menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels van bolacacia

Ga naar meest recente reactie

Dennis74

Dennis74

Ik heb ergens gelezen dat acacia's horizontale wortels hebben en bestratingen kunnen omhoog duwen.
Geldt dit ook voor een bolacacia ?
En hoe ver moet ik van mijn klinkers blijven bij het aanplanten ?
dinsdag 3 juli 2018 - 09:17
WiPe

WiPe

Vergeet alles wat je ooit geleerd hebt over horizontale en diepe wortels. Alle bomen hebben zowel horizontale als diepe wortels.
Concreet zal een boom een verharding opdrukken wanneer die te weinig plaats heeft voor zij wortels. Maar het wortelgestel van een boom staat in verhouding tot zijn kruin. je mag rekenen op 3/4 m³ ondergrondse groeiruimte per m² kruinprojectie. Als je daar kan voor zorgen, hoef je je geen zorgen te maken. Als dat er niet is, dan moet de boom wel op zoek naar ruimte voor zijn wortels.

Wanneer er onvoldoende groeiruimte is voor de wortels, gaat een boom de verharding opdrukken omdat aan de onderkant van de stenen de weerstand net laag genoeg is en de wortels dor kunnen. Er is daar ook condensatievocht, lucht en organisch materiaal te vinden. Als je wil vermijden dat de wortels de verharding opdrukken, kun je een aantal oplossingen vinden in het boekje 'Handboek Boomgroeiplaatsen' dat uitgegeven is door BSI. Dat kan gratis gedownload worden op hun site.
dinsdag 3 juli 2018 - 16:42
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@WiPe
Vergeet alles wat je ooit geleerd hebt over horizontale en diepe wortels.

WiPe, ik weet dat jij een expert bent, met heel wat jaren ervaring op de teller, maar wat je hier schrijft komt niet overeen met mijn eigen waarnemingen.

'k Herinner me een storm, heel veel jaren terug (jaren 80?), waarbij in veel parken en bossen zowat alle sparren waren omgewaaid, terwijl de meeste andere bomen waren blijven staan. Omgewaaid. Niet afgeknakt. Die sparren hadden heel duidelijk ondiepe wortels.

We hebben een jaar of drie geleden een boel Robinia pseudoacacias uitgedaan en die wortels reiken veel verder dan hun kroon was. Het is ondertussen fel geminderd, maar ik wied nog wekelijks jonkies uit hun wortelopslag. (Ook nieuwe zaailingen van bomen uit de buurt, maar in onze droge zandgrond trek je die zo uit. Het verschil zie en voel je meteen.)

O.a. notelaren en eiken hebben penwortels die behoorlijk diep kunnen gaan. Heel duidelijk merkbaar hier met deze droogte. Sommige bomen laten hun bladeren al slap hangen. Er zijn er zelfs die al bladeren in herfstkleurtinten laten vallen. De eiken en notelaren schijnen nog OK te zijn.

@Dennis
Met bolacacia wordt dikwijls Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera' bedoeld.
Die is meestal (altijd?) geënt op onderstam. Wat voor onze Robinia pseudoacacia geldt, geldt dus niet noodzakelijk voor een bolacacia.
dinsdag 3 juli 2018 - 23:12
Dennis74

Dennis74

Bedankt voor jullie reacties.
woensdag 4 juli 2018 - 10:59
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wat je penwortels noemt gaat meestal niet meer dan anderhalve meter diep. De wortels die instaan voor het watertransport van de diepere waterlagen, zijn meestal amper een cm dik, en kunnen recht naar beneden groeien indien nodig. Dat eiken een penwortel hebben tot op anderhalve meter, betekent niet dat dat hun wortelgestel niet even ver zou reiken als dat van Robinia. In concreto kun je de ondiepe wortel van eik en notelaar tot op een afstand vinden van twee a drie keer de hoogte van de boom.
donderdag 5 juli 2018 - 21:42
leerling

Leerling

@WiPe
'k Heb ondertussen ook je uitgebreidere uitleg gevonden op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/24952/okkernotenboom-hoe-sterk-zijn-de-wortels en al die informatie samen helpt me beter begrijpen hoe de vork aan de steel zit.

Alleen begrijp ik nog altijd niet waarom het destijds vooral sparren waren die het loodje gelegd hebben.
Ik weet niet meer in welke periode van het jaar die storm was en vind het ook niet zo gauw terug. Misschien was het een late herfsstorm en hadden andere bomen minder last, omdat ze nauwelijks bladeren hadden? Het is vooral de troosteloze kaalslag die een grote indruk maakte.

't Is hier arme zandgrond, waardoor ik kan begrijpen waarom bomen hun wortels in de breedte uitsturen.

De bomen die echt al last hebben van de droogte zijn vooral burlat kers, cox arsappelboom en vijgenboom, allemaal minder dan 5 jaar geleden aangeplant. Mogelijk is hun wortelgestel nog te beperkt? Ze hebben vorig jaar ook al flink te lijden gehad door de droogte.

Zou je, om ook Dennis verder te helpen,
Maar het wortelgestel van een boom staat in verhouding tot zijn kruin. je mag rekenen op 3/4 m³ ondergrondse groeiruimte per m² kruinprojectie.
nog verder kunnen verduidelijken?
Op http://www.curabo.be/tips/hoever-strekken-de-wortels-van-jouw-boom/ vind je een paar formules voor de kroonprojectie, afhankelijk van de kruinvorm van de boom.
Wil dat zeggen dat als je een boom (regelmatig) snoeit in de hoogte en/of de breedte, die minder wortels gaat aanmaken in de breedte?
(Naast de bolacacia waar Dennis meer informatie over zoekt, denk ik bv. ook aan leibomen waar hier ook regelmatig vragen over worden gesteld.)
vrijdag 6 juli 2018 - 00:20
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Claire Atger heeft in Frankrijk heel veel onderzoek gedaan naar grootte en vorm van het wortelsysteem van verschillende boomsoorten. Dat van Robinia is, voor zover mij bekend, nog niet onderzocht, of minstens niet gepubliceerd; Hier heb je alvast zomereik. Ik zou zeggen: zoek de diepe penwortel.

Struiken & Bomen

vrijdag 6 juli 2018 - 00:20
WiPe

WiPe

Op de link die je geeft, van Curabo, staat voldoende duidelijk informatie over het berekenen van het benodigde wortelvolume. En natuurlijk is het wortelgestel van een leiboom kleiner dan van een vrij groeiende boom van dezelfde soort. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Vraag je eens af waar de hormonen gevormd worden die de bovengrondse groei sturen. En vraag je dan ook af waar de hormonen gevormd worden die de wortelgroei sturen. En als je die twee zaken bij mekaar legt, dan weet je dat ondergrondse en bovengrondse groei op mekaar afgestemd zijn.
vrijdag 6 juli 2018 - 00:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon