menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Taxus

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Zou het boompje op de foto een taxus zijn? Zo niet, wat is het dan wel?

Hij was mooi groen tot voor twee weken en is nu al bijna helemaal verdord. Zou hij te veel zon hebben gehad of te veel of te weinig water?

Groet

Struiken & Bomen

zondag 15 juli 2018 - 15:43
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ja, is een taxus (opgaande soort).

Taxus is niet geschikt om (lang) in een pot te houden. In een pot zijn ze gevoelig voor phytophtora. Dit is een agressieve schimmel die de wortels van de plant aantast waardoor deze binnen de kortste keren afsterft. Phytophtora treedt vooral op als de plant te nat staat. Vermoedelijk heeft de plant te veel water gehad waardoor de schimmel kans heeft gezien toe te slaan. Kan ook zijn dat de pot onvoldoende drainage gaten heeft waardoor overtollig water niet voldoende snel kan weglopen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 juli 2018 - 17:27
Henk33

Henk33

Hallo,

Dankjewel.
Er zitten wel gaten onder in de pot. Door het warme weer geef ik echter veel water en dat is misschien te veel? Zou hij nu afsterven als ik hem wat droger houd?

Groet
maandag 16 juli 2018 - 12:57
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik be bang dat het niet veel zal uitmaken. Naar mijn idee is die al helemaal dood.
maandag 16 juli 2018 - 16:02
Tuinprins

Tuinprins

Deze Taxus kun je afschrijven. Potgrond ook wegdoen want daarin zit de phytophtora schimmel. Voor alle zekerheid de pot ontsmetten met chloor o.i.d. om herbesmetting te voorkomen.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 juli 2018 - 05:40
Henk33

Henk33

Bedankt, jammer, maar ik zal hem opruimen.

Groet
dinsdag 17 juli 2018 - 17:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon