menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Afsterven sparren

Ga naar meest recente reactie

nadiagraul12

Nadiagraul12

Wij hebben een klein sparrenbosje achter onze gewone tuin. Al deze sparren zijn nu aan het afsterven door de sparrenbastkever die er kleine ronde gaatjes maakt en er alle sap uitzuigt.De bomen worden gewoon bruin en laten al hun appels vallen
Bij een wandeling door de straat merkte ik dat daar ook al bomen aangetast zijn en als ik me goed herinner, had een paar maanden geleden één van onze tuinvrienden er ook mee te maken.
Wij wonen in Lanaken -België, maar het zit dus blijkbaar ook in Nederland.
Zou het kunnen dat we met een nieuwe plaag te maken hebben, in navolging van de buxusmotplaag?
Ik houd mijn hart vast voor onze sparrenbossen.
Is er geen enkel bestrijdingsmiddel dan gewoon het omhakken van de aangetaste bomen en het hout te verwijderen? (overigens een vrij dure onderneming)
Nadia Graulus
dinsdag 30 oktober 2018 - 11:49
LT

LT

Wat erg Hierin kan ik geen raad geven
dinsdag 30 oktober 2018 - 17:52
Tuinprins

Tuinprins

Gezonde sparren produceren extra hars dat de gaten waarin de sparrenbastkever huist, vult waardoor deze sterven. Als sparren verzwakt zijn (bijv. door langdurige droogte) dan lukt het ze niet om extra hars te produceren. Ook als de infestatie massaal is dan leggen de sparren het af tegen de sparrenbastkever.

Chemische bestrijding van de sparrenbastkever is lastig omdat die BINNENIN de boom zit. Alleen een middel dat door de boom wordt opgenomen (door bijv. via de wortels of de naalden) zou soelaas kunnen bieden ware het niet dat deze middelen tamelijk giftig zijn en de werkzaamheid langzaam is. In de Lage Landen zijn deze middelen veelal niet meer toegestaan vanwege negatieve milieu-effecten.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 30 oktober 2018 - 20:57
pplakke

Pplakke

Hier in de buurt is het algemeen alle picea abies die in bos verband staan zijn afgestorven, diegene die solitair staan niet. Een boom alleen verbruikt een pak minder water dan een bos maar het is geen mooi zicht. Ik vraag me ook af welke gevolgen dit gaat hebben op de natuur,want hier zitten veel eekhoorns die vermoed ik ook de dennenappels eten.
dinsdag 30 oktober 2018 - 21:32
nadiagraul12

Nadiagraul12

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
En neen, de grond volpompen met giftig spul, zien we ook niet echt zitten.
Kunnen we de sparren niet gewoon laten staan, toch voorlopig?
We zijn nl. van plan er andere naaldbomen naast te planten.Het zouden dan wel soorten moeten zijn die niet vatbaar zijn voor de sparrenbastkever én ook snelgroeiend maar ook weer niet al te hoog worden
Is de Cypres Leylandii een alternatief? Die kan wel tot 40meter worden,maar als hij groeit a rato van 50cm per jaar, hebben we er toch nog veel jaren plezier aan.
Raden jullie bij het aanplanten te kiezen voor wat lagere boompjes (van ca 1,50 m) aan of kunnen al wat hoger exemplaren ook (2m)?

We kochten dit huis 2 jaren geleden net om die mooie tuin en het mini-bosje achteraan.We willen het graag op een naaldbomenbosje houden omdat die groen blijven (al staan er ook een mooie berk ,een hoge sierappelboom, lijsterbessen en andere planten in).
Maar misschien zijn er ook andere groenblijvende, niet bladerverliezende bomensoorten die we zouden kunnen planten?
Beste vrienden,alle suggesties zijn welkom!
2 radeloze bomenlovers
woensdag 31 oktober 2018 - 09:43
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Leylandii's kunnen snel groeien, wat oudere exemplaren meer dan 1 meter per jaar. Toch zou ik het wel aandurven om deze te planten. Houdt er rekening mee dat veel coniferen lichtminnend zijn en dus niet te veel in de schaduw moeten staan.

De aangetaste sparren zullen op termijn afsterven. Er komt een moment dat ze door rot etc. takken verliezen of omwaaien (het kan echt jaren duren voordat ze omvallen). Belangrijk is of er daardoor schade kan ontstaan aan je eigen of andermans eigendommen. Als je de dode sparren later nog moet omzagen kan dat schade veroorzaken aan de nieuwe beplanting.

Bij de aankoop van Leylandii's moet je kijken of wortels en bovengrondse groei in evenwicht zijn. Een plant van 2 meter met een mini-kluit zou ik niet kopen. Bij dit soort coniferen zou ik altijd kiezen voor planten die in de volle grond zijn gekweekt en niet in een pot.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 31 oktober 2018 - 19:26
pplakke

Pplakke

Ik weet niet of sequoia sempervirens ook last kan hebben van die kever. Maar dit is misschien ook een optie hij kan in elk geval veel beter tegen droogte dan picea abies. En heeft ook wat het spar uiterlijk en groeit ook bijzonder snel. De mijne is op 6 jaar van niets naar + 8 meter hoog gegaan.



woensdag 31 oktober 2018 - 20:52
nadiagraul12

Nadiagraul12

Hi beste natuurvrienden,

opnieuw erg bedankt voor jullie tips.
We weten nu waarop te letten , zowel wat betreft onze dierbare arme sparren, als bij de aankoop van nieuwe coniferen.
We krijgen het niet over ons hart om ze meteen om te zagen , al zullen we wel deze die kort bij de buren staan, gaan verwijderen.
Die tip ivm de kluit bij de aankoop van de nieuwe coniferen gaat ons zeer goed van pas komen.
En ook de suggestie van de sequoia sempervirens komt als een geschenk uit de hemel.Bedankt ook voor de foto's.Ongelofelijk dat dat kleine boompje uitgegroeid is tot zo'n kanjer op zo korte tijd!Tot 50 meter kan hij gaan, schijnt het op internet.
We gaan alleszins een mix van coniferen zetten, zodat bij een plaag aan één soort, niet meteen alles aangetast wordt.
Jullie tips hebben ons weer wat moed gegeven.En hopelijk verdwijnen de slapeloze nachten nu samen met de novemberwind
Warme herfstknuffel
Nadia
donderdag 1 november 2018 - 11:40
WiPe

WiPe

Sparrenbastkever is niet de enige die dat afsterven kan veroorzaken. Voor mijn part kan dit net zo goed door de letterzetter veroorzaakt zijn. Daar moet je rekening me houden bij de keuze van de vervangende soorten.
vrijdag 2 november 2018 - 20:32
nadiagraul12

Nadiagraul12

Oei, een nieuw beestje in de picture.Wat tast die lieveling allemaal aan?
De symptomen op onze sparren (kleine ronde gaatjes, stukken missende schors,uitsijpelend hars op de stam...) het lijkt wel op hetgeen ik op internet vond over de sparbastkever.

In Amerika zijn al hele bossen eraan gegaan.Gisteren beweerde een tuinman dat in ons dorp (Rekem-Lanaken) op verschillende plaatsen hetzelfde fenomeen plaatsgrijpt. Indijken lijkt dus moeilijk, zij het onmogelijk.

Ik ga het reilen en zeilen van dat letterzettertje nu eens opzoeken op het internet.Toch wel heel belangrijk om weten. Overhaast nieuwe bomen planten, is dus duidelijk een no-go.

Alvast bedankt voor je tip!
Nog een fijne zonnige herfstdag aan jou (ik krijg die smiley-tjes maar niet in mijn tekst. Anders had ik er een zonnetje bij gezet
zaterdag 3 november 2018 - 10:07
Tuinprins

Tuinprins

Beschrijving van de symptomen wijst op de sparrenbastkever. Vooral de hars uit de gaten ('harstrechters') is volgens mij zeer typisch voor een infestatie door de sparrenbastkever.


De sparrenbastkever beperkt zich niet tot Picea maar komt ook voor bij diverse Pinus soorten o.a. Pinus sylvestris.

Bij het zoeken naar meer informatie op internet over deze plaag vond ik dat in het Verenigd Koninkrijk een roofkever wordt ingezet ter bestrijding van de sparrenbastkever.

https://www.forestresearch.gov.uk/research/management-of-great-spruce-bark-beetle/



Gegroet, de tuinprins
zondag 4 november 2018 - 12:27
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die harsuitvloei behoort tot de verdedigingsstrategiën van veel coniferen ter verdediging tegen onder andere insectenvraat in de stam.

De letterzetter is een secundair schadelijk insect, dit wil zeggen dat hij reeds verzwakte bomen (door droogte, vraat, stormen of schimmels) zal aantasten. Gezonde bomen kunnen de aantasting van een aantal kevers tegengaan door het vormen van hars


Je kan dus niet op die harsvloei afgaan om met zekerheid te besluiten dat het om sparrenbastkever gaat.

Bron: http://www.pcsierteelt.be/hosting/pcs/pcs_site.nsf/0/F744D08AFDA005C9C1257F99004D398F/$file/19_Q-organisme_Schorskevers.pdf
zondag 4 november 2018 - 14:44
nadiagraul12

Nadiagraul12

Beste natuurvrienden

bedankt voor jullie blijvende hulp!
Gisteren keek ik onder de schors en zag een soort tekeningen die op visgraten lijken.Dat zou dan weer kunnen wijzen op de letterzetter ipv de boomschorskever, niet? In bijlage alvast 1 foto. Zo gauw ik kan, mail ik ook een paar foto's. Misschien wordt het dan duidelijker met welke veelvraat we te maken hebben.Als het inderdaad een soort betreft die ook dennen aantast, moeten we hiermee dus rekening houden bij de aanplanting van nieuwe soorten.

Bedankt ook voor de link naar de UK. Blijkbaar heeft men ondertussen stoffen ontwikkeld op basis van deze die de antikever Rhizophagus grandis Gyllenhal gebruikt om zijn prooi , de sparbastkever op te sporen. Echter tot nog toe heb ik nog geen info kunnen vinden over een in de handel verkrijgbare pesticide. Trouwens de vraag is of hij ook tegen de letterzetter werkt.

Enfin,alvast nogmaals bedankt voor jullie steun en meedenkwerk!

Struiken & Bomen

maandag 5 november 2018 - 13:21
nadiagraul12

Nadiagraul12

De achterzijde van de schors

Struiken & Bomen

maandag 5 november 2018 - 13:24
nadiagraul12

Nadiagraul12

derde foto

Struiken & Bomen

maandag 5 november 2018 - 13:25
Mimo

Mimo

Je kunt er een paar Eucalyptus Gunni's zetten. Die behouden hun blad in de winter en groeien ook zeer snel (1- 1,5m per jaar).
De enige beestjes die aan die bomen knagen zijn koala's en die zul je hier niet zo snel tegenkomen

Als je liever enkel naaldbomen hebt is de suggestie van Pplakke heel goed.
Sequoia's zijn beter bestand tegen ziektes en beestjes en groeien zeer snel.
Ik heb drie jaar geleden een sequoia giganteum geplant. Die is in drie jaar tijd gegroeid van 50cm tot 3 meter.
maandag 12 november 2018 - 00:29
WiPe

WiPe

Eucalyptus gunni is niet goed winterhard, Sequoia giganteum moet Sequoiadendron giganteum zijn.
maandag 12 november 2018 - 06:47
nadiagraul12

Nadiagraul12

He, bedankt mensen voor de tips.
Ondertussen heb ik gelezen dat in de Ardennen hele sparrenbossen eraan moeten geloven door de schorskever.
Ook andere naaldbomen in mijn tuin waarvan ik niet dacht dat het sparren waren, vertonen nu de gaatjes en beginnen te verbruinen in razendsnel tempo.
4/5 de van de tuin gaat eraan,vrees ik.
Dan komen die snelgroeiende tips van jullie heeeeeeel goed van pas.
Ik houd jullie op de hoogte en tips nog steeds erg welkom !!!

Warme knuf
Nadia
dinsdag 13 november 2018 - 12:57
RafBleeckx

RafBleeckx

Onze sparren zijn ook allemaal afgestorven door de letterzetter. Heb vorige maand 2 sequoiadrendron van 250/300cm gepland en vandaag eerste tekenen van letterzetter gezien! (zagemeel onderaan stam) Hopelijk zonder gevolg.
vrijdag 19 april 2019 - 10:38
pplakke

Pplakke

Hier in de tuin staan zelf gezaaide sequoiadendron giganteum. Achter onze tuin is een bos picea abies vorige zomer volledig dood gegaan. Voorlopig ga ik er van uit dat de letterzetter geen sequoiadendron eet. De sequoia sempervirens die ik ook heb bevat tannine daar komt geen enkele kever aan. Of de sequoiadendron giganteum ook tannine bevat weet ik niet.
https://www.nps.gov/parkhistory/online_books/cook/sec7.htm


Een foto waar je in de achtergrond het dode picea bos ziet.


Het dode picea bos zelf.
zaterdag 20 april 2019 - 07:20
xanderbere19

Xanderbere19

Ik vind Taxus baccata en Ilex aquifolium beter alternatieven. Altijd groen, inheems en oersterk. Ze groeien niet heel hard.
zaterdag 20 april 2019 - 08:24
WiPe

WiPe

RafBleeckx, letterzetter tast Sequoiadendron niet aan. Maar die is wel gevoelig voor soorten als thujabastkever of koperetser. En die zijn al even goed een probleem.
zaterdag 20 april 2019 - 08:40
nadiagraul12

Nadiagraul12

Jongens toch, ik weet het even niet meer. We gaan onze sparren rooien in de herfst.Plotseling een kale tuin in de zomer, het idee alleen al. Dan nog liever wat kale stammen tot we in de herfst gaan herplanten.
Alleen, een Sequoiadendron is waarschijnlijk iets te groot voor onze tuin.Al schijnen er meer soorten mammoetbomen te bestaan. De Ilex en taxus groeien dan weer vrij traag, niet? Ik had ook al gedacht aan de Cypres Lylandii, maar die schijnt ook steeds meer last te hebben van ziektes.
Misschien is de gewone kerstden een alternatief?Groeien die niet wat vlugger?Ze zouden ook geen last hebben van de fameuze letterzetter.
Het is natuurlijk zo dat hoe vlugger bomen groeien, des te groter ze worden.

Hoe dan ook, we gaan meer diversifiëren.Als één soort dan afsterft, is de impact niet zo groot.
Het valt me op dat de kleine boompjes en struikjes die verscholen stonden , harder zijn gaan groeien sinds de sparren kaal zijn. Dus daar zijn we sowieso al gelukkig mee. Maar dze zijn nog allemaal klein, dus eer we daar wat volume van hebben....

Ondertussen schijnt de plaag van de sparrensterfte zich almaar uit te breiden.Deze week was het nog op het VRT-nieuws.Het zou een goede zaak zijn , moesten de overheden en natuurorganisaties overleggen om alternatieve aanplanting te gaan inplannen.

Bedankt alvast nog voor jullie raad. Ik geloofde al niet meer dat er iemand zou reageren.
En morgen lekker veel paaseitjes in jullie mandjes,hé!!!
zaterdag 20 april 2019 - 11:59
WiPe

WiPe

Kerstsparren zijn geen goed idee. Die zijn ook gevoelig voor letterzetter.
Bovendien houden die van een iets vochtiger klimaat dan het onze. En laat nu net de droogte de primaire oorzaak zijn waardoor die bomen verzwakt zijn en aangetast kunnen worden door een secundair probleem als bastkevers.
zaterdag 20 april 2019 - 21:03
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Op deze site kan je simultaan ingeven zowel vochtige grond als droge grond. Aangezien het hier hoge zandleemgrond is wil dit zeggen winter kletsnat en zomer kurkdroog, zeker laatste jaren. Er komen maar 15 coniferen op die hier mee overweg kunnen. Dat is echt wel beperkt verklaart zeker dat in bosverband, dit de weinige coniferen zijn die hier nu nog kunnen overleven vrees ik. Solitaire is meer mogelijk aangezien er dan meer vocht is voor 1 boom. Dit blijkt ook echt aangezien solitaire picea abies in optimale grond condities voorlopig gespaard zijn door de letterzetter. En het toont ook maar eens aan hoe monotoon onze aangeplante bebossing nu is, picea abies bossen zijn er genoeg maar bossen met andere sparren zijn hier amper te bespeuren in deze streek.


https://webshop.vdberk.nl/?search%5Bsearch%5D=&search%5Bdeciduous%5D=&search%5Bconifer%5D=shapeSpecimenConifer&search%5Bfruit%5D=&search%5BminHeight%5D=0&search%5BmaxHeight%5D=50&search%5BgrowSpeed%5D=&search%5Btoxic%5D=&search%5Bfauna%5D=&search%5Bmoisture%5D%5B0%5D=soilDry&search%5Bmoisture%5D%5B1%5D=soilWet&search%5Bmoisture%5D%5B2%5D=soilFloodedShort&search%5Bpaving%5D=&search%5BwinterHard%5D=&search%5Blight%5D=shadowTolerating&search%5BleafGrow%5D=&search%5Bthorns%5D=&search%5BminPrice%5D=0&search%5BmaxPrice%5D=15.875&search%5Border%5D=position&p=0
zondag 21 april 2019 - 08:14
Tuinprins

Tuinprins

Bij aanplant van bossen voor de houtproductie is in het verleden vooral gekeken naar houtopbrengst. De houtindustrie wil hoofdzakelijk snel groeiende bomen met een rechte stam. Eenzijdigheid in de soorten die men aanplant ligt dan op de loer. Gemengde bossen met een veelheid aan soorten zijn bij het vellen van bomen alleen maar lastig want sommige bomen die moeten blijven staan, staan in de weg of zijn kromme hoepels die weinig opleveren.

Gegroet, de tuinprins




zondag 21 april 2019 - 08:41
nadiagraul12

Nadiagraul12

Beste mensen,

bedankt voor de zeer nuttige tips: de waarschuwing voor de kerstspar, de handige website waar ik de volgende tijd ga induiken en de achtergrondinfo over waaron onze bossen doorgaans zo eenzijdig beplant zijn.
De kerstspar gaan we niet meer aanplanten, maar wat met de echte den, de pinus.Weet iemand of die ook last heeft van ons ijverige letterzettertje?

PS Ligt jullie tuin ook vol chocoladen plasjes?Op zulke warmte had het paashaasje niet gerekend natuurlijk.Geniet nog van deze prachtige Pasen!!!
zondag 21 april 2019 - 11:41
WiPe

WiPe

Pinus is de voornaamste gastheer van de letterzetter.Maar het probleem is niet de letterzetter of een andere schorskever. Het probleem is de droogte waardoor die schorskevers de kans krijgen.
Pas wanneer er een grote populatie schorskevers is opgebouwd, gaan die ook gezonde bomen kunnen aantasten.
zondag 21 april 2019 - 15:33
pplakke

Pplakke

Dat is geen goed nieuws vlak naast het dode sparren bos staat mijn pinus nigra nigra bosje. Voorlopig nog geen schade ze wortelen dieper dan picea abies. Maar het ziet er niet goed uit de droogte is nog steeds aanwezig alles gaat afhangen hoe nat het deze zomer word vrees ik.


Deze foto is van gisteren ik het dode bos is rechts achter mijn tuin de kever kan dus simpel oversteken.
zondag 21 april 2019 - 20:10
WiPe

WiPe

Pinus sylvestris wortelt niet dieper dan Picea abies. Er bestaan nog steeds veel misverstanden over diepte en vorm van het wortelgestel. Pinus sylvestris kan wat beter tegen droogte dan Picea abies.
Wat de afstand betreft kan letterzette die bomen ook wel bereiken wanneer die afstand groter is. Bovendien is de infectiedruk vanuit dat afgestorven bosjje erg groot zodat die dennen waarschijnlijk zelfs in een natte zomer nog aangetast zullen worden.
Normaal moeten die sparren opgeruimd worden voor 1 mei. Als dat niet gebeurd is, kun je altijd naar het FAVV stappen, want voor letterzetter geldt er een meldingsplicht.

http://www.afsca.be/professionelen/plantaardigeproductie/ziekten/quarantaine-organismen-boomkwekerij/_documents/01_Q-organisme_WettelijkKader_NL_22-09-2016.pdf
maandag 22 april 2019 - 09:48
nadiagraul12

Nadiagraul12

Wat erg, dus dennen zijn ook geen oplossing. Ik hoop ,Pplakke, dat je dennenbosje toch nog gespaard gaat blijven. Al die mooie bomen.Zonde gewoon.Zelfs sparren die nog heel sterk en gezond leken, zijn er bij ons aan gegaan.

Online kan je soms lezen over experimenten met feromonenvallen voor de sparrenbastkever (en dus waarschijnlijk ook de letterzetter?).
Zouden die een oplossing kunnen bieden?Iets in de trand van de feromonenvalletjes voor de buxusmot. Alhoewel...zelfs indien de resultaten van dit experiment positief zouden uitvallen, hoe haalbaar zijn ze dan voor de particulier?En is het ook niet vechten tegen bierkaaien als droogte inderdaad een grote oorzaak is van deze plagendoorbraak?
Er moeten toch coniferen zijn die bestand zijn (buiten onze reus de mammoetboom) en die prima tegen droogte kunnen.

Wat die meldplicht betreft...Wie weet daarvan?In België heb ik er nog nooit van gehoord,wellicht omdat het pas nu echt de kop heeft opgestoken en komt er verandering in als de plaag zich uitbreidt.We gaan die van ons alvast ook melden op de Nederlandse lin vermits we vlak aan de grens wonen.Bedankt voor die link,WiPe.
Bovendien,het rooien van de dode bomen is voor de particulier natuurlijk een kostelijke zaak.Ik vrees dat er velen hun bomen gewoon gaan laten staan.Of er moet van overheidswege een initiatief komen om de mensen hierin tegemoet te komen.Al zijn de budgetten voorzien voor natuurbehoud altijd aan de erg karig geweest...

Hoe dan ook, geniet toch nog maar van deze prachtige zonnige , zij het erg droge dag
Groetjes
Nada


maandag 22 april 2019 - 10:54
nadiagraul12

Nadiagraul12

Oef,net gezien dat de link die jij doorgaf,WiPPe een Belgische is...My mistake.Sorry België )
maandag 22 april 2019 - 10:56
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Dit bosje achter ons zit nu 100m van straat. Maar enkele kilometers verder is er nog 1 vlak aan straat. En dat was al eerder aangetast ligt al voor een groot deel omgewaaid. Ik denk niet dat andere mensen veel bezig zijn met dit opruimen tegen 1 mei. Of zelfs ooit van gehoord hebben dat dit zou moeten. In elk geval als mijn bosje ook dood gaat zal opruimen een kostelijke zaak worden. En weet ik niet of ik nog iets ga durven planten met de droogtes die we nu plots meemaken.
maandag 22 april 2019 - 14:51
nadiagraul12

Nadiagraul12

Inderdaad Pplakke, daarom wachten wij ook tot in het najaar om iets nieuws te planten.De kans is dan toch groter dat het weer wat natter is en minder warm.Alleen blijft de zoektocht duren naar valabele alternatieven.
In onze straat zijn de sparren nu allemaal ziek in hetzelfde bedje.Een zielig zicht, want de meeste mensen ruimen gewoon de bomen op en vervangen het door een (saai) grasperkje zonder meer.Een verschraling van ons landschap dus en weer wat minder huisvesting voor onze gevleugelde vriendjes...
Hopelijk blijft je dennenbosje gespaard.Zou je toch niet eens iets proberen met feromonenvallen ? Maar blijft het niet vechten tegen bierkaaien, net zoals bij de buxuxmot?
Ik duim alvast voor je !

dinsdag 23 april 2019 - 11:30
pplakke

Pplakke

Eigenlijk geloof ik niet dat je met een paar vallen een bos kan beschermen. Zo als de situatie nu is beken die nu al droog staan, gaat dit jaar nog erger worden. En zal er tegen het najaar ook niet echt geplant kunnen worden. Gras veldjes zijn ook niet mijn ding maar we krijgen toestanden van onder de 600mm neerslag per jaar. En zelfs 422mm had iemand hier vorig jaar. Het is duidelijk dat het grondwater gezakt is. Tot vorig jaar hadden we nog een buffer grondwater maar vult die niet aan wat we nu voor hebben. Dan is de kans groot als dit zich weer zich structureel blijft herhalen we binnen enkele jaren geen enkele boom meer kunnen planten vrees ik. 400 mm is steppeklimaat en dat ziet er uit als op deze foto enkel gras.

dinsdag 23 april 2019 - 16:32
WiPe

WiPe

Je bent wel erg snel om nu al het weer voor volgende zomer te voorspellen. In 2011 was de paasvakantie nog warmer dan die van dit jaar. Uiteindelijk hadden we toen een natte zomer.
dinsdag 23 april 2019 - 16:53
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Ik hoop ook wel dat ik er naast zit, maar kijk wat we deze maand weer mee maken. We zijn de 23 en op veel plaatsen minder dan 20mm. In spanje is 330mm gevallen in 12u op een bepaalde plaats. Wat als de regen band zich verplaats heeft naar daar en elders, ze geven neerslag. Ik wil ook wel weer eens 2 keer op de maand aantallen van 20mm en meer, en niet van die kleine drupjes die weinig oplossen.

https://www.spanjevandaag.com/23/04/2019/valencia-regio-zwaar-getroffen-door-noodweer/
http://www.hetweeractueel.nl/includes/custom/rainimages/rainmapmonth.png
dinsdag 23 april 2019 - 21:12
nadiagraul12

Nadiagraul12

Inmiddels probeerde ik mijn licht op te steken bij Natuur en bos ,afdeling Limburg, meer bepaald bij [email protected].
Vanaf 0,5 hectare kan je blijkbaar een subsidie krijgen voor herbebossing.
Helaas is mijn tuin niet groot genoeg, maar misschien die van u wel, PPlakke?

Zonnige droge groetjes
Nadia
woensdag 24 april 2019 - 12:57
pplakke

Pplakke

https://www.natuurenbos.be/herbebossing

Ik heb dat eens bekeken ten eerste kom ik al niet aan 0,5 hectare dus sowieso gaat het niet. Maar mij lijkt die subsidie enkel omtrent plantgoed te gaan. Dat is de kost niet gewoon eikels rapen, in de grond steken en je hebt een eiken bos.

Het probleem zit hem in het kappen ( zal flink wat kosten) en afvoeren overal waar ze rijden slaat de grond dicht en gazon kapot. En dan moeten ze er nog aan geraken hier is nergens echt een brede doorgang voorzien naar achter toe. Dus zou al zeker naast huis ook delen grote struiken moeten weg doen. Ik hoop echt waar dat het zo ver niet komt.


Ik lees trouwens deze zin online over mijn specifieke soort pinus nigra nigra : Het is bovendien een van de enige dennen die zeer goed bestand is tegen droogte

http://www.arbor.be/arbor_catalogus/fiche/2505690

Wat maakt dat ik toch nog hoop heb dat ze het overleven. Uiteindelijk heb ik in de buurt nog geen dode pinus nigra nigra gezien, wat een goed teken is.

woensdag 24 april 2019 - 21:34
nadiagraul12

Nadiagraul12

Ongelofelijk,hé.Die steun komt steeds enkel grotere grondbezitters ten goede (meestal toch al wat kapitaalkrachtiger).Goed voor onze parlementariërs zelf met hun grote domeinen.

Inderdaad, de kap zal ons wat gaan kosten.Het schijnt dat de sparren nog tot 5 jaren kunnen blijven staan voor ze zelf omvallen of omwaaien.Als er niets in hun nabijheid staat, is dat een optie maar niet als je iets nieuw in de plaats wil planten.Als de overheid wat inzat met de natuur en de verspreiding van de plaag, zou ze de particulier op zijn minst kunnen tegemoetkomen in de verwjdering van de bomen.
Wij kennen een nogal robuuste tuinman die beweert de bomen bij ons eigenhandig te kunnen omtrekken.Dat wil ik nog wel eens zien...Ik houd u op de hoogte .

Hopelijk is de pinus nigra nigra inderdaad bestand.Indien dat zo is, ga ik dat eventueel in overweging nemen.

3jaren geleden verhuisden we naar dit huis ,net omwille van dat sparrenbosje achter de woning.Vlak tegen de woning lag ook een aangelegde strook vol grote buxussen.Die gingen er allemaal aan door de buxusmot.Onze troost was ons wild sparrenbosje.

Enfin,het groen dat nu overal uitschiet, geeft hoop.Alleen zal het wel jaaaaaaaaaaren duren eerdat de tuin weer wat hoogte heeft, vrees ik.

De taxus baccata schijnt ook niet vatbaar te zijn voor ons vervelend kruipertje.

De groetjes
Nadia
donderdag 25 april 2019 - 11:18
pplakke

Pplakke

Ik zal ook nog wel eens posten hoe de pinus nigra nigra het nog volhoud volgende winter of zo. Al is het wel zo het kan lang duren eer er schade optreed. Schuin over ons staan enkele solitaire masten en zij sterven half af nu pas, nog maar de laatste maand of zo. Heel de winter is daar over gegaan dat is echt vreemd om te zien. En toont nog maar eens aan hoe extreem het nu is.
donderdag 25 april 2019 - 22:03
nadiagraul12

Nadiagraul12

Inderdaad,het is vreemd hoe het zich zo plotseling zichtbaar wordt;

Toen we 3 jaren geleden naar hier verhuisden vond ik al dat de sparren enkel nog groen hadden in de bovenste top.Misschien was het hele proces toen al aan de gang, maar de laatste droge zomer heeft alles versneld en toen zagen we de schade al in het bosje.Ik dacht dat het enkel zwakke bomen zou treffen, maar in het najaar kregen 3 grote sterke sparren die er een eindje van af stonden, het ook te pakken.Ze zijn nu ook alle 3 kaal.
Het treft dus zeker niet alleen verzwakte bomen.

We houden mekaar op de hoogte.
Groetjes vanuit een kale sparrenbos
Nadia
vrijdag 26 april 2019 - 12:04
WiPe

WiPe

In eerste instantie worden inderdaad alleen verzwakte bomen aangetast. Daardoor kan de populatie van schorskevers zoals letterzetter of Thujabastkever zich sterk ontwikkelen waardoor ook gezonde bomen aangetast worden.
Piunus nigra kan inderdaad beter tegen droogte. maar ik vind het geen goed idee om Pinus nigra te gaan aanplanten op het moment dat de infectiedruk gigantisch hoog is.
zaterdag 27 april 2019 - 07:12
nadiagraul12

Nadiagraul12

Ja WiPe, bedankt voor je goede raad.
Je hebt daarin gelijk. We gaan even afwachten hoe het allemaal evolueert.Eerst moeten sowieso eerst de dode bomen geveld .
Even afwachten ook wat PPlakke ervaart met zijn dennen.
Wat denk jij, zouden we ook wachten om andere soorten coniferen te planten tot duidelijk is wat er wel of niet bestand is?
Zonnige grjs
zondag 28 april 2019 - 16:21
Marie Bonne

Marie Bonne

Hallo,

Wij hebben dit voor in onze eikenboom. Is dit ook een kever of is dit veroorzaakt door iets anders? En is dit te behandelen?

Struiken & Bomen

zaterdag 30 mei 2020 - 17:54
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat lijkt me eerder het gevolg van ophoging. Normaal hoor je bij dergelijke boom de wortelaanzetten te zien. Als er opgehoogd is, gaat de boom langzaam dood. Je kan je dan bezig houden met uitzoeken welke soorten de boom komen opruimen, maar de primaire oorzaak ligt elders.
zondag 31 mei 2020 - 09:47
nadiagraul12

Nadiagraul12

Dit lijkt me alleszins niet op de gevolgen van de letterzetter.Dan heb je kleine gaatjes verspreid over de hele stam en als je een stukje schors (die ten gevolge van de aantasting zeer makkelijk loslaat), er afhaalt, dan zie je op de stam een haast mooi visgraatpatroon.

Tot nog toe hadden de in onze tuin alle sparren , maar ook andere soorten naaldbomen aangetast.Daar waren oude bomen, maar ook nog stevige gezonde bomen bij.
Veel van onze ondertussen afgestorven sparren waaiden gewoon om tijdens de voorjaarsstormen en zijn ondertussen alle verwijderd,samen met de andere aangetaste bomen
Helaas.

Hopelijk kan je jouw eikenboom houden,Marie Bonne.Ik duim voor je.
zondag 31 mei 2020 - 11:22
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Hallo Nadia
Ik was zelf ook op zoek op google naar iets om onze kapot gegane sparren te vervangen en zag jou topic van vorig jaar...
Wij hebben ook al onze sparren moeten rooien (behalve 2 jonge die maar niet willen groeien zijn niet kapot gegaan en hebben we laten staan).
Dit vond ik zeer spijtig en omdat er dus het probleem was van de keverplagen voor de naaldbomen heb ik een bladhoudend alternatief gezocht.
Ik kwam uit op een steeneik. Die is GROENBLIJVEND! (er zijn nog enkele groenblijvende eiken nl. Quercus Turneri Pseudoturneri en Quercus Hispanica Waasland.)
De Quercus Ilex, steeneik dus, is wel maar matig winterhad maar mijn 2 hoogstam steeneiken ( wel elk 150 eur , die ik in pot besteld had, ze zijn alleen maar in pot te kopen ) en mijn klein struikplantje steeneik (voor 5 euro en maar 20 cm hoog) hebben zonder enig probleem de -15 graden doorstaan deze winter (ik heb wel met schrik gezeten). De hoogstammen had ik wel ingepakt vanaf ze meer dan -5 gaven met oude dekens en binddraad er rond en de stam ook beschermd. Het kleine struikje was ik vergeten en die ziet er nog steeds prachtig uit, dus zonder bescherming.
Het is natuurlijk wel duur en ik heb nog maar 2 hoogstammen geplant, het is de bedoeling dat er daarachter dan een groenblijvende haag komt zoals laurier caucasica (om de kaalheid van de stam te compenseren) want nu zien we wel op de woningen achter ons in de verte, terwijl we vroeger op een bosje sparren keken.
Als je veel moet zetten is dat natuurlijk duur en een risico voor als het nog kouder zou worden in de winter dan -15 graden, want daar heb ik nu wel schrik voor.

Hopelijk heb jij ondertussen al een oplossing.
Groetjes
Caroline

dinsdag 6 april 2021 - 15:52
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Oh ja, de steeneik dat is dus Quercus ilex en wordt hier in onze streken ongeveer 10 meter hoog. Als je zou googlen en is een eerder mediterrane boom die dus heel goed tegen de droogte kan en die ongeveer tot -12 à -15 al winterhard blijkt hier in Vlaams-brabant. Zelf heb ik ze besteld (en ze werden geleverd) bij Koopeenplant.be. Die man zei dat hij ze liet afkomen van Noord-Italië.
hieronder een foto. Ik zal ook eens een foto maken van onze eigen bomen + struikje en dan posten. Ik heb wel maar stam maat 8/10 genomen, dan is hij iets goedkoper.

groetjes
Caroline
dinsdag 6 april 2021 - 15:56
Caroline Van denstorme
dinsdag 6 april 2021 - 15:57
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Dat is een mooi alternatief zo'n steeneik!

Sparren zijn grotendeels geïmporteerd voor het hout, coniferenhagen een modetrend die hopelijk nooit terugkomt.

Het is natuurlijk jammer als je uitzicht plots verandert. Een mooie kans om bomen en struiken te planten met meer ecologische waarde, die de grond niet volledig uitdroogt en verzuurt. Bladverliezend zodat ook andere planten, eenjarige en andere, zich kunnen ontwikkelen. Bomen met herfstkleuren. Bomen met mooie bloemen en decoratieve vruchten zoals de kastanje. Bomen met een mooie kleur van bast. Bomen die er niet altijd even saai en groen uit zien...en aangepast zijn aan droogte.
dinsdag 6 april 2021 - 20:07
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Dankje
alleen is het wel zo dat de steeneik wel bladhoudend is, maar dat wist je wel waarschijnlijk...
Hopelijk groeien ze nu goed in de breedte en hoogte want nu zijn het nog 'dunne' bomen. Nu zien we plots onze achterburen in de verte en zij ons... wat lastig als je met je pyama of badpak wilt rondlopen
groetjes!
Caroline
dinsdag 6 april 2021 - 21:57
WiPe

WiPe

Hier staat een een jaar of veertig een steeneik in de tuin. Die is meer dan 10 meter hoog. De boom is niet alleen groenblijvend, het strooisel verteert ook slecht. Die laat dus heel weinig ondergroei toe. Omwille van de ecologische waarde moet je die niet aanplanten. En al helemaal net voor de herfstkleuren.
woensdag 7 april 2021 - 09:36
Marie Bonne

Marie Bonne

het bleek uiteindelijk de rups van de wilgenhoutvlinder te zijn. niet te behandelen.... gezien de boom dicht bij ons huis stond, hebben we geen risico genomen en hem weggedaan.
woensdag 7 april 2021 - 09:56
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

beste WiPe
Bedankt voor de info. Maar toch vind ik het een hele mooie boom en ik ben blij te horen dat er bij jou een staat van veertig jaar.
Dat wil toch zeggen dat hij geen probleem heeft met onze koudere winters.

Hoe hoog is die dan?
Wat heb je zoal gedaan voor de verzorging tijdens de koude winters?
Staat die misschien beschut tegen noord/oosten wind?
op welke bodem staat hij?
vangt hij veel wind?
Is hij destijds als struikje of als hoogstam aangeplant?
Mag ik eventueel vragen waar u woont? (om te weten of het in het warmere deel tijdens de winters is, de kuststreek).

Ik weet het... veel vragen hé. Alvast bedankt.

groetjs
Caroline
woensdag 7 april 2021 - 10:07
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

@Marnie Bonne
Ik denk dat u een ander gesprek wou beantwoorden...
Welke bomen zijn er kapot gegaan aan die rups? steeneiken?
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten
Caroline
woensdag 7 april 2021 - 10:11
WiPe

WiPe

Die is intussen een meter of veertien, vijftien. Die staat vrij beschut. Op een noorderhelling (dus niet in de winterzon wanneer het vriest). In de schaduw van een sparrenbosje (van de buren) waardoor die nauwelijks directe zon krijgt. En dus ook geen wind. Daar staat trouwens een Albizzia jullibrisin vlak bij, alleen staat die verder van dat sparrenbosje.
Bodem is leem, in Vlaams Brabant.
Ik vermoed zelfs dat het destijds een zaailing was, zeker geen grote boom.

woensdag 7 april 2021 - 10:58
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

@WiPe
Dank u voor de antwoorden!
knap zeg, dat die daar zo goed gaat... en een Albizia julibrissin is ook heel mooi, ik heb net ook een parrotia persica meerstam in pot gekocht die nog moet geplant worden.
Op een noorderhelling wil toch zeggen dat die de noorderwind ondanks het sparrenbosje een beetje vangt?
En zelfs geen direct zonlicht...
Ik verschiet daar wel van, zo op een noorderhelling, maar ja het zal zijn omdat hij bijna geen wind krijgt door dat sparrenbosje en geen winterzon als het vriest...
daarbij als hij op een helling staat, dan is de grond daar zeker niet te nat.
Ik woon ook in Vlaams-Brabant, maar ik heb die 2 hoogstammen steeneik uit pot + dat kleine struikje steeneik uit potje geplant, noodgedwongen niet echt beschut, aan de noordkant achter in onze tuin, waar het dan nog wat naar beneden helt en dus als het heel lang regent nogal drassig is.
Maar dat was dus om de sparren te vervangen die kapot waren gegaan aan de kevers (2 redelijk jonge sparren van ongeveer 5 jaar zijn niet kapot gegaan, die hebben we maar laten staan, al willen ze precies maar niet groeien) Zal wel een tijdje duren voordat de steeneiken wat breder worden vrees ik, en ons zicht terug vullen met groen ipv met daken en gevels van de achterburen.
Hieronder een foto van de 2 hoogstammen steeneiken: ze hebben zonder probleem de -15 verdragen deze winter (had ze wel ingepakt met oude dekens want alle hoezen waren uitverkocht in de tuincentra). Ik was het kleine struikje vergeten in te pakken en die ziet er nog heel erg goed uit, die is al mooi gegroeid sinds vorige lente. Ik hoop dat mijn bomen ook goed gaan groeien en winterhard blijven want ze waren niet goedkoop 130 per stuk) en het is een heel gedoe om ze uit te graven als ze kapot gaan.
Mvg,
Caroline

Struiken & Bomen

woensdag 7 april 2021 - 12:53
WiPe

WiPe

Het is nergenns voor nodig om zulke hoge boompalen te gebruiken. Je moet vermijden dat de wortels losscheuren en die zitten onderaan. Dat de stam beweegt is absoluut geen probleem. Paaltjes van een meter maximaal zijn voldoende om de kluit vast te houden; Hoge palen en te strak aangebonden zorgt voor een veel tragere verankering in de bodem.

Het is net alleen dat de bomen in de tuin in de winter geen zon krijgen, koude schuift de helling af. Natte, lage gronden zijn veel meer vorstgevoelig
donderdag 8 april 2021 - 10:03
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

@WiPe
Dank u voor het advies, ik ben het bindlint net al gaan laten zakken tot 50 cm!
Ik had ook vorige lente 2 hoogstam liguster Japonicum gepland en de drukte vergeten steunpalen te zetten. Ondertussen heeft het al hard gestormd en de liguster bomen hebben er precies geen last van. Ik laat het dan maar zo, aangezien het precies toch geen kwaad kam bij die bomen (die kwamen ook uit pot van ong 25 l)

Hieronder een zicht van hoe onze achtertuin er nu uitziet in vergelijking met toen er een dennebosje stond... voor en na dus (ik had enkel van vroeger foto's met kids erop )
Het gaat nog jaren duren eer we terug zicht hebben op bomen want ook onze achterburen hebben hun sparrenbosje moeten rooien.
Zo spijtig.

Daarbij gaat de laurier caucasica die ik platte vorige lente niet zo goed (verliest veel blad, waren eerst struiken, mooi vol bladeren bij levering en 175 hoog), nu is het schriel geworden: veel kale takken en weinig blaren. Ik heb er ook al veel ingekort omdat ze enkel kale takken hadden met enkel vanboven een paar bladjes die bleven staan.

Ik denk er daarom aan om ipv die laurier, nu een rij fargesia te zetten die tot 3 à 4 m hoogte gaat en groen blijft in de winter. Deze komen dan in de plaats van de laurier die dus veel blad verlies en schriel blijft. Dankt u dat dat een goed idee is?
donderdag 8 april 2021 - 13:53
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

@wipe
denkt u dat Fargesia echt niet woekert? Ik heb daar al mooie verzorgde hagen van gezien, maar vond het niet echt staan in west-europa aangezien die meer staan in aziatische regio's.
Hieronder dus foto's voor en na rooien sparren:

Struiken & Bomen

donderdag 8 april 2021 - 13:56
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

hier dus nu: de 2 uiterst linkse bomen zijn de liguster japonicum op stam (ook groenblijvend)

Struiken & Bomen

donderdag 8 april 2021 - 13:58
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

@WiPe
En hier nog een foto van de vorige lente aangeplante ligustrum Japonicum op stam en de verschraalde laurier caucasica die ik nu zou willen vervangen door fargesia om zo snel mogelijk weer zicht op dichtgegroeid groen te hebben. Is dit een goed idee? Of zou ik nog verder de laurier goed verzorgen en wachten tot die dichtgegroeid is en dan 3 m hoog laten worden?

Hoe krijg ik terug een dicht gegroeid achterzicht, ook in de winter, denkt u? (sparren ga ik nu niet opnieuw planten wegens die keverplaag)

En wederom hartelijk dank voor uw antwoord!

Vriendelijke groeten
Caroline.

Struiken & Bomen

donderdag 8 april 2021 - 14:18
nadiagraul12

Tekst aangepast

Nadiagraul12

Beste Caroline,
jouw verhaal is zo gelijklopend aan het mijne.Ik zie dat je voorheen mooi afgeschermd woonde, en dat nu het halve dorp een inkijk in uw tuin heeft. Wat een verschil,hé..Ik voel helemaal met je mee.
Een mogelijkheid voor jou is beukhaagschermen (in de vorm van leibomen) die wel bruin worden in de winter, maar waaraan de blaadjes blijven hangen.
Er zijn ook wel coniferen niet onderhevig aan de fameuze kever.Wij plaatsten een aantal thuja's en taxussen.De laatste snoeien we niet tot haag, enkel wat vormsnoei van takken die wat slordig ogen.Ze zijn niet duur voor toch al een zekere hoogte.Je zou ook wat hoge vlinderstruiken kunnen plaatsen omdat ze hun blaadjes in de winter houden.Ook photinia fraseri red robin wordt vlug vrij hoog en de mooie rode kleur van de nieuwe blaadjes krijg je er bovenop.
Natuurlijk heb je dan een wildere haag (ook goed voor het "wildleven") en zal je af en toe wat moeten snoeien, maar het voordeel van zo'n gemengde haag is dat je niet de hele resem verliest bij eventuele ziekte van één soort.

Fargesia?Niet spreidend?Mmm, wij hadden er in de tuin van onze vorige woning .Bij ons liep hij toch meters uit (zo'n 10 m) , wel een beetje op 1 lijn maar ik vond ook geregeld scheuten in het aangrenzende grasperk.Minder spreidend dan bamboe, dat wel.Ofwel moet je toch wortelbegrenzer plaatsen, ook al wordt beweerd dat dit niet nodig is.Blijft wel mooi groen en is vrij vlug hoog.

Wij hebben een vrij grote tuin waarvan de helft een sparrenbosje was.
Na het rooien van de dode sparren en een paar mooie hoge coniferen die voor de kever ook spek voor zijn bek was, bleef een vrij open vlakte over met nog wel twee berken, wat lijsterbessen , hoge vlierstruiken en taxussen , maar die stonden voornamelijk aan de zijkant waar sowieso geen inkijk was.
We hebben ondertussen hoge grassen (miscanthus) geplaatst aan de inkijkzijde, maar helaas zijn die nog piepklein en in de lente ,na de snoei zijn die telkens terug laag. We zijn nu bezig de tuin terug in te vullen met hoogstam prunussen,groenblijvende (niet stekelige) hulst, olijfwilg,,photinia, aucuba e.d.Ook hier echter , ze zijn nog laag .Wel gaan we nu vlindersstruiken plaatsen omdat die groen blijven , al een zekere hoogte hebben en vrij vlug hoog worden.Daanaast gaan we hier en daar wat laagblijvende coniferen plaatsen (Juniperus Communus ).

Ook iets waarmee ik probeer rekening te houden in de keuze van de aanplanting, is de toenemende droogte van ons klimaat.Kwestie om niet de hele zomer te moeten bewateren. Vechten tegen bierkaaien.

Ik wens je alvast veel succes in wat je ook kiest om je tuin terug de vorm te geven waarin je je terug beschut voelt.
Lentegroetjes
Nadia
vrijdag 9 april 2021 - 12:13
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

@ Nadiagraul12
Superbedankt voor je antwoord met allerlei alternatieven!
Jou verhaal is inderdaad zo gelijklopend als het mijne ... wij verstaan elkaar hé
Ik wist niet dat Vlinderstruiken ook groen bleven, dat vind ik alvast een heel mooi idee in combinatie met dan wat groenblijvende hoogstambomen.
Ik ga dan toch maar geen fargesia planten want zou niet graag hebben dat hij uitloopt... ik ga gewoon de aangeplante haag laurier caucasica wat bijsnoeien/verzorgen/voeden en hopen dat die goed vol wordt en groot...

Verder heb ik vorig jaar net zoals jij wat groenblijvende hoogstammen gezet en wil er dit jaar opnieuw bijzetten.
Tot nu toe 2 hoogstam liguster japonicum (bij arborix.be), en 2 hoogstam quercus ilex (steeneik, die is heel goed bestand tegen droogte! maar iets minder winterhard): alle 4 de zeer koude winter doorstaan! Ik ga daar nog in kruisverband een 2e rij steeneiken bijzetten (een 3 tal).
Ik twijfelde eerst aan steeneiken ivm de processierups, maar een onhafhankelijke tuinman heeft me gezegd dat die rupsen enkel nesten vormen op grotere hoogte nl. op hoger dan 25 m, en zo groot worden deze bomen niet in ons klimaat.
Zoals je ziet op de foto's zijn ze ook nog heel smalletjes dus het zal nog even duren voor ze hoge en brede kruinen hebben.

Heel mooi zijn de bomen die jij gekozen hebt ook vind ik: de olijfwilg is zo mooi en goed winterhard, daar heb ik ook aan gedacht als hoogstam... Ik heb daar ook stukjes kleine struikjes van geplant elders in de hof .
Ook heb ik gedacht aan prunus op stam, hulstbomen, ... net als jij! Allemaal heel mooi!

Dankzij jou advies ga ik nu toch geen fargesia kopen en ga ik wel plaatjes zoeken voor vlinderstruiken!!

Vele groeten en nog veel succes met het herschapen van je groene droomtuin!

Caroline


zaterdag 10 april 2021 - 16:41
WiPe

WiPe

Eihenprocessuerups zit ook in minder hoge bomen. Maar niet in Quercus ilex.
zondag 11 april 2021 - 01:20
Tuinprins

Tuinprins

Vlinderstruiken zijn niet echt wintergroen maar in een zachte winter doorgaans semi-wintergroen d.w.z. dat ze nog wel blad hebben maar niet zoveel als in de zomer. Standplaats speelt hierbij ook een rol.

Wil je redelijk snel uit het zicht zitten dan is aanplant van Ligustrum lucidum en Prunus lusitanica te overwegen. Ligustrum lucidum is winterhard tot -15-- -17 graden, Prunus lusitanica tot ongeveer -20. Quercus ilex groeit bij ons toch zeer langzaam, duurt een tijd voordat je daar echte privacy van hebt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 11 april 2021 - 09:52
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Hallo WiPe

Ja ik heb gisteren ook wat gegoogld omdat ik me afvroeg of ik wel juiste informatie gaf over de eikenprocessierups die boven 25 m voorkwam (die ik zelf kreeg van een tuinman), en daar zag ik dat die toch ook lager zitten en zelfs in de grond aan de wortel... Ook dat de rups fel in opmars is in Vlaams-Brabant.
Ik kreeg al schrik.
Wel is steeneik niet eerste keus (harde bladeren) voor de rupsen, maar als niets anders voorhanden is kunnen ze in uitzonderlijk toch naar de steeneik komen las ik op een website over die rups....

Maar onze buren hebben een zomereik en die hangt over onze tuin.
De rupsen zullen wel eerst daarnaartoe gaan zeker (al wens ik het onze goede buren natuurlijk niet toe, voor alle duidelijkheid!).

Maar ik ga toch daarvoor niet stoppen om wat steeneiken te planten.

Ik vroeg me af hoeveel het kost om zo'n nest op te laten ruimen (voor in geval, je weet nooit) en daar vind ik tegenstrijdige berichten zoals van 350 euro en zelfs een geval van 1.300 eur!

In elk geval zitten er veel kool- en pimpelmeesjes in onze tuin en laten we het gras op plekken langer worden (we maaien niet zo vaak het gras wegens tijdsgebrek) wat de insecten die die meesjes eten ten goede komt.

Zelfs in onze achtermuur waar een gat boven de deur is (van ooit een buitenlamp die er hing) zitten ieder jaar meesjes met nestjes : zooo leuk om zien die beestjes.
Ik voorzie ook altijd schalen met water en stenen voor instecten/vogeltjes.

Ook staan er veel brandnetels en ander onkruid in onze (eigenlijk wel VERWILDERDE) tuin. Hopelijk zorgt dit ervoor dat de natuurlijke vijanden van de processierups hier graag in de tuin vertoeven.


Groetjes
Caroline
zondag 11 april 2021 - 10:03
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste Tuinprins

Dankjewel voor het advies van liguster lucidum en Prunus lusitanica!
Dit zijn heel mooie planten heb ik gezien!
De lucidum wil ik zeker aanschaffen want die wordt precies heel hoog! Ik heb al eens gekeken in catoloog van kwekerij dichtbij en die hebben ze!
Prunus lusitanica van 150 cm heb ik vorig jaar vlak (op 1.5 m) bij ons raam aan de zuidkant/voorkant van ons huis gezet, om zo als ik we buiten kijken direct veel groen te zien (ik ga ze rond 180 laten groeien) en er zitten heel de winter en zomer de meesjes van uit de buurt in want ik hang er zelfgemaakte vetbollen in. Ze kwamen gisteren zelfs op onze vensters tikken als het op is en er nieuw voedsel moet komen!

Die liguster lucidum lijkt ook wel wat op ligustrum japonicum precies. L. Japonicum had ik 7 struikjes van geplant vorige lente maar die planten waren niet van goede kwaliteit (op 1.50 cm gekocht, te hard opgekweekt denk ik?) waardoor de 6 van de 7 planten bevrozen bladeren hadden (bruin) en heb ze helemaal moeten op 40 cm snoeien. Er komen nu wel kleine nieuwe bladjes aan.
De 7e L. Japonicum was een kleintje van 30 cm en die staat nog prachtig groen met nieuwe uitkomende bladeren, niets mee gebeurd in tegenstelling tot de grotere en ze stonden nochtans alle 7 mooi bij mekaar op een rijtje.
Daaruit heb ik geleerd: beter klein kopen en wat geduld leren hebben, dan de grote duurdere te kopen waar dan nadien een groot deel bladen kapot gaat (wegens opgefokt denk ik? Klopt die redenering?).

Groetjes,
Caroline
zondag 11 april 2021 - 10:18
nadiagraul12

Nadiagraul12

Hi Caroline,

ik heb echt genoten van je meesjescapriolen Ongelofelijk toch hoe dankbaar vogeltjes zijn voor een beetje voedsel, niet? Wellicht zijn jouw zelfgemaakte vetbolletjes ook heel wat lekkerder dan de gekochte. Dan mogen ze je inspanning ook wel 'n beetje extra belonen...

In onze vorige sparrentuin zat het vol vogels w.o. ook spechten.Eén en al leven.Het verschil met nu dat de sparren weg zijn,is enorm.Er zitten nog wel een familie eksters in onze hoge pinus, maar die beschouwen het terrein nu als hun territorium en jagen andere grote vogels, zelfs duiven , gewoon in kamikazeaanvallen weg.Enkel kleine vogeltjes worden door hen geduld.Maar meesjes schijnen een schrik gepakt te hebben.Die zien we haast niet meer....

Enfin, ik denk wel dat je het bij het rechte eind hebt m.b.t. de aankoop van kleinere beplanting versus grotere exemplaren
Je moet wel meer geduld hebben eer ze groot zijn, maar die kleintjes passen zich veel beter aan aan hun nieuwe omstandigheden.Bovendien moet je de grotere exemplaren soms toch na de winter snoeien.Die kleintjes halen meestal vrij vlug hun iets grotere broertjes in.De mindere prijs is mooi meegenomen.

M.b.t. de vlinderstruik: tot nog toe hebben we misschien geluk gehad want 's winters geen bladverlies.Al is het inderdaad zo dat de tuin in onze vorige woonplaats vrij omsloten was.Hier daarentegen heeft de oostenwind in het nieuw aan te leggen terrein vij spel.Van de 4 in de herfst geplante buddlejahs (alle zo'n 40 a 50 cm hoog) ziet er eentje uit alsof hij geleden heeft, maar alle hebben ze door de winter heen hun blaadjes behouden.

De ligustrum lucidum heb ik ook overwogen omdat hij er zo mooi uitziet en groenblijvend is.Alleen schijnen die zich ook ferm uit te zaaien en moeten eigenaars heel wat zaailingetjes (zelfs in hun grasperk) vcerwijderen.Dan maar niet.Jammer.
We moeten met zo veel rekening houden,niet? Hoogte, groeiritme,uitzaaiers,grondsoort, komende droogtes, al dan niet wintergroen...Een flinke uitdaging, maar toch ook wel spannend.En niets is zo lonend dan dat je de nieuwe aanplanting ziet groeien en bloeien.....
Alvast nog veel succes ,Caroline,én genot van je nieuw stukje heaven on earth
zondag 11 april 2021 - 15:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon