menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kronkelwilg snoeien

Ga naar meest recente reactie

Mimo

Mimo

Mijn buren hebben gevraagd om alle overhangende takken van mijn kronkelwilg te snoeien.
De boom is ongeveer 8 meter hoog en staat op 2 meter van de scheiding. Sommige takken die gesnoeid moeten worden zijn behoorlijk dik aan de stam (10-20 cm diameter).
Nu weet ik niet hoe ik deze takken best kan snoeien. Enkel het gedeelte dat over de afsluiting gaat?
Moet ik dit doen in de winter als alle bladeren gevallen zijn?
vrijdag 9 november 2018 - 23:00
pplakke

Pplakke

Als je gaat snoeien gelijk met de scheiding krijg je een boom hoge haag, en zal je dit om de zo veel tijd moeten herhalen. Een kronkelwilg kan tot 8 meter breed worden en had eigenlijk beter verder van de scheiding gestaan. Dit komt spijtig genoeg vaak voor door de regelgeving van 2 meter afstand houden, eigenlijk zou de regel moeten zijn plant de boom op maximum breed wordende afstand.


Een foto van een gesnoeid exemplaar dat opnieuw is uitgeschoten. https://www.monumentaltrees.com/nl/fotos/47196/
zaterdag 10 november 2018 - 20:00
Mimo

Mimo

De boom op die foto vind ik niet echt mooi dus lijkt het me beter om wat dichter tegen de boom te snoeien.
Ik vind de regel van 2 meter afstand prima. Als de afstand gelijk of groter dan de maximale breedte van de boom zou moeten zijn zou er bijna geen enkele boom meer in een tuin geplant kunnen worden. Zelfs mijn bescheiden pruimenboompje heeft takken langer dan 2 meter.
Met de opwarming van de aarde denk ik dat er eerder minder strenge regels voor het planten van bomen gaan komen.

Ik ga wachten tot de boom helemaal kaal is voor ik ga snoeien. De afgesnoeide takken steek ik in de grond voor meer nakomelingen (er staan er nu al 5 in mijn tuin ) maar die ga ik wel sneller snoeien zodat er geen takken richting buren gaan.
zondag 11 november 2018 - 15:35
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Persoonlijk is dat ook mijn gedacht zeker voor gedeeltes tuin 10m achter de achtergevel. Maar de regel is dat het normaal niet mag en dat vloekt compleet met de regel van 2m tot de scheiding. Hier is het een grote tuin die indertijd 30j geleden aangelegd geweest is door een tuinman grootte 33 are. Zijn 70m oostenrijkse den en 70m hazelaars geplant. Doordat 2m afstand wettelijk is zijn ze ook zo geplant geweest resultaat dat dit nu tot 4m overhangt. De onderkant is wel gesnoeid dus tractor kan er onder, maar het punt is als het dan toch niet mag overhangen waarom dan die 2m regel. Dit is goed voor een leiboom maar voor bijna elke andere boom mag je er zeker van zijn dat dit te dicht is. Bovendien het is voor de tuinman vaak interessanter om de 2m aan te houden, meer bomen indien bosje+ mogelijk snoeien overhangende takken in de toekomst. Indien je meteen plant op maximum wordende breedte dan zit je niet met de snoeiproblemen want een boom is geen haag die je even snoeit.




zondag 11 november 2018 - 19:45
Mimo

Mimo

Takken mogen wel overhangen als de buren daar mee akkoord zijn.
Ik heb vier buren. Twee daarvan willen geen overhangende takken. De twee anderen hebben daar niets op tegen.
maandag 12 november 2018 - 00:49
pplakke

Pplakke

Klopt maar heb je plots nieuwe buren die dit niet willen dan zit je met een enorm probleem. In mijn geval moet je dan bomen gaan halveren tenzij overhangende takken samen valt met 30 jarige verjaring dat weet ik niet. Zou in elk geval wel iets zijn dat ze zo zouden mogen aanpassen te bescherming van bomen in de toekomst.
maandag 12 november 2018 - 06:01
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

In België is er geen verjaring voor overhangende takken.
maandag 12 november 2018 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon