menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bevroren Citroenplant

Ga naar meest recente reactie

charlotje

Charlotje

Vraagje....
Helaas is onze mooie Citroenplant afgelopen winter bevroren en is de bast gescheurd waarbij ze een troosteloze aanblik biedt.

We konden nog niet besluiten om haar te dumpen en nu... loopt ze op VIER plekken weer uit, en wel BOVEN de entplek! (er onder ook, maar die uitloop haal ik consequent weg)

Het blad dat voorheen erg klein was is nu echter van reuzenformaat, handlengte!!

Is dit verschijnsel bekend onder de Citroenplant bezitters??, en..zou dit nog goed komen? Moet er extra bemest worden? De bast benevelen en nat houden?

Ben benieuwd naar jullie adviezen, want ik heb de plant al 17 jaar en was er erg content mee.

ps verkijk u niet op de 4 citroenen die 'afgevallen' lijken te zijn, ze zijn nep en van glas!

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juni 2018 - 16:45
charlotje

Charlotje

het gehele plaatje:

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juni 2018 - 16:47
Pouketie01

Pouketie01

Lotje: een interessante link
https://www.foodplanting.com/winterharde-citrusbomen-buiten/
dinsdag 5 juni 2018 - 17:10
charlotje

Charlotje

@Pouketie: Bedankt voor de interessante link!

Ik weet nu in ieder geval wat ik voorlopig beter NIET kan doen, en dat is... snoeien en veel water geven! Ook de voeding moet dus aangepast worden naar de mate waarin de plant nog leven vertoont.
We hebben de grote pot iedere winter naar binnen verhuisd, maar de jaren gaan tellen en we wilden de gok maar eens nemen om haar buiten te laten staan, met dit jammerlijke gevolg.

De plant staat in de Franse tuin (kan erg heet worden!) tegen een zuidmuur en ik vraag me af of het nieuwe blad daar tegen bestand zal zijn, of dat ik haar toch maar moet gaan afschermen met een zonnedoek.

Misschien komen er nog meer tips & truuks van tuinvrienden, waarvoor ik mij van harte aanbevolen houd.
dinsdag 5 juni 2018 - 18:08
Pouketie01

Pouketie01

Graag gedaan Lotje
dinsdag 5 juni 2018 - 18:24
Ken M

Ken M

Wij hebben 2 citroenbomen in de tuin staan en ook al vriest het hier niet in de winter, bijna elke winter verliezen de bomen hun groene bladeren.
Eentje heeft het minder omdat die meer beschermd staan.
Eind april/mei verschijnt er weer nieuw blad en bloesems en tegen de zomer staan de beide bomen vol vruchten.
Dit is niet de normale groeiwijze van citrus maar omdat ze er elk jaar weer goed uitkomen en lekker fruit geven heb ik er niet meer achter gezocht en maak me geen zorgen meer erover.
Langs een kant is het dan wat makkelijker als je snoeit.
Ik zorg er wel voor dat er in de winter een goede laag mulch ligt om toch wat de wortels te beschermen. Of dit helpt blijft een vraag.
De appelsienbomen hebben dit echter niet en blijven mooi groen tijdens de winter.
De nieuwe bladeren hebben nooit een probleem vertoond tijdens hoge temperaturen of felle zon.

Ken
dinsdag 5 juni 2018 - 22:24
charlotje

Charlotje

Beste Ken

Dit is heel hoopgevend en ik ga dan ook met een gerust gemoed -met de plant- de zomer in.

Hartelijke dank voor uw reactie!!
woensdag 6 juni 2018 - 08:35
Pouketie01

Pouketie01

Dat is goed nieuws, good luck Charlotje
woensdag 6 juni 2018 - 09:30
charlotje

Charlotje

Update: we zijn nu twee maanden verder en de plant loopt weer prima uit!
Ze heeft nog een raar model, maar dat komt bij de volgende snoeibeurt wel weer goed.
Ik heb de top uit de langste tak gehaald en daarna verschenen er aardig wat uitlopertjes.
We zijn erg blij dat we de plant niet onmiddellijk gedumpt hebben en goed naar het Forum-advies hebben gekeken en ...opgevolgd!

Dank jullie hartelijk voor het meedenken en het advies!!
groetjes,
J + &

Struiken & Bomen

vrijdag 3 augustus 2018 - 10:22
LT
vrijdag 3 augustus 2018 - 12:18
Pouketie01
vrijdag 3 augustus 2018 - 13:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon