menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Notenboom ziek

Ga naar meest recente reactie

Boeboeckx

Boeboeckx

Onze notenboom verliest een stuk van zijn schors. Er zijn ook dode takken aan de boom, kan deze nog gered worden?

Struiken & Bomen

zaterdag 7 juli 2018 - 14:53
Boeboeckx
zaterdag 7 juli 2018 - 14:54
Boeboeckx
zaterdag 7 juli 2018 - 14:54
Tuin Dina en Dany

Tuin Dina en Dany

Worden de walnoten zwart en hebben de bladeren zwarte vlekken en bobbeltjes erop???
Dany
zaterdag 7 juli 2018 - 15:29
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bastnecrose door wortelschade.
Hoe lang ligt dat gazon daar al? Wanneer is die tuin opnieuw ingericht?
zaterdag 7 juli 2018 - 15:32
Boeboeckx

Boeboeckx

De walnoten worden niet zwart en de bladeren zijn ook nog normaal.
De tuin is al 20 jaar hetzelfde.
Gr Bert
zaterdag 7 juli 2018 - 19:20
WiPe

WiPe

Vreemd.
Hoe zit het met de standplaats? Is het daar erg nat?
Kun je alle lossen schors eens weg halen en kijken wat daaronder te zien is? En kun je aan de voet van die boom, onderaan het afgestorven deel eens wat grond weggraven en controleren op dode of rotte wortels?
zaterdag 7 juli 2018 - 20:06
pplakke

Pplakke

zou de droogte er niet voor iets tussen zitten?is er vorig jaar in augustus bladsterfte geweest ?
zaterdag 7 juli 2018 - 21:33
WiPe

WiPe

Ik zie hier geen droogte in. Met droogte krijg je verdroging van het blad, bij voorkeur van boven naar beneden. Die verdroging begint doorgaans ook aan de bladranden. Wat is hier zie is een boom die heel weinig blad heeft en waarvan een groot aantal takken in de kruin in het voorjaar niet meer is uitgelopen. Blad is ook relatief klein. En dat is iets wat het gevolg is van een aftakelingsproces (dat vaak nog omkeerbaar is.). Maar dit is naar mijn idee dus geen reactie op een heel recent fenomeen, maar iets dat al langer bezig is.
zaterdag 7 juli 2018 - 23:29
pplakke

Pplakke

toevallig niet met iets zwaar voorbij gereden de laatste jaren? waardoor de grond gecompacteerd is.en de wortels misschien minder zuurstof krijgen.
zondag 8 juli 2018 - 05:30
Boeboeckx

Boeboeckx

Het is pas dit voorjaar begonnen, onder de dode schors zitten pissebedden. Er is ook niets zwaar langsgereden ofzo.
zondag 8 juli 2018 - 07:37
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Pissebedden komen op dood organisch materiaal af. Het duurt altijd een tijdje voor je bij bomen ziet wat er aan de hand is. Het lijkt dus misschien dat dit recent is, maar eer die schors helemaal dood is en begint te rotten, is dat al een hele tijd aan de gang.
zondag 8 juli 2018 - 08:19
Boeboeckx

Boeboeckx

Dit voorjaar zijn er wel een heel aantal buxusplanten naast de boom gezet, die allemaal aangetast zijn door de rups van de buxusmot. Zouden die voor schade aan de notenboom kunnen zorgen?
zondag 8 juli 2018 - 08:29
WiPe

WiPe

Nee. Dit is naar mij idee wortelschade. Als het niks te maken heeft met werken rondom de boom, zou het bv om honingzwam kunnen gaan.
Maar om dat te kunnen zien, moet je onderaan de stamvoet eens kijken hoe dat er daar uit ziet. En verwijder ook eens die dode schors. Wat aar onder te zien is, zou ook uitsluitsel kunnen geven. Maar de doe schors en die pissenbedden zijn alleen maar een symptoom
zondag 8 juli 2018 - 08:51
Boeboeckx

Boeboeckx

De schors naar boven is ook dood aan het gaan.

Struiken & Bomen

zondag 8 juli 2018 - 09:29
Boeboeckx
zondag 8 juli 2018 - 09:29
Boeboeckx

Boeboeckx

Aan de onderkant is niets te zien denk ik

Struiken & Bomen

zondag 8 juli 2018 - 09:30
Boeboeckx

Boeboeckx

Er komt ook een zwarte substantie uit de schors.

Struiken & Bomen

zondag 8 juli 2018 - 09:31
WiPe

WiPe

Dat dat naar boven ook afsterft is perfect logisch. Die aantasting volgt de transportkanalen en kan zich sneller naar boven dan opzij uitbreiden.
Ik zou wille weten hoe die aantasting naar beneden gaat. Ik vermoed dat de wortels mee aangetast zijn.
op welke manier is dat hout aangetast? Vrij nat? Zwarte dunne lijntjes door het rot? Typische schimmelgeur?
Als het gaat om een beschadiging door bv bodembewerking, (Wat dus blijkbaar niet het geval is) kan daar nog iets aan gedaan worden door de standplaats te verbeteren.
Als het inderdaad honingzwam is, is er niet veel tegen te beginnen. Die zwarte lekbanen lijken dat te bevestigen. Dan vraag ik me af wat de oorzaak is dat die boom daardoor aangetast is.
zondag 8 juli 2018 - 14:01
Tuinprins

Tuinprins

Sommige Phytophtora aantastingen gaan ook gepaard met zwarte 'lekbanen' en loslatende schors. Er zijn nogal wat Phytophtora soorten en ik weet ook niet of Juglans regia er gevoelig voor is. Phytophtora is echter heel vaak een schimmelziekte die toeslaat bij planten die om de een of andere reden verzwakt zijn door stress.


Gegroet, de tuinprins
maandag 9 juli 2018 - 06:03
WiPe

WiPe

Typisch bij Phytophtora is dat de aantasting onder de schors haarscherp is afgelijnd. Ik heb tot nu toe niet kunnen vaststellen dat die gepaard gaat met houtrot.

Struiken & Bomen

maandag 9 juli 2018 - 06:38
Boeboeckx

Boeboeckx

Ik ben nu op vakantie en zal de wortels is bloot leggen als ik terug ben.
woensdag 11 juli 2018 - 07:12
Boboom

Tekst aangepast

Boboom

Wij hebben een grote notenboom van ongeveer 65 jaar oud. Sinds een paar weken begint de boom zwart stinkend sap te lekken. Uit een oude plek waar ooit een tak afgezaagd werd.

Er zijn hier en daar vlekjes op de bladeren te zien, ongeveer 25% van de bladeren heeft dit.

Is de boom ziek? Wat is jullie advies?

Groeten Bo



Struiken & Bomen

donderdag 2 september 2021 - 09:32
Boboom

Boboom

Hier een foto van het zwarte sap

Struiken & Bomen

donderdag 2 september 2021 - 09:32
WiPe

WiPe

Die bladaantasting is absoluut geen probleem. Die bloeding zou kunenn wijzen op natrot, wat nauwelijks een probleem vormt. Iedere behandeling om dat te stoppen, gaat het probeem alleen maar vergroten. De vacteriëndie daar in zitten, beschermen het hout tegen houtafbrekende schimmels.

Het einge echte probleem dat ik zo kan zie is die grote snoeiwonde. Die tak was te groot én die is te kort afgezaagd. Correct snoeien vraagt wel wat kennis van de boom. Verkeerd snoeien kan alleen maar problemen veroorzaken.
donderdag 2 september 2021 - 10:24
Boboom

Boboom

Bedankt voor je reactie

De boom is omgeveer 10 of 15 jaar geleden gesnoeid, niet door ons, maar achteraf gezien hadden we beter niks eraf laten zagen. Aan de andere kant van de boom zijn ook 2 takken eraf gezaagd destijds. Waren geen hele dikke takken, de snoeiwonden zijn ongeveer 15cm breed. Er zit een gat in het midden van een vam de snoeiwo den. Als ik er een stokje in steek gaat die ongeveer 10 cm diep en het stokje is dan helemaal nat als het eruit komt. Ziet uit als water maar stinkt enorm.

De plek die het zwarte sap lekt is ongeveer 1 cm diep.

De boom verder helemaal met rust laten?


vrijdag 3 september 2021 - 21:57
Lennart70

Lennart70

Hallo,

Ik ben met veel aandacht dit topic aan het lezen. Wij hebben 5 jaar geleden gebouwd en op de grond stond een notenboom van 15 jaar. Tuin werd heraangelegd en en terrasje onder de kruin gelegd. (Kiezels). Nu hebben we onderaan de stam een rotte plek. (Ik denk geen honingzwam want zie geen rhysomorfen). Ik besef nu dat we alles verkeerd hebben gedaan voor de gezondheid van de boom, maar kunnen we hem nu nog helpen/ redden. De boom doet het trouwens nog prima. Veel blad en noten. Hartelijk bedankt.

Struiken & Bomen

zondag 5 september 2021 - 17:05
Lennart70

Lennart70

Terras

Struiken & Bomen

zondag 5 september 2021 - 17:05
Lennart70
zondag 5 september 2021 - 17:06
WiPe

WiPe

Effectief honingzwam. Dar je geen rhizomorphen ziet, betekent niks. De schimmel genruikt die rizomorphen enkel om zich relatief snel door de bodem of door rot hout te verplaatsen. Het zwarte weefsel moet de schimmel die binnenin zit, beschermen tegen uitdroging en tegen andere schimmels. Die zijn dus niet betrokken in het afbraakproces dat zich in de stamvoet afspeelt. Het enige dat je kan doen is de stamvoet zo veel als mogelijk vrij maken. Honingzwam heeft vocht nodig om hout af te breken. Doordat die kiezel tegen de stam ligt, krijgt de boningzwam de kans om door de schors binnen te dringen. Het risico bestaat dat de zwam het cambium dood maakt, waardoor de boom heel plots volledig kan afsterven. Door alle rotte schors nu te verwijdderen, gaat die zwam uitdrogen waardoor het cabium noet zal afsterven.
Je zou dat oppervlak ok kunnen behandelen met trichoderma. Dat is een antagonistsche schimmel die de honingzwam kan dood maken.

Maar daarmee is het nog niet opgelost. De kans is groot dat de schimmel ook al dieper in het hout zit en dat die daar verder groeit. Dan zal die eerder naar de stamvoet en de wortels gaan, waardoor de boom kan omvallen op termijn. Je moet dus af en toe eens controleren of die stamvoet al dan niet verder inrot. In dat geval is het aangewezen om aan de buitenkant van de krui relatief kleine takken weg te snoeien. (Nu niet, over een paar jaar, na controle van de stamvoet.) Kleine takken zijn voldoende. Door de hefboomwerking heeft dat meer dan voldoede effect. Grotere takken in hun geheel weghalen, heeft in verhouding minder effect, maar verzwakt de boom veel meer.

Doordat je kiezel gebruikt hebt krijgen de wortels nog net voldoende lucht om te groeien. Daarom en omdat honingzwam van het spinthout weg bljft, staat de boom nu nog altijd goed in blad. Het enige wat dus op langere termijn dus een aandachtspunt blijft, is de stabiliteit van de boom. Het is dus voornamelijk een kwestie van goed opvolgen.


maandag 6 september 2021 - 14:47
Lennart70

Lennart70

Hartelijk bedankt voor je snelle en deskundige hulp. Ik zie het al iets minder somber in. De schors heb ik al weggenomen en heb angelus sporenoplossing bestelt om de bast te behandelen. Hopelijk zorgt dit er voor dat onze boom deze zwam de baas kan. We blijven het in het oog houden. Hartelijk bedankt!
maandag 6 september 2021 - 19:11
ritabrugge13

Ritabrugge13

Onze okkernotenboom is ook ziek. Zwarte en bruine vlekken op de bladeren en bladverlies. Ook een scheur in de bast. Vrij recent. Nu ook op meerdere plaatsen geconstateerd. Kunnen we hier nog iets aan doen? De enkele vruchten die er op hingen zijn zwart en helemaal rot. Boom is 8 jaar oud.
Mvg Rita
dinsdag 7 september 2021 - 15:13
ritabrugge13

Ritabrugge13

De 'wonde'.... zo zijn er meerdere.

Struiken & Bomen

dinsdag 7 september 2021 - 15:16
WiPe

WiPe

Aan die ondes de je beter niks. Het probleem met de bladeren en de noten is bacteriebrand, en is het gevolg van de natte zomer.
woensdag 8 september 2021 - 21:11
ritabrugge13

Ritabrugge13

WiPe zal hij nog herstellen volgend jaar? Of is die 'bacteriebrand' blijvend?
Bedankt voor je reactie
donderdag 9 september 2021 - 10:24
WiPe

WiPe

Bacteriebrand is sterk gerelateerd aan de weersomstandigehden, warm en nat. Wat enigszins kan helpen is dat je wet kleine takken aan de buitenkant wegsnoeit zodat de wind er beter door kan en het blad sneller opdroogt. Het is ook beter wanneer de boom open staat, zodat de wind er goed doorheen kan en het blad snel opdroogt. Bomen die meer ingesloten staan tussen andere bomen en gebouwen zijn gevoeliger.
In eexreme jaren is het misschien wel raadzaam om het afgevalen blad op te ruimen om de infectiedruk te vermidneren
donderdag 9 september 2021 - 10:41
Herman L

Tekst aangepast

Herman L

15 jaar geleden kocht ik een woning in N-Frankrijk. Op het terrein staan 2 forse walnootbomen, die altijd flink wat walnoten opleverden. Dit jaar verloor een deel van de takken zijn schors en bladeren, terwijl aan de andere kant van de boom de takken nog in orde zijn. Ik heb totaal geen groene vingers, dus mijn idee was het nog een jaar aan te zien. Nu bevinden zich onder stam een flinke hoeveelheid paddenstoelen, waarvan ik (n.a.v. reacties in dit topic!) denk dat dit honingzwam is.

De andere walnoot staat op 7 meter van deze (n.m.m. zijn de bomen destijds te dicht bij elkaar geplant).

Mede naar aanleiding van wat ik in dit topic ben tegen gekomen heb ik de volgende vragen.

1. Is deze boom nog te redden, en zo nee is het dan verstandig om hem zo snel mogelijk te rooien, of kan ik hem rustig af laten sterven?

2. Bestaat er gevaar dat de zwam de andere walnoot ook gaat aantasten? Kan ik dit nog voorkomen?

Struiken & Bomen

maandag 24 oktober 2022 - 18:04
Herman L

Herman L

Zie eerdere reactie
maandag 24 oktober 2022 - 18:05
Herman L

Herman L

Nog wat foto’s

Struiken & Bomen

maandag 24 oktober 2022 - 18:06
Herman L

Herman L

Nog een foto

Struiken & Bomen

maandag 24 oktober 2022 - 18:08
WiPe

WiPe

Honingzwam tast bomen aan die door een andere oorzaak verzwakt zijn; Als je andere boom een goede conditie heeft, hoef je je nergens druk over te maken. Je hoeft deze boom echt niet zo snel mogelijk te kappen.
maandag 24 oktober 2022 - 22:04
Herman L

Herman L

#Wipe Dank je wel voor deze snelle reactie! Moet ik wel die zwammen verwijderen?
maandag 24 oktober 2022 - 23:49
WiPe

WiPe

Kan je altijd doen. Maar hou er rekening mee dat de vruchtlichamen niet de schimmel is. Het effect van het verwijderen van die vruchtlichamen op de schimmel is vergelijkbaar met het effect van het plukken van de appels op de appelboom. Of met andere woorden: dat verandert niks aan de aantasting;
donderdag 27 oktober 2022 - 22:34
sjorsbis

Sjorsbis

Beste notenbomenkenners,
sinds twee jaar duurt het heel lang eer onze notenboom zijn bladeren krijgt. Het valt me nu op dat het bladscherm heel magertjes is en dat er behoorlijk wat dode takken in de boom aanwezig zijn.
Kunnen wij iets doen naar de toekomst toe ?
Bedankt !
zaterdag 10 juni 2023 - 08:33
Koen77

Koen77

Toeval of niet. Ik ben vandaag met dezelfde omschrijving het probleem van onze walnootboom aan het zoeken. Ben benieuwd naar het antwoord. Er zijn zich wel nog steeds blaadjes aan het vormen maar minder vol als voorgaande jaren en notenhouten in de buurt staan al volop in het blad.

Struiken & Bomen

zaterdag 10 juni 2023 - 12:26
WiPe

WiPe

Is er recent rond die boom gewerkt? Nieuw gazon gezaaid? Terrasje of pad gemaakt? Met machines onder de boom gereden? Hoe is de standplaats?
zaterdag 10 juni 2023 - 12:35
Koen77

Koen77

Beste WiPe, er is 3 jaar geleden nieuw gazon rondom de boom aangelegd en enkele perken verwijderd om de boom meer centraal in de tuin neer te zetten. De boom staat nu midden in het gazon van 20m x 20m. De tuin is zuidgericht
zaterdag 10 juni 2023 - 13:26
WiPe

WiPe

Wortelschade waardoor de boom nu afsterft.

Het enige wat je nog kan proberen is de standplaats optimaliseren. Dus een cirkel van vier a vijf meter rondom de boom gazonvrij maken en een dun laagje compost inbrengen en afwerken met een mulchlaag van snippers.
zaterdag 10 juni 2023 - 14:03
Koen77

Koen77

Oei, dat ziet er dan niet goed uit. Wij zijn erg gehecht aan de boom dus gaan er meteen mee aan de slag. Aanvullende tips om de boom er toch proberen door te laten komen zijn van harte welkom.
zaterdag 10 juni 2023 - 17:52
Koen77

Koen77

Ik heb tot nu toe het gras onder de boom dit jaar gewoon laten groeien. Het gras staat niet heel erg dik maar is wel zo'n 30-40cm hoog. Zou het volstaan denk je om het gras te maaien, het maaiveld te laten liggen, hierover compost aan te brengen en af te werken met snippers? Ik hoef dan niet af te plaggen om de wortels niet verder te beschadigen maar ik vraag je af of dit dan wel voor het gewenste effect zorgt.
zaterdag 10 juni 2023 - 18:28
Koen77

Koen77

Zo ziet de grasmat er momenteel uit.

Struiken & Bomen

zaterdag 10 juni 2023 - 18:30
WiPe

WiPe

Maaien en afdekken met karton is de makkelijkste manier om het gras te laten afsterven. En daar kun je dan compost en snippers op aanbrengen.
zaterdag 10 juni 2023 - 19:02
Koen77

Koen77

Dankjewel. Ik laat je volgend jaar weten hoe het is afgelopen!
zaterdag 10 juni 2023 - 20:13
sjorsbis

Tekst aangepast

Sjorsbis

Ik heb idd een gazon aangelegd onder de boom en daar rij ik nu regelmatig het gras af.
Niet goed bezig dus ?

Voor ik gazonnetje aanlegde las ik het volgende op internet :

Onder notenbomen groeien dan van nature ook vrijwel geen andere bomen of struiken. Maar omdat gras niet echt als concurrent door de notenboom wordt gezien, en er veel meer graszaden dan andere zaden in de grond voorkomen, groeit gras uiteindelijk toch nog redelijk onder de walnotenboom

Vandaar .. ik dacht een prachtige schaduwplaats te creëren.
zondag 11 juni 2023 - 09:27
WiPe

WiPe

Op internet vind je van alles en nog wat, van de meest idiote zaken, tot erg geavanceerde wetenschap. Het is niet altijd evident om een en ander correct in te schatten.
zondag 11 juni 2023 - 18:51
sjorsbis

Sjorsbis

Bedankt voor je hulp !!!
zondag 11 juni 2023 - 20:03
Lvdhtjes

Lvdhtjes

Hoi allemaal,
Ik sluit me even aan bij bovenstaande problematiek. Onze mooie walnotenboom is niet zo mooi meer… weinig bladeren, dode takken en de schors op een stukje kapot…4 jaar geleden kochten we ons huis in Toscane en begonnen aan een grote verbouwing. Dus ja, zware machines rondom de boom, een puinlaag en daarna een vers gazonnetje…. Ook wortelschade dus?? En hoe kan ik mijn boom redden? Ik heb absoluut geen groen verstand, maar wil graag m’n best doen.. help!

Struiken & Bomen

donderdag 15 juni 2023 - 13:57
dries944

Dries944

Het beste wat je kan doen voor de boom is het gras rond de boom te laten afsterven door af dekken met karton en hierop houtsnippers leggen. Compost is ook zeer goed en werkt veel sneller dan houtsnippers omdat compost al verteerd is.
Gras en bomen zijn geen goede combinatie!

De bodem zal verdicht zijn dus daar moet je ook iets aan laten doen zoals gaten boren bvb...
Een boomverzorger zal je hierin verder kunnen helpen.
donderdag 15 juni 2023 - 23:33
WiPe

WiPe

De boom is ook nog eens getopt geweest. Dat is allemaal niet zo goed. Een en ander zal er dus echt vanaf hangen hoe groot de schade is. Als je een boomverzorger zoekt die je kan helpen heb ik wel contacten in die regio.
vrijdag 16 juni 2023 - 10:02
Lvdhtjes

Lvdhtjes

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zou inderdaad graag in contact komen met een goede boomverzorger. Want het is moeilijk om er achter te komen wie echt kennis van zaken heeft en wie niet…
Bedankt!
vrijdag 16 juni 2023 - 11:08
WiPe

WiPe

Dan kun je best contact opnemen met Marco Rinaldi van Alberi Maestri in Assisi. Als het voor hem te ver is, dan kan hij je zeker doorverwijzen naar andere mensen dichter in de buurt. Hij is zelf boomverzorger, (woont in Basta Umbra) http://www.ilbaronerampante.net/ maar bij Alberi maestri leiden ze zelf ook mensen op. https://www.alberimaestriassociazione.it/ Doe hem gerust de groeten van Wim.
vrijdag 16 juni 2023 - 22:15
Lvdhtjes

Tekst aangepast

Lvdhtjes

Dankjewel! Ik ga er achteraan en zal hem de groeten doen
zaterdag 17 juni 2023 - 18:13
WiPe

WiPe

Ik heb vanmiddag van een gemeenschappelijke vriend vernomen dat hij verhuisd is naar Elba. Je kan dus best direct even informeren bij Alberi Maestri wie ze in jouw buurt kunnen aanraden.
zaterdag 17 juni 2023 - 20:03
Lvdhtjes

Lvdhtjes

Oh dankjewel! Dat ga ik doen ????
zondag 18 juni 2023 - 09:22
clementine12

Clementine12

Bij ons ook notenboom weinig bladeren en dode takken. Dit jaar voor het eerst itt afgelopen jaren. Altijd prachtige volle tooi met veel noten. Wel vorige jaren knobbels op de bladeren. Wat zou oorzaak kunnen zijn van de relatief kale boom dit jaar? We hebben in vroege voorjaar gras in de hele tuin, dus ook onder de boom, behandeld met ijzersulfaat tegen het mos. Zou dat misschien van invloed geweest kunnen zijn? Ook staat er al jaren een grote groep nasrcissen langs de stam. Wat kunnen we doen om tij te keren? Alvast bedankt.

Struiken & Bomen

maandag 26 juni 2023 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon