menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Soort Kers blijven of weg?

Jaren30tuin

Jaren30tuin

Dag

We zijn afgelopen december verhuist en in de voortuin staat deze kers (wij denken Japanse kers) boeit in voorjaar witte bloemetjes 2 weken rond april. Nu ziet deze boom er erg treurig uit alsof hij niet echt meer wil (valt iets minder op op de foto). Ik heb reeds vele dode takken eruit gezaagd. Ik wil hem graag weg hebben omdat hij zo somber aandoet maar mijn partner wilt hem graag houden. Leuke discussie.
Mijn vraag, kan ik deze boom nog wat nieuw leven inblazen op wat voor manier dan ook ? Ik heb begrepen dat je deze soort grof kan snoeien in oktober, zal hij daarna mooier uitlopen en voller worden dan nu als ik de takken 50cm boven splitsing afzaag? hij is best kaal.
De boom staat alleen in de voortuin gericht op het noorden redelijk dicht bij het huis en einde middag eventjes in de zon, mogelijk vroeger wel meer dat weet ik niet.

Ik hoor graag een advies.

Struiken & Bomen

donderdag 11 oktober 2018 - 09:34
Tuinprins

Tuinprins

De meeste sierkersen worden niet echt oud (30--60 jaar). Bovendien hebben sierkersen de laatste jaren last van Monilia. Dit is een schimmelziekte die leidt tot tak- en bloesemsterfte. De dode takken in jouw boom kunnen hier door veroorzaakt zijn. Tegen Monilia is door de particuliere tuinier niet zo heel veel te doen.

'Grof snoeien' is bij Japanse sierkersen zelden echt succesvol. Bij kwijnende exemplaren genezen de snoeiwonden maar langzaam (of niet) en vormen een ingangspoort voor diverse schimmelziektes.

Tot slot: de standplaats is ook niet echt goed. Japanse sierkersen prefereren volle zon (minimaal 6 uren zon per dag) en dat kun je jullie exemplaar niet bieden.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 oktober 2018 - 20:57
satomi

Satomi

Een Malus sierappeltje zou daar niet misstaan. Malus 'Evereste' verdraagt zeker schaduwposities. Dan heb je bloemen in het voorjaar en sierappeltjes in het najaar.
donderdag 11 oktober 2018 - 21:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon