menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa beschadigd

Ga naar meest recente reactie

Stefner

Stefner

Mijn Catalpa heeft geleden onder dit noodweer en is een hoofdtak verloren. Daardoor heeft hij veel van zijn schoonheid verloren.
Kan ik hem volledig terug snoeien? En mss hem redden?
Of beter hem eruit halen en nieuwe planten?

Struiken & Bomen

vrijdag 10 augustus 2018 - 19:08
WiPe

WiPe

Nu kun je die boom best met rust laten. In het voorjaar snoei je die dan gewoon terug zoals in andere jaren. Verder kan je niks doen.
vrijdag 10 augustus 2018 - 19:24
dj1

Dj1

Zeker geen nieuwe planten, die boom gaat wel terug groeien. Hangt de afgescheurde tak er nog deels aan, dan zou ik hem trachten terug te plaatsen, maar hem eerst kort snoeien. De tak op zijn plaats houden door hem te fixeren met spanbanden. Het proberen waard!

Heb dit enkele jaren ook meegemaakt, maar in paniek heb ik de tak verwijderd. Aan deze boom is op zich weinig te merken
vrijdag 10 augustus 2018 - 19:29
Stefner

Stefner

Neen tak was er volledig af...spijtig genoeg.
Dus hem volledig kort zetten en hij zal zich herpakken denken jullie.
Ok ik zal het proberen.
Wanneer best snoeien?
vrijdag 10 augustus 2018 - 22:42
Stefner

Stefner

Heb hem nooit gesnoeid....wilde hem vrij laten groeien.
Big mistake van mij dus.
vrijdag 10 augustus 2018 - 22:44
WiPe

WiPe

Day is wat anders. Omdat die zo klein was, had ik vermoed dat die regelmatig geknot werd.
In ieder geval kun je nu niks doen. Als die nu uitgescheurd is, dan veronderstel ik dat er schors ingesloten zat i de verbinding van de ingescheurde tak.
Welke soort is dat, een gewone Catalpa bignonioides off Catalpa bungei / Catalpa bignonioides 'Nana'?
Kun je in de winter, wanneer alle takken er af zijn nog eens een foto posten van de boom, in zijn geheel en detail van het begin van de kruin? Op deze manier kun je onmogelijk zien of er nog toekomstige probleemtakken inzitten.

Ik heb al vaker gezien dat een Catalpa van dat formaat uitscheurde en zich nadien gewoon herstelde.
zaterdag 11 augustus 2018 - 08:46
dj1

Dj1

catalpa is wel een sterke boom........zie ook topic van hesselinck82
zaterdag 11 augustus 2018 - 09:25
baron

Baron

Dag Stefner,
Heb dat in het verleden ook voorhad, normaal snoei ik ieder jaar, heb eens een jaar overgedaan en er braken takken af. Anderzijds, als je 2 jaar wacht van snoeien zijn de takken redelijk dik en moeilijk te hakselen met een gewone, kleine hakselaar.

Maar het is niet erg hoor, gewoon wachten tot het voorjaar en dan kort terugsnoeien, maart is een goeie maand. Bij deze boom mag je zelfs de knok er afzagen, dus het verdikte deel bovenaan.

deze bomen beginnen laat aan het bloeien, je zou denken, die is verloren, maar niets is minder waar, laat in de lente komt hij stilletjes op gang.
groetjes,baron
zaterdag 11 augustus 2018 - 20:15
Stefner

Stefner

Goeiemorgen ,

Graag advies hoe mijn Catalpa te knotten.
Op de foto kan je mooi de beschadiging zien .
Wat denken jullie, kan ik hem mooi gelijk maken ?

Struiken & Bomen

zondag 2 september 2018 - 11:36
Stefner

Stefner

Hier nog een foto van beschadiging

Struiken & Bomen

zondag 2 september 2018 - 11:38
WiPe

WiPe

Wat denk je te bereiken door dat breukvlak gelijk te maken. Dat gelijk maken is alleen maar extra beschadiging.
Je kan de tak die nog recht staat wat minder zwaar maken door de zijtakken in te korten op een kleiner zijtakje. Maar verder kun je niks doen.
maandag 3 september 2018 - 14:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon