menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa sterk gesnoeid in de zomer

Ga naar meest recente reactie

Hesselink82

Hesselink82

Hallo ik ben hier nieuw op het forum en zou graag wat meer willen weten.

Ik heb zondag 15/07/2018 2 Catalpa bomen gekocht via marktplaats en ik weet dat je normaal geen bomen gaat verplaatsen midden in de zomer maar het kon dit keer niet anders. Nu ik ze zelf in mijn tuin heb geplaatst zijn alle bladeren gaan hangen en hard geworden (uitgedroogd) helaas en heb de volgende dag toch maar een hoveniersbedrijf gebeld om te vragen wat ik hieraan kon doen en die zei om de boom te redden zou ik hem moeten kortwieken en ongeveer takken moeten houden tussen de 30 a 40 cm vanaf de knots dus heb ik dat gedaan zie foto resultaat. Maar wou toch ook nog even vragen via deze site of ik het goed heb gedaan omdat het toch allemaal gebeurd midden in de zomer.

Wat ik heb gedaan:
1. 2 gaten gespit van 1 vierkante meter en vol laten lopen met water.
2. Bomen uitgespit waar ik ze gekocht heb.
3. Bomen gepoot in mijn tuin en goed veel water blijven geven ivm de droogte.
4. Elke avond weer veel water gegeven.

Wat zeggen jullie hiervan?
Moet ik de bomen zo laten staan en elke avond goed veel water blijven geven of moet ik de takken er toch helemaal eraf halen tot aan de knots.

Mvg Hesselink

Struiken & Bomen

donderdag 19 juli 2018 - 09:50
lilyboskat5

Lilyboskat5

Gewoon doen wat het hoveniersbedrijf heeft aangeraden.
Als het dan mis gaat kun je daar op terug vallen.
Ik neem aan dat die wel weten wat ze zeggen.
Nu kan de boom op die takjes nieuw blad maken.
Als het nieuwe blad door de dikke bast van de knots moeten komen, moeten ze veel meer kracht gebruiken.
Dus ik zou het zo laten.
donderdag 19 juli 2018 - 10:20
Hesselink82

Hesselink82

Oké dank je voor je snelle reactie. Ik vraag dit omdat ik op Google ook continu aan het zoeken was en vond alleen maar dat ze tot aan de knots zijn gesnoeid maar allemaal rond na de zomer en voor de zomer en ik moest dit doen midden in de zomer.

Voor mij is dit allemaal nieuw omdat ik nu een mooie tuin wil met bloemen planten en boompjes word ook ouder he hahahahaha.

Voor die tijd alleen maar tuinen gehad wat ik volledig heb laten bestraten en nu totaal anders .

Mvg Hesselink
donderdag 19 juli 2018 - 10:40
lilyboskat5

Lilyboskat5

Heel veel tuinplezier met echte planten in de tuin !
Je blijft er mee bezig, dus geen verveling

En laat ons ook maar mee genieten met foto’s.
donderdag 19 juli 2018 - 11:27
Hesselink82

Hesselink82

Hahaha de foto's komen nog ik ben nog druk bezig met de tuin. We wonen hier sinds begin februari en het huis is nu gelukkig helemaal klaar en nu is de tuin aan de beurt. Moet nog nieuwe bestrating in komen er worden nog bloembakken gemetseld 3 zitplekken maken nieuw gazon maar het weer zit nu niet echt mee voor nieuw gazon dus dat word na de zomer pas. Overkapping net klaar en ben bezig om een koivijver te maken van 2 bij 4 meter met een mooie natuurfilter. Dus als alles klaar is kunnen we lekker genieten van onze natuurlijke tuin hahahaha.
donderdag 19 juli 2018 - 11:48
lilyboskat5

Lilyboskat5

Heel veel plezier, in ieder geval,met de hele aanleg !
donderdag 19 juli 2018 - 12:20
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik zou wel oppassen met teveel water te geven. Je zit met een beschadigd wortelstelsel en nul verdamping door bladeren. Als je dan blijft water geven zonder dat er (siginificante) opname of verdamping is krijg je wortelverstikking. Gewoon bodem vochtig houden.
donderdag 19 juli 2018 - 12:38
Hesselink82

Hesselink82

Oké Hoe moet ik het zien?
Gewoon elke dag een beetje sproeien? Of om de dag?
donderdag 19 juli 2018 - 15:09
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Hangt af van je bodemtype. Op zanderige gronden zal het iets vaker moeten dan op leemachtige/kleiachtige gronden. Als je even wat grond in de handpalm neemt en samennijpt zal een goed vochtige bodem niet snel uit mekaar vallen, indien de grond terug uit mekaar kruimelt na het samennijpen zal je wat meer water moeten geven (of dringend wat organische stof )
donderdag 19 juli 2018 - 15:24
Roeli

Roeli

Waar woon je, Nederland of België. En welke grondsoort heb je. Zand of klei maakt een wereld van verschil.
donderdag 19 juli 2018 - 15:43
Hesselink82

Hesselink82

Hallo

Ik woon in Nederland (almelo).
Het zand in mijn tuin is heel erg droog vandaar dat ik eigenlijk elke avond het gras voldoende sproei en de bomen eigenlijk veel water geef. Vooral waar eerder de coniferen hebben gestaan is het bijna poeder ipv zand.
donderdag 19 juli 2018 - 16:14
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Je hebt die bomen gekocht via marktplaats? En het kon niet anders dan dat je die nu zou verplanten? Dan komen die dus uit volle grond??? In het midden van de zomer? Midden in een hittegolf? Wanneer het al in geen Weken meer geregend heeft? Ik hoop dat je daar niet te veel aan betaald hebt.
Mijn idee had je beter gewacht tot het najaar. Van het geld had je beter een hapje gaan eten bij Tante Truus. Daar zou je meer aan gehad hebben.
donderdag 19 juli 2018 - 21:30
Hesselink82

Hesselink82

Hahahah je hebt ook wel gelijk WiPe maar ik bedoelde met ik kon niet anders is dat die mensen van die bomen af moesten en je mag best weten dat ik ze heb kunnen kopen voor 50 euro anders hadden ze de bomen in stukken gezaagd als die mensen er niet vanaf konden komen. En ik vond ze super mooi en mooi groot en vol maar daar is nu helaas niets meer van te zien. En natuurlijk is dat een gok om deze bomen met dit weer te verplanten maar ja ik neem soms risico's. Ik hoop alleen dat ze anders volgend jaar dan wel opkomen vandaar dat ik via deze forum vraag wat ik op moment het beste kan doen om de bomen toch in leven te houden.

Struiken & Bomen

donderdag 19 juli 2018 - 23:27
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Daar ben je wel voor 50 € bedrogen, gratis had je het eventueel kunnen proberen en zelfs dan, zonder goed te weten waar je aan begint... Die verkoper krijgt nu nog de slappe lach als hij er aan denkt.
donderdag 19 juli 2018 - 23:30
Hesselink82

Hesselink82

Heb ook wel tegen hem gezecht als je ze toch in stukken wil zagen kan ik ze ook wel zo meenemen. En hij zei zaag ze liever in stukken dan dat ze voor niets weg moet geven. Dus ja nam ik de gok.
donderdag 19 juli 2018 - 23:37
WiPe

WiPe

Ik begrijp dat je nog veel moet leren. Maar dit is geen gok. Dat is gewoon weggegooid geld. En dat vind ik dan weer jammer.
donderdag 19 juli 2018 - 23:43
Hesselink82

Hesselink82

Ik heb toch ook duidelijk aangegeven dat dit voor mij allemaal nieuw is en dat ik eerder nooit een tuin heb gehad met planten en bomen en dus alleen maar bestrating. Maar goed ik weet dus nu dat ik dat niet had moeten doen ik kijk wel of die bomen het overleven of niet. Zo niet pech gehad leer voor de volgende keer
donderdag 19 juli 2018 - 23:51
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat klopt, je hebt dat inderdaad gezegd. maar we kunnen jou toch ook moeilijk zeggen dat dat wel goed komt, als de kans op succes zowat onbestaande is? Dan zouden we je alleen maar een rad voor ogen draaien, en daar heb je naar mijn idee niks aan.
En ja, daar leer je van. we hebben zelf allemaal zo wel onze eigen verhalen waar we tegen alle kennis en ervaring in dingen hebben geprobeerd.
Ik kan je alleen maar aanraden om op voorhand raad te vragen en zo veel mogelijk vragen te stellen.
vrijdag 20 juli 2018 - 06:46
lilyboskat5

Lilyboskat5

Misschien helpt het ook wat als je de kruin ‘s morgens of ‘s avonds vochtig maakt.
Dan wordt de bast wat soepeler waardoor de nieuwe scheuten er makkelijker doorheen kunnen.
vrijdag 20 juli 2018 - 06:51
Roeli

Roeli

Kom joh, je hebt ze nu, dus doe je best om ze er door te helpen. Weggooien kan altijd nog. Misschien staat iedereen volgend jaar wel vol bewondering te kijken. Ik hoop dat je ze niet te diep hebt geplant, want dat schijnt ook nog heel nauwkeurig te moeten. Maar dat weten de heren je hier wel te vertellen. Heb ik geen idee van. Mijn bomen zijn door de vogeltjes geplant.
vrijdag 20 juli 2018 - 07:01
WiPe

WiPe

Als er iets is dat kan helpe, dan is het een mulchlaag aan de voet van de boom. Mulch zorgt er onder andere voor dat de bodem minder snel uitdroogt.
vrijdag 20 juli 2018 - 10:43
Hesselink82

Hesselink82

Kijk 1 ding heb ik nu al wel geleerd en daardoor heb ik me nu aangemeld bij deze forum.
Als ik nu iet wil doen of iets zie dan kan ik het hier even navragen voor advies. En jij hebt ook helemaal gelijk hoor WiPe je moet ook eerlijk blijven anders heeft dit forum ook geen nut. En lilyboskat 5 ik maak elke dag de boom nat en avonds ook de kruin en ik geef het niet op ik probeer het gewoon te redden en als die volgend jaar niet op komen ja dan heb ik pech en heb er toch nog alles aan gedaan. Maar wie weet komen ze toch nog op en is er misschien niets aan de hand dat heb ik dus ook gehad met mijn bonsai boom die werd ineens kaal en liet in 2 dagen tijd alle blad vallen en ben bij de winkel geweest waar ik hem gekocht had en die zei dat die waarschijnlijk dood was doordat ik misschien teveel water had gegeven. Nou kan je wel vertellen dat ik die boom niet heb weg gedaan en heb hem dus voor het raam gezet en hooguit 1 keer in de maand anderhalf maand een beetje water gegeven en ja hoor deze boom is nog mooier dan toen ik hem gekocht had. Daarom zeg ik ik geef het nog niet op en blijf gewoon water geven en heb ook bijgemest weet alleen niet of dat goed is maar dat zien we wel mvg Hesselink
vrijdag 20 juli 2018 - 10:59
lilyboskat5

Lilyboskat5

Heel goed,Hesselink82 ,
Ik geef ook niet zo gauw op met de planten.
En als ze niet meer aanslaan dan kun je er misschien wel een mooie klimroos en/of Clematis tegenaan laten groeien.
Dan heb je voor dat geld mooie palen.
Een hangmat ertussen kan ook nog.
Nee, soms moet men vertrouwen in de natuur hebben.
Het beste ermee.
vrijdag 20 juli 2018 - 12:17
Hesselink82

Hesselink82

Ik ga mijn best doen en geef het zeker niet op. Ik kras af en toe nog even met mijn nagel over een tak om te kijken of die nog groen/wit is en niet bruin en de takken zien er nog goed uit aan de binnenkant. Zo hou ik het een beetje in de gaten of die niet dood gaat dat heeft een hovenier mij ook verteld. In ieder geval bedankt voor jullie advies en zal voortaan eerst hier vragen stellen voor ik iets ga doen mvg Hesselink
vrijdag 20 juli 2018 - 16:18
Hesselink82

Hesselink82

Nou mensen ik ben er haast zeker van dat het goed gaat komen met de bomen. Bijna elke tak heeft al meerdere knopjes die uitbloeien dus er zit zeker leven in beide bomen gelukkig ????.
Ik wou het jullie toch even laten weten ???? ????

Mvg Hesselink
woensdag 25 juli 2018 - 23:42
Carib

Carib

Niet te vroeg juichen. Bomen hebben veel reserves in de stam. Afgezaagde kerstbomen kunnen bijvoorbeeld volledig uitlopen op die reserves. Pas volgend jaar kun je iets zeggen over de overlevingskansen van deze bomen.
woensdag 25 juli 2018 - 23:55
WiPe

WiPe

Zo veel te beter als ze het overleven. Het is je gegund. Maar ik ben zelf ook nog niet erg optimistisch. Als die takken alsnog uitgroeien, kun je ze in het voorjaar beter niet inkorten, en de snoei en jaar overslaan, kwestie van de bomen niet al te sterk uit te putten.
donderdag 26 juli 2018 - 09:37
Hesselink82

Hesselink82

Hoi dat is ook mijn bedoeling wipe. Ik laat de boom nu gewoon zijn gang gaan en volgend jaar zomer ook en daarna wil ik hem totaan de knots snoeien. De bomen moeten eerst even goed aansterken doe er wel even een foto bij van de bomen hoe ze nu zijn. Mvg Hesselink

Struiken & Bomen

zaterdag 28 juli 2018 - 12:51
Hesselink82

Hesselink82

Hier nog een foto van de grote boom

Struiken & Bomen

zaterdag 28 juli 2018 - 12:52
Hesselink82

Hesselink82

Hopelijk gaat het allemaal goed komen

Struiken & Bomen

zaterdag 28 juli 2018 - 12:53
WiPe

WiPe

Het ziet er naar uit van wel. Ik ben benieuwd hoe goed de takken afgerijpt zullen zijn wanneer de winter begint. Maar voorlopig ziet het er goed uit.
zaterdag 28 juli 2018 - 15:58
Hesselink82

Hesselink82

Nou mensen ik wou jullie toch nog even laten weten dat het nog steeds goed gaat met mijn boompjes en dat ze nu best snel groeien hier wat foto's.

Gr Hesselink

Struiken & Bomen

woensdag 8 augustus 2018 - 12:35
Hesselink82
woensdag 8 augustus 2018 - 12:36
Hesselink82

Hesselink82

En de laatste

Struiken & Bomen

woensdag 8 augustus 2018 - 12:37
lilyboskat5

Lilyboskat5

Dat is boffen.
Een Catalpa kan best wat hebben, hoor.
woensdag 8 augustus 2018 - 12:38
Hesselink82

Hesselink82

Ja zeker boffen en helemaal nadat iedereen zei dat de bomen zowizo dood gingen. Geef ze nu om de dag goed veel water ivm het weer wat we nu hebben. Dus ik denk dat het nu wel goed gaat komen.
woensdag 8 augustus 2018 - 13:51
Petrus 53

Petrus 53

Hallo Hesselink82,

Ik zie wel dat je het goed gedaan hebt en dat hij al mooi groen eruit ziet en dat je goed naar je eigen gevoel hebt geluisterd.
Verders is het altijd leerzaam om informatie van andere te delen en daar is dit forum gelukkig goed voor.
Nou ik vindt ze al prachtig en hoop dat je nog veel van alles waar je mee bezig bent en gaat doen mag genieten en veel succes met je tuin.µ
Ben ook een echte tuinfreak en verzot van mooie planten en probeer ook soms dingen uit en gaat meest goed.
woensdag 8 augustus 2018 - 20:22
WiPe

WiPe

En nochtans is die boom nog niet uit de gevarenzone.Je zal moeten afwachten hoe die de winter uit komt. In ieder geval doet die het op dit moment boven verwachting goed.
woensdag 8 augustus 2018 - 20:23
Hesselink82

Hesselink82

Petrus52 bedankt voor je reactie en zoals ik al eerder gezegd had ik geef niet op ???? en zal ook mijn uiterste best doen om de bomen in leven te houden. We hebben nu al een mooi beplante tuin en houd de planten nog steeds mooi in bloei en dat voor de eerste keer ????. Ik heb nu ook al door dat de ene plant meer water nodig is dan de andere en heb ook planten gekregen van mijn schoonmoeder die ze niet aan het bloeien kregen en eigenlijk weg had willen gooien en ik heb ze nu in de tuin en ze krijgen volop knoppen dus dat gaat ook goed ????. Krijg de feeling al mooi te pakken en vind het echt mooi. Had voor de zomer 2 sier coniferen gekocht en zitten in de zelfde gemetselde bloembak en 1 begeeft het denk ik jammergenoeg maar voor de rest gaat alles naar wens.

Wipe ik hoop natuurlijk dat ze de winter ook doorkomen en dat ze volgend jaar volledig in bloei staan haha. Zal ik de bomen denk je nog extra voeding moeten geven om ze nog sterker te krijgen?
Mvg Hesselink
donderdag 9 augustus 2018 - 11:26
Hesselink82

Hesselink82

Sorry voor de vraagtekens dat moest smileys zijn
donderdag 9 augustus 2018 - 13:21
WiPe

WiPe

Nee, zeker niet bemesten.
Het probleem waar die bomen nu voor staan is dat het blad laat uitgekomen is en de takken onvoldoende afgerijpt zouden kunnen zijn wanneer het gaat vriezen. Gelukkig voor jou in dit geval is dat door die hitte de bomen beter gaan groeien (Catalpa houdt van een iets warmer klimaat dan het onze). waardoor die hopelijk voldoende kan afrijpen.

Als je gaat bemesten, dwing je de plant om meer te investeren in groei, waardoor de takken slechter zullen afrijpen. Dat moet je nu niet hebben.
donderdag 9 augustus 2018 - 14:19
Hesselink82

Hesselink82

Oké hartelijk dank voor je tip en zal niet gaan bemesten. Laat de bomen nu zijn eigen gang gaan en hopelijk gaat het goed komen.
vrijdag 10 augustus 2018 - 12:32
Binola

Tekst aangepast

Binola

Mooi
woensdag 22 april 2020 - 08:45
Hesselink82

Tekst aangepast

Hesselink82

Jaja en ze leven nog steeds
2018 sterk gesnoeid naar takken van 30 a 40 cm en nog mooi opgekomen. 2019 niets aan gedaan en totaal z'n eigen gang laten gaan en waren mooie volle bollen. 2020 ook nog niets aan gedaan en zijn nog steeds supermooi. Nou ga ik in maart 2021 helemaal snoeien totaan de knots voor de eerste keer want heb de bomen nu 3 jaar met dit jaar erbij gerekend volledig laten gaan dus denk dat ze nu sterk genoeg zijn om ze in 2021 tot de knots te gaan snoeien.
Ik wil tot nu toe nog steeds iedereen bedanken die me advies hebben gegeven

Mvg Hesselink

Struiken & Bomen

zaterdag 13 juni 2020 - 23:34
Hesselink82

Hesselink82

Hahaha kijk niet naar het zwart zand dat is deze week nieuw in de tuin gekomen en dinsdag komen ze gras leggen en dan is onze tuin zogoed als klaar. Grote bloembakken die nog gevuld moeten worden ppfff denk dat er nog wel 6 kuub bij mag komen voor alleen de bloembakken. Maargoed dit jaar zijn we helemaal klaar gelukkig.

Mvg Hesselink
zaterdag 13 juni 2020 - 23:43
lilyboskat5

Lilyboskat5

Proficiat, met de bomen.

De volhouder wint, en kijk eens wat een prachtbomen je hebt gekregen voor 50,00 euro.

Bedankt voor het ons te laten weten.
zondag 14 juni 2020 - 07:01
Petrus 53

Tekst aangepast

Petrus 53

Proficiat Hesselink met je mooie bomen .
En maar goed dat je het naar eigen gevoel ook gedaan hebt en kijk nu het resultaat.
Nu nog s66 met de rest van de tuin en welkom op deze site
zondag 14 juni 2020 - 08:37
deHaan

DeHaan

Ziet er netjes uit.
Is de grond bij de Catalpa opgehoogd?
zondag 14 juni 2020 - 09:23
lilyboskat5

Lilyboskat5

Hè, maar ik zie alleen de rechter boom,
Waar is de linker ?
zondag 14 juni 2020 - 09:52
Hesselink82

Hesselink82

Hallo allemaal,

Ja klopt de tuin is iets opgehoogd en een beetje geëgaliseerd voor nieuw gras maar bij de catalpa is eigenlijk bijna niets opgekomen mijn tuin liep helemaal scheef af naar links en daar is wel 20 a 30 cm bij op gekomen.

Goed gezien Lilyboskat5 de linker boom staat nu in de voortuin sinds februari en heb het heel rijk uitgespit. Er komt een nieuwe catalpa in de achtertuin die net zo groot en dikte van stam heeft als deze wat je op de foto ziet want vond ze bij elkaar niet zo mooi staan omdat die wat in de voortuin nu staat kleiner was. Als ik thuis ben zal ik eens een foto maken van de andere catalpa die in de voortuin staat.

Mvg Hesselink
zondag 14 juni 2020 - 10:52
Hesselink82

Hesselink82

Ik wou toch nog even wat foto's laten zien van wat ik tot nu toe heb gedaan in mijn tuin. Foto's van voor en nu en moet straks alleen nog een gedeelte bestraten bij de achterdeur en overkapping ongeveer 35m2 en zijn we zogoed als klaar. Dan komt de aankleding van planten nog en een mooie grote waterval.

Struiken & Bomen

zondag 14 juni 2020 - 17:13
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:14
Hesselink82

Tekst aangepast

Hesselink82

.
zondag 14 juni 2020 - 17:14
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:15
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:16
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:16
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:16
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:17
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:17
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:17
Hesselink82
zondag 14 juni 2020 - 17:18
lilyboskat5

Lilyboskat5

Haha, je hebt vertrouwen gekregen in jouw Catalpa’s.
Staat niet goed en hup naar de voortuin.
zondag 14 juni 2020 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon