menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Ginkgo-gas

Ga naar meest recente reactie

danny2

Danny2

Heb hier een vrouwelijke Ginkgo biloba staan, nu zijn de overrijpe noten volop aan 't vallen,
Als je op 10m komt ruik je het gas, stank van deze noten.
Zou dit misschien een oplossing zijn als er gas tekort dreigt te komen.

Deze noten zijn ook de reden waarom er geen vrouwelijke Ginkgo's mogen aangeplant worden op stoepen langs de straten.
Zelf heb ik deze 20 jaar geleden uit zaad opgekweekt en er twee in de tuin geplant, nu wil dit lukken dat dit een vrouwelijke en een mannelijk exemplaar zijn.

groetjes danny

Struiken & Bomen

zaterdag 17 november 2018 - 17:51
danny2

Danny2

En ze zijn er nog niet allemaal af

Struiken & Bomen

zaterdag 17 november 2018 - 17:52
Tuinprins

Tuinprins

Ja die vruchten stinken enorm. In Tilburg hebben ze een paar jaar geleden in een straat alle Ginkgo's omgezaagd omdat ze zoveel vruchten produceerden en voor overlast zorgden. Bij gezaaide Ginkgo's weet je pas na 20--30 jaar of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Tegenwoordig worden er bijna alleen nog maar mannelijke cultivars geplant.

Er bestaan ook vrouwelijke soorten die extra grote vruchten produceren (o.a. 'King of Dongting'). In China schijnen ze die te eten maar ik weet niet of ze de vrucht eten of de inhoud van het eigenlijke zaadje.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 17 november 2018 - 18:17
lentemode

Lentemode

Zouden de Ginkgo- exemplaren uit een tuincentrum dan allemaal mannelijke exemplaren zijn, om overlast te voorkomen ?
Wat waren ze mooi de voorbije weken !

Groetjes !
zondag 18 november 2018 - 13:23
WiPe

WiPe

Het is niet aan te raden om vrouwelijke ginkgo's in de straat te planten. Maar het is niet verboden.Het zaadje wordt geroosterd en gegeten. Valt mee van smaak, maar om het een delicatesse te noemen?
Als je in en tuincentrum zzn gewone Ginkgo koopt, is dat een zaailing. Afwachten dan of het een vrouwelijke dan wel een mannelijke plant is. Als je zeker wil zijn, moet je een geënt exemplaar kopen. Kost wat meer, maar dan ben je wel zeker. Ik heb ooit een Ginkgo gezien die een mastjaar had. Daar kon je gewoon niet meer langs lopen.

Struiken & Bomen

zondag 18 november 2018 - 17:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon