menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendron

Ga naar meest recente reactie

Gertv

Gertv

Enkele vraagjes over rhododendrons:
Is zoals bij vele planten ook voor rhododendrons november de beste maand om ze aan te planten?

Ik zou graag willen dat de plant groeit tot een 2 meter hoge struiken. Zijn er bepaalde soorten die sneller groeien dan een -voor zover dat bestaat- gemiddelde rhododendron?

Moet ik bij aanschaf nog letten op bepaalde dingen, zijn er soorten waarvan bekend is dat ze gevoelig zijn aan ziektes, schimmels,... of is dat minder van belang?
woensdag 26 september 2018 - 23:36
Tuinprins

Tuinprins

Rhododendrons in pot kun je het hele jaar door planten met uitzondering van vorstperiodes en in tijden van droogte (midden in de zomer zou ik geen rhododendrons planten). Het najaar (oktober-december) is een goede tijd voor het planten van goed winterharde soorten.

Bij rhododendrons kun je grofweg een onderscheid maken tussen:

== grootbloemige tuinhybriden die uiteindelijk een hoogte bereiken tussen de 2 en 4 meter. Meestal groeien deze als jonge plant tamelijk snel, later neemt de groeisnelheid duidelijk af. Bekende soorten zijn o.m. : 'Roseum Elegans' , 'Cunningham's White' , 'Nova Zembla' diverse Rhododendron ponticum soorten en R. catawbiense 'Grandiflorum'.

== yakushimanum types. Deze grootbloemige rhododendrons groeien langzaam en worden uiteindelijk tussen 1 meter en ongeveer 1.50 meter hoog. Bekende en goed verkrijgbare yakushimanum soorten zijn o.m. 'Dreamland', 'Kalinka, 'Sneezy' en 'Morgenrot'.

== dwergrhododendrons (door veel mensen vaak nog aangezien voor azalea's). Van echte dwergen (20 cm) tot 1.50 meter hoog. Zeer geschikt voor kleine tuinen. Enkele namen: impeditum, Scarlet Wonder, Wren, Azurika, Blue Tit en Dora Amateis.


Wat bij rhododendrons het allerbelangrijkste is (even afgezien van het feit dat rhododendrons het slecht doen op kleigrond), is drainage. Als rhododendrons te nat staan krijgen ze een vorm van wortelrot (Phytophtora) waar niets tegen te doen valt. Phytophtora cinnamoni is de meest voorkomende doodsoorzaak bij rhododendrons.

Te droog is echter ook niet goed. Rhododendrons wortelen oppervlakkig en hebben daarom al snel last van droogte (zoals we afgelopen zomer hebben kunnen zien). Mulchen met fijne schors of compost is zeker aan te bevelen en ook zal er in tijden van droogte water moeten worden gegeven.

Verder is het af te raden rhododendrons dicht in de buurt van grote bomen en struiken te planten. Dit wordt zelden een succes. Er is te veel wortelconcurrentie en het kan op zo'n plek al snel droog worden. Wil je dat toch doen dan is druppelbevloeiing noodzakelijk.

Te veel schaduw is niet goed omdat er dan weinig tot geen bloemknoppen worden aangemaakt. Wat betreft zon: sommige soorten verdragen goed zon (mits de grond niet te droog is) andere kunnen daar slechter tegen en krijgen geelachtig blad.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 september 2018 - 08:27
Gertv

Gertv

Amai tuinprins, bedankt voor de uitgebreide reactie. Met deze tips kan ik zeker verder!
donderdag 27 september 2018 - 09:42
RW5

RW5

Bij veel Rhododendrons zie ik bruine bladeren door de hitte van afgelopen zomer. Betekent dit dat de plant dood is of zijn alleen de bladeren verbrand?
woensdag 17 oktober 2018 - 22:09
Tuinprins

Tuinprins

Is zo niet te zeggen. Sommige rhododendrons zullen regenereren, andere zijn echt dood. Heeft ook te maken met de conditie van de plant vóór de droogte en welke soort het is. Pas volgend voorjaar zul je hier meer duidelijkheid over hebben.

Wat in ieder geval niet echt positief is, is dat het momenteel (midden oktober) op heel veel plaatsen nog steeds erg droog is. Zoals ik hierboven al heb geschreven: rhododendrons wortelen oppervlakkig en hebben daarom al snel last van droogte. Bij droogte moet water worden gegeven anders hebben de planten te lijden.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 oktober 2018 - 06:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon