menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe groeit een jonge Broadview

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Wat denken de boomexperten van deze groei?
Ik heb een jonge Broadview staan en het is een beetje mijn zorgenkind zie vroegere topic https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/64989/notenboom-bruine-bladeren
Nu heb ik terug enkele foto's genomen om jullie te laten zien en wat jullie denken van zijn groeiproces. Ik heb onlangs gelezen dat een jonge notenboom (de mijne is geplant op 9 jan '18) het eerste jaar niet veel groeit omdat hij zijn wortelgestel nog moet vormen, is dat waar of niet?













Hier enkele foto's van de enting, sedert enkele dagen begint de bevestiging en bescherming waar de enting gebeurd is los te komen. Is dat door de groei van de onderstam en is het normaal dat dat er zo uit ziet?







woensdag 11 juli 2018 - 14:04
Patrikc

Patrikc

Heb je ook een foto van de wortelaanzet ?
woensdag 11 juli 2018 - 14:18
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik heb de wortelaanzet ondertussen in de andere topic gezien, dat is ok. In die andere topic is toch al gezegd : mulchen en verder gerust laten...
En impliciet: een beetje geduld hebben .

Gezien de droogte heeft alles wat pas geplant is het wat lastig.

Ik zou die noten er niet aangelaten hebben aan zo'n klein boompje.

En die steunstok is zijn naam niet waard, doet meer kwaad dan goed (vooral door de manier waarop hij bevestigd is) en is wellicht de oorzaak van die blessure aan het entpunt.
woensdag 11 juli 2018 - 14:26
WiPe

WiPe

Bomen in pot worden in de kwekerij flink gemest om zo snel mogelijk te groeien. Omdat water en mineralen volop ter beschikking zijn, moeten die nauwelijks met hun wortels gaan zoeken, waardoor die in verhouding veel harder groeien in de bovengrondse- dan in de ondergrondse delen.
Wanneer je die dan in je tuin aanplant, moeten die bomen eerst investeren in wortels om het wortelvolume in verhouding te brengen met de kruin. De boom groeit dus keihard, maar dat zie je dus niet. Dat die bovengronds weinig doet, lijkt me in deze helemaal normaal. Rustig laten doen, komt vanzelf wel goed.
woensdag 11 juli 2018 - 19:42
Dany

Dany

Patrikc bedankt voor je advies, ik vraag ook nog eens de mening van WiPe

WiPe,
Het is dus normaal dat hij het eerste jaar maar 4 - 5 cm groeit.
Volgens Patrikc doe ik beter die 2 noten eraf wat denk jij?
Wat doe ik met die bamboestok, die zat in de pot en heb die er gewoon laten bij staan, volgens Patrikc is hij nutteloos
Wat vind je van de enting?
woensdag 11 juli 2018 - 23:05
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bmaboestok wordt gebruikt om de boom rechtop te laten groeien. In principe groeit die ook wel zonder stok recht omhoog.
De bescherming rond de entplek groeit niet mee. Die moet dus wel losscheuren.
Aa die twee noten heb je op lang termijn niks. Je kan die beter verwijderen.
donderdag 12 juli 2018 - 07:21
Dany

Dany

Patrikc en WiPe bedankt voor het advies, ik doe de noten weg en laat het stokje nog wat staan en dan hopelijk volgend jaar een beetje meer groei.
Ik heb ook nog een notelaar in een pot staan sedert een 4 tal jaar van een noot die we in de tuin gevonden hebben en die groeit heel goed ondanks dat de stam door weet niet wat beschadigd is. Ik probeer hem verder in pot te houden want waarschijnlijk wordt hij in volle grond veel te groot voor mijn tuin.



donderdag 12 juli 2018 - 11:28
Patrikc

Patrikc

Veel mooier dan veel andere 'kuipplanten'.

Maar besef wel dat een notelaar eigenlijk niet geschikt is om in een pot te houden, dus dat blijft niet eeuwig duren. Ik hoop dat je kunt bijhouden met gieten in zo'n relatief kleine pot.
donderdag 12 juli 2018 - 12:21
WiPe

WiPe

Dat is een zuiver mechanische beschadiging. Overgroeit vanzelf al en zal zich op termijn wel sluiten.
donderdag 12 juli 2018 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon