menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Esdoorn

Ga naar meest recente reactie

cynthia2724

Tekst aangepast

Cynthia2724

Hallo mensen,

Mijn esdoornboompje die vorig jaar nog erg goed ging, is dit voorjaar ook goed begonnen maar nu ineens worden de bladeren bruin tak voor tak. Ik zie er eigenlijk geen beesten opzitten. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is, ik vind het zo zonde als hij dood zou gaan.
dinsdag 12 juni 2018 - 17:07
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Kun je de aanplantdiepte eens controleren? De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.Kun je een foto posten van de onderkant van de boom zodat we kunnen zien hoe die standplaats er uit ziet? Welke esdoorn is dit?
dinsdag 12 juni 2018 - 21:19
Dany

Dany

WiPe,
Zou het ook kunnen dat veel jonge aangeplante bomen last hebben van de droogte?
Bij ons is er in februari 21 mm regen gevallen, in maart 50, in april 42, in mei 19 en momenteel in juni 24 mm maar dan allemaal in 1 nacht bij een zwaar onweer op 1 juni en sedertdien niks meer.
dinsdag 12 juni 2018 - 22:14
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ziet er voor mij uit als verwelkingsziekte (verticillium). Veel esdoornsoorten zijn hier gevoelig voor m.n. de Japanse esdoorns en de streepjesbastesdoorns. Weet je om wat voor soort esdoorn het hier gaat?

Tegen verwelkingsziekte is in principe weinig te doen. Er zijn geen middelen die een aangetaste plant kunnen genezen. Bij verwelkingsziekte raken de vaten in de plant verstopt zodat er geen watertransport naar de delen boven de verstopping kan plaats vinden. Binnen een mum van tijd wordt het blad bruin en de tak zal afsterven.

Verwelkingsziekte kent verschillende verschijningen. Bij een zeer acute aantasting sterft de gehele plant in korte tijd af maar je hebt ook een sluimerende vorm waarbij periodiek een tak afsterft.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 13 juni 2018 - 05:38
WiPe

WiPe

Zowel droogte als Verticillium zijn een mogelijkheid. Maar zonder bijkomende informatie kunnen we alleen maar gokken.
woensdag 13 juni 2018 - 10:36
cynthia2724

Cynthia2724

Bedankt voor uw reacties. De boom heeft denk ik geen last van droogte, er wordt regelmatig gesproeid op het gazon.Wel een nieuwe foto van de standplaats.

Struiken & Bomen

donderdag 14 juni 2018 - 09:25
WiPe

WiPe

Hoe diep zitten de bovenste wortels onder de grond?
Welke soort esdoorn is dit?
donderdag 14 juni 2018 - 09:30
Carib

Carib

De stelling dat hij dit voorjaar al goed was begonnen vind ik wat moeilijk te geloven, aangezien er nauwelijks blad zichtbaar is en het blad wat er aan de boom zit, is piepklein. De boom is naar mijn idee dus niet plotseling ziek. Wellicht beter om je verlies te nemen en een boom te planten die beter bij het formaat van je tuin past? Een snelgroeiende esdoorn binnen twee meter van de erfgrens gaat al snel problemen geven.
donderdag 14 juni 2018 - 17:07
Tuinprins

Tuinprins

Maar wat voor soort esdoorn gaat het hier eigenlijk? Als je die gekocht hebt zul je toch wel weten om welke soort het hier gaat?


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 juni 2018 - 19:12
cynthia2724

Cynthia2724

Ik weet niet wat voor esdoorn het is. Ik heb hem een jaar of 3, 4 gekregen van een kennis als klein stekje, ik heb hem ergens neergezet en hij werd al zeer snel groter. In de winter verloor hij al zijn blaadjes net als een andere die ik de tuin heb en die het wel goed doet. In het voorjaar kreeg hij weer blaadjes, dat bedoel ik met hij is goed begonnen dit voorjaar
donderdag 14 juni 2018 - 20:40
WiPe

WiPe

Kun je eens controleren hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten? dat duurt niet lang, en ofwel heb je de oorzaak, of kun je een heel belangrijke reden voor veel problemen uitsluiten.
donderdag 14 juni 2018 - 20:51
cynthia2724

Cynthia2724

Ok Wipe, even onder de grond kijken?
donderdag 14 juni 2018 - 20:58
Roeli

Roeli

Dat soort kleine stekjes zijn bij mij door de vogeltjes geplaatst en je moet eens zien wat voor joekels van bomen het worden. Leuk in het begin, maar ik zou ze wel graag kwijt willen, maar hoe raak je ze kwijt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
donderdag 14 juni 2018 - 21:25
cynthia2724

Cynthia2724

Volgens mij liggen de wortels vrij dicht aan het oppervlak

Struiken & Bomen

donderdag 14 juni 2018 - 21:26
WiPe

WiPe

Dat is al goed. Maar dan vrees ik dat het probleem heel waarschijnlijk Verticillium zal zijn. Daar kun je weinig of niks tegen beginnen.
donderdag 14 juni 2018 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon