menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

SERINGEN

Ga naar meest recente reactie

casha

Casha

Goede dag ,

Ik ben er nog eens terug : het ziekteprobleem van mijn seringen.
Twee (licht blauw-wit gekleurde bloemtrossen) van mijn 5 ""seringenboompjes"" hebben op heel korte tijd AFSTERVENDE TAKKEN EN ZELFS DODE TAKKEN gekregen , terwijl zelfs de stammen en WIT-GRIJZE UITSLAG vertonen. Ik stel trouwens vast dat de andere 3 seringen ook diezelfde uitslag beginnen te vertonen....
KAN U MIJ HELPEN IN HET BESCHRIJVEN VAN DE ZIEKTE EN IN HET BESTRIJDEN ERVAN ?
SITUATIE : het betreft een tuin van 2000 m² aangelegd op een stuk leemgrond , waarop jaren geleden aardbeien werden gekweekt en daarna laagstam zure kersen werden voortgebracht. De grond werd indertijd intensief bewerkt , bemest , enz....
Na het verwijderen van de laagstammen , werden de seringen -10 à 15 jaar geleden- aangeplant waarbij het plantgat vooraf met potgrond , humus , enz... werd voorzien. De seringen staan praktisch wel de ganse dag in volle zon.
Met dank voor advies , want ik ben ten einde raad....
Hoogachtend ,
Casha
zondag 6 mei 2007 - 21:17
Spuddy

Tekst aangepast

Spuddy

Ik heb even ge-googled en ben op dit gestoten:

vraag In mijn border gaat plotseling een aantal struiken dood. Er staan drie Acers naast elkaar, waarvan er eentje al z'n blad is verloren. De bast van die struik is wat wit/grijzig uitgeslagen. De tweede is voor eenkwart aangetast, de derde staat er perfect bij. Ook een kleine sering, die ernaast staat, heeft een paar aangetaste takken. Inmiddels begint ook een exemplaar van een rijtje Acacia pseudorobinia op stam blad te verliezen. Voor het overige staan de planten en struiken in de border er prima bij, maar ik begin me nu toch zorgen te maken over wat er aan de hand kan zijn.

antwoord Helaas voor u moeten de bomen worden gekapt. De esdoorns en sering zijn aangetast door loodglans. Hiertegen is geen bestrijdingsmiddel opgewassen. Bij de robinia's, die nog wel blad hebben, kan een zwavelbespuiting (Luxan spuitzwavel of BIO-S) worden geprobeerd, maar of dit nog zal helpen?
zondag 6 mei 2007 - 21:56
casha

Casha


Goed dag ,

Ik vreesde reeds voor dit antwoord...maar in ieder geval zeer bedankt en tot een volgende keer.

Casha
maandag 7 mei 2007 - 21:39
sylvain

Sylvain

Casha dat is spijtig dat ge die moet gaan afkappen, maar als ik u een troost kan geven dat is dat ik geen enkele sering in leven kan houden,
maar er zullen noch wel andere planten zijn die ge in uw tuin zult kunnen bewonderen
groetjes en dag
,
dinsdag 8 mei 2007 - 00:04
an

An

ik heb het ook met 2 seringen gehad die kreeg kleine blaadjes en bloemen
3 jaar lang niet zoals hij behoort te zijn toen heb ik heb ik hem flink ingesnoeid dat had ik beter niet kunnen doen want dit jaar deed hij helemaal niks meer ik hem hem eruit gehaald en weggegooit
gr an
woensdag 9 mei 2007 - 05:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon