menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilaurier

Ga naar meest recente reactie

Sander Lammers

Tekst aangepast

Sander Lammers

We hebben 2 Leibomen (Laurierkers) staan en 1 van de bomen krijgt ineens veel geel blad, terwijl ik geen beestjes, schimmels of wat dan ook zie.
Deze staat in een border en de andere in de grond.

Weet iemand hoe dit kan?
Ooit zat hij zo vol blad (hebben ze beiden nog geen jaar)

Op verschillende sites gekeken en de één zegt te nat, de ander te droog, ...
We bemesten ze beiden

Iemand?

Struiken & Bomen

vrijdag 20 juli 2018 - 16:50
Tuinprins

Tuinprins

Primaire oorzaak is de droogte. Een paar keer per week goed water geven is met de heersende droogte noodzakelijk.

Daarnaast moet je bedenken dat alhoewel de laurierkers wintergroen is, deze jaarlijks toch wat blad afstoot (bladvernieuwing). Als je de laurierkers als struik zou hebben dan ligt daar na 5 tot 10 jaar een flinke laag afgestoten blad onder in de struik. Dit is zo bij veel wintergroene planten. Een blad heeft immers niet het eeuwige leven.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 20 juli 2018 - 17:05
Sander Lammers

Sander Lammers

@Tuinprins

Ik snap dat een blad niet het eeuwige leven heeft, maar we kochten em enorm vol/ dicht en er zitten nu heel veel kale plekken.
En Leiraurier mag niet te nat zijn maar ook niet te droog, hoe bepaal je hoe vaak je het water moet geven?
vrijdag 20 juli 2018 - 17:10
Tuinprins

Tuinprins

Kijken naar hoe vochtig de grond is en hoe het weer is.

Hier (Midden Brabant NL) heeft het sinds begin juni niet meer geregend. Je ziet de planten lijden en als je geen water geeft dan gaan planten slap hangen, bruin worden of stoten voortijdig blad af. In tuinen waar men geen water geeft zie ik planten die de geest geven. Water geven is absoluut noodzakelijk wil je de meeste planten in leven houden.

Laurierkers moet inderdaad niet te nat staan maar 'te nat' is momenteel absoluut niet aan de orde (tenzij je je laurierkersen iedere dag uren water geeft). Verder staan jouw laurierkersen er nog maar een jaar. Ze zijn dus nog maar beperkt uitgeworteld. Dit betekent dat ze eerder last hebben van de droogte dan planten die al jaren 'vast' staan. Tot slot merk ik op dat de standplaats van de leilaurier op de foto niet gunstig is omdat die zeer dicht bij de muur staat. Bij muren is de grond vaak van slechtere kwaliteit (geel zand) en bovendien is de grond bij muren eerder droog dan in een border.


Gegroet, de tuinprins


zaterdag 21 juli 2018 - 06:11
Sander Lammers

Sander Lammers

@tuinprins,

Bedankt voor uw reactie.
De boom staat idd tegen een schuur aan, maar wel in een border die goed gevuld is met aanplantgrond.
Wij geven de tuin, nu het zo droog is, dagelijks water dwz de potten en de bomen zeker om de dag.

Maar die gele bladeren horen dan toch eerder bij een boom die te nat is, aangezien droogte de bladeren bruin zou moeten maken.
zondag 22 juli 2018 - 19:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon