menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke boom?

Ga naar meest recente reactie

DJSirMatthew

DJSirMatthew

Iemand enig idee welke boom dit is? Op 2 jaar tijd 50 tal stammetjes in onze achtertuin van enkel deze soort. Ik denk zelf een soort wilg maar ben niet zeker.

Indien gekend, hoe goed/slecht zijn deze voor de bodem? Bedoeling is op de plaats waar ze staan een moestuin te beginnen.

Struiken & Bomen

zaterdag 3 november 2018 - 13:18
WiPe

WiPe

Salix caprea, boswilg
zaterdag 3 november 2018 - 16:57
Patrikc

Patrikc

Die wilgen zijn niet slecht voor de bodem, maar als die wilgen van nature welig tieren dan zou het wel eens kunnen dat het plekje niet zo geschikt is voor een moestuin, te nat misschien...
zaterdag 3 november 2018 - 19:38
WiPe

WiPe

Het zou kunnen dat de bodem te nat is bv door verslemping. Dat is vrij makkelijk op te lossen. Maar het zou net zo goed kunnen dat er massaal veel opslag van boswilg is omdat er in de buurt een of meerdere bomen volop zaad verspreiden.
Ik ben dus niet geneigd om enkel op basis van die wilgen uitspraken te doen over de bodem.
zondag 4 november 2018 - 14:38
DJSirMatthew

DJSirMatthew

Bedankt voor jullie reacties. Het achterste stuk van onze tuin licht langs 2 kanten (van huis uit gezien links en achteraan) aan beken grensend. Aan de rechterkant ligt de tuin van onze buren die een stuk opgehoogd is (ik schat toch minstens 10cm hoger dan onze tuin). We hebben tijdens natte periodes al gemerkt dat er plaatsen in onze tuin "zompig" zijn maar dan eerder halverwege (waar er twee krulwilgen staan en veel zon ontnemen) en niet meteen helemaal achteraan.

De bedoeling zou zijn om langs de beekkanten fruitbomen en fruitstruiken te plaatsen. Hopelijk helpen die om het vocht op te nemen? Is dat een goed idee? Welke planten/bomen zijn er nog welkom? Op dit moment is er ook een wilde braambes die weeldig tiert, deze overwoekert eigenlijk bijna gans onze achtertuin (heb er een paar jaar niet kunnen komen wegens gezondheidsproblemen)...

Daarnaast zouden we langs de beekkanten de huidige omheining (bekaert draad en betonpalen of houten palen) vervangen door takkenrillen. Geen idee of dat goed idee is?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Dit forum is goud waard.
zondag 4 november 2018 - 17:42
Patrikc

Patrikc

Fruitbomen op natte grond is niet zo'n goed idee, die kunnen daar niet tegen.

Op natte grond wordt wel eens wilg, els...geplant, maar of die in die mate water opzuigen zodat de nabije omgeving geschikt wordt voor een groentetuin dat zou ik toch niet durven zeggen...

Bramen, en zeker wilde bramen, verdragen wat beter winternat dan andere fruitsoorten, en misschien is je bodem wel alleen in de winter nat, en kan hij in de zomer best dienen voor een moestuin.

Hoe het juist zit kan maar moeilijk besloten worden uit de summiere info die je kan geven.
maandag 5 november 2018 - 09:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon