menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Californische Cypres

Ga naar meest recente reactie

Nord

Nord

Tijdens onze warme zomer zag ik onze trots in
de tuin van groen-blauw, naar lichtgeel en bruin
verkleuren
Aan water heeft de boom geen gebrek gehad.
Mijn vraag aan het forum is of de boom nog
te redden is.
De Cypres is inmiddels 40 jaar oud en wij daar
20 jaar van hebben mogen genieten.
Alvast bedankt voor jullie evt. reactie.
Nord.

Struiken & Bomen

donderdag 30 augustus 2018 - 13:18
Tuinprins

Tuinprins

Dit is Chamaecyparis lawsoniana 'Elwoodii'. Het is een soort die gevoelig is voor phytophtora. Afgelopen tijd zijn redelijk wat planten getroffen door deze ziekte. Dat komt omdat veel mensen hun planten soms overmatig water gegeven hebben tijdens de droogte. In combinatie met hoge temperaturen is de situatie dan gunstig voor de phytophtora-schimmel om toe te slaan.

Aan phytophtora is weinig te doen. Er bestaat geen middel waarmee je een aangetaste plant kunt genezen. Bovendien: de phytophtora-schimmel blijft diverse jaren in de grond aanwezig dus niet opnieuw een 'Elwoodii' of een plant die vatbaar is voor phytophtora op die plek zetten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 30 augustus 2018 - 17:15
Nord

Nord

Ha?llo Tuinprins,
Ik wil niet aan jou kennis twijfelen maar ik heb mij laten vertellen dat dit de
Chamaecyparis
Lawsoniana Columnaris is.
Verder vind ik dus vreemd dat deze boom uitgerekend de schimmel Phytophtora heeft gekregen tijdens deze hete zomer.
Is volgens jou de schimmel ook te herkennen?
Grt. Nord
donderdag 30 augustus 2018 - 17:59
Nord

Nord

Daarnaast, er tegenaan staat een grote Thuja die er prachtig uitziet.
Is het niet zo dat deze boom door ouderdom dood is gegaan ?
donderdag 30 augustus 2018 - 18:07
WiPe

WiPe

40 jaar is voor Chamaecyparis lawsoniana echt niet oud. Bovendien gaan bomen hoe dan ook niet dood door ouderdom.
donderdag 30 augustus 2018 - 19:23
Tuinprins

Tuinprins

Ik keek hem aan voor een 'Elwoodii'. Maar voor de 'Columnaris' geldt hetzelfde als voor 'Elwoodii': verhoogde vatbaarheid voor phytophtora. Thuja is niet immuun voor phytophtora maar een stuk minder gevoelig dan Chamaecyparis lawsoniana soorten.

De phytophtora-schimmel is niet met het blote oog te zien. De schimmel komt via de wortels de plant binnen en verstoort dan het vermogen van de plant om water door de plant te transporteren. Met name de vaten in de bast worden aangetast. Vaak is er in het hout direct onder de schors een bruine verkleuring te zien.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 30 augustus 2018 - 21:28
Nord

Nord

Oké Tuinprins en WiPe,
Ik ben helemaal op de hoogte.
Dank voor jullie uitleg.
donderdag 30 augustus 2018 - 21:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon