11
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik gebruik al jaren nematoden tegen de larven van de taxuskever. Het werkt redelijk tot goed maar je zult dit ieder jaar moeten doen. De taxuskever zit namelijk zo goed als in alle Nederlandse tuinen. Als jij nematoden inzet maar je buren niet dan komen de taxuskevers in de zomer naar jou tuin en leggen daar weer eitjes dus nieuwe larven etc. Bovendien moet je bedenken dat het bijna onmogelijk is om alle larven van de taxuskever die huizen in een dichte kluit van bijvoorbeeld een rhododendron of Viburnum met de inzet van nematoden om zeep te helpen. Er zullen er altijd wel een paar overleven en uitgroeien tot volwassen kevers.

Je moet dus beseffen dat je de nematoden ieder jaar zult moeten inzetten en het geen wondermiddel is dat je maar eenmaal hoeft te gebruiken om een eind te maken aan de vreterij van de taxuskever. Bovendien zijn de nematoden relatief prijzig (Firma Koppert Biological Systems verdient er goed aan!) dus je moet het er voor over hebben.

Tot slot: de succesvolle inzet van nematoden vereist dat je de gebruiksaanwijzing goed volgt. De grond mag absoluut niet te droog zijn want de nematoden verplaatsen zich via vocht/water en als de grond te droog is kunnen zij dat niet. Normaliter zet ik de aaltjes eind augustus / begin september in maar vorig jaar vanwege de droogte pas begin oktober. De grond moet minimaal 2 weken goed vochtig worden gehouden. De nematoden zijn gevoelig voor zon dus bij voorkeur toepassen op een bewolkte dag. Verder moet de grond een bepaalde temperatuur hebben anders zijn de nematoden niet werkzaam. In de winter of het vroege voorjaar nematoden inzetten heeft geen zin. Er zijn verschillende soorten nematoden werkzaam tegen de larven van de taxuskever en sommige zijn inzetbaar bij wat lagere bodemtemperaturen. Met deze laatste heb ik echter geen ervaring.

Gegroet, de tuinprins
zondag 3 februari 2019 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon