menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Dode bomen

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

Ik heb een paar fotos eerste van juni dit jaar met enkele dode bomen achter ons. Dan nog een foto van nu met gans het bosje afgestorven. Het betreft picea abies en toont goed aan hoe de droogte of kever heeft te keer gegaan. Volgens mij eerder de droogte want in juni waren ze nog levend,nu is 99 procent dood. Nu vraag ik me af wat als dit in brand vliegt want enkele jaren geleden is hier eens een smeulbrand geweest in dit bos. Niet erg levend hout is nat en brand niet snel, maar als zo een dood bos op 100m van straat in brand geraakt. Dan word dit wel heel moeilijk om voldoende water te hebben. Ik weet dat dit een nieuwe situatie is die misschien nooit eerder is voorgevallen. Maar bestaat hier enige vorm van kapverplichting in verband met brandgevaar, omvallen is niet zo erg aangezien het aan weide grenst. Ik vermoed het niet maar eigenlijk is het ook zonde om zo veel ruimte verspild te zien, het zal afwachten worden vrees ik.







zaterdag 22 december 2018 - 14:33
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dit is echt niet het gevolg van de droogte, maar wel van sparrenbastkever.
zaterdag 22 december 2018 - 15:20
pplakke

Pplakke

Maar wat ik me dan wel afvraag er staan in tuinen in de buurt solitaire picea abies. En die leven wel nog het zijn enkel die gene die in bosverband staan die lijken te sterven. Zijn deze dan extra verzwakt omdat een solitaire meer water heeft en de kever beter kan verdragen.
zaterdag 22 december 2018 - 19:36
leerling

Leerling

Of kon de kever in dat bos zich gemakkelijker van boom tot boom verplaatsen en is het gewoon een kwestie van tijd voor ze de solitairen vinden?

Picea abies wordt, voor zover ik weet, geteelt als kersboom, of als hout voor vuren planken. Als deze bomen aangetast zijn door Dendroctonus micans, zijn ze dan nog bruikbaar om er planken van te maken?

Dood hout in een bos is heel waardevol en wordt al te dikwijls nodeloos opgeruimd. Maar als een groot deel van het 'bos' uit dode bomen bestaat, lijkt het tijd om in te grijpen.

Ik weet niet of je argument klopt dat de huidige toestand een groter brandgevaar oplevert. Sparrebossen branden sneller dan bossen met loofbomen. Er liggen veel naalden en afgevallen twijgen op de grond (droog, brandbaar materiaal met veel lucht tussen), de bomen staan meestal dichter op elkaar, en de sappen in de bomen zijn heel brandbaar. Als de bomen dood zijn, vallen de sappen weg, en lijkt het me dat je net een minder gevaarlijke situatie hebt.
(Maar zoals je weet: ik leer graag bij, dus laat me gerust weten als ik fout zit.)
zondag 23 december 2018 - 00:55
pplakke

Pplakke

Het geen ik weet is dat toen het branden enkele jaren geleden dit niet meer was dan smeulende naalden en bepekte rook want zelf weinig gezien . Dit bos is niet recht achter onze tuin en plots was er brandweer in de straat dachten eerst dat er een huis in brand stond. Maar was niet echt iets te zien tot bleek dat het dit bos was. Maar al bij al was het niet al te erg. In de winter is er zo geen gevaar maar na een droge zomer is dit volgens mij een echt een gevaar. Weet ook niet hoe het vorige keer is gestart weet wel dat daar soms kinderen in zitten. Maar brandweer heeft dit als natuurbrand geklasseerd ,maar hoe vergaand ze dit onderzoeken geen idee. Het geen mij stoort is dat het de schaduwkant was die in de avond in brand vloog. Normaal zou je denken bij natuurbrand dat het tenminste de kant in de zon was op die moment. Ik hoop vooral dat volgende jaren terug natter zijn dan dan is het risico veel beperkter denk ik.
zondag 23 december 2018 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon